Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring direkt mellan 2 MacBooks

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-26 22:23

Hej

Jag kommer antagligen att behöva föra över en eller flera stora filer från min kompis MacBook till min på fredag. Vi kommer inte att ha tillgång till någon nätverksswitch eller dylikt.

Kan man föra över filer direkt mellan 2 MacBooks med t.ex Airport Express. BlueTooth kanske går väl segt. Läste även något om att använda rak TP-kabel mellan datorerna, går det eller behövs det en korsad?

/ Erik

Firewirekabel ska gå fint tror jag.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-27 07:22

Håll ner bokstaven "T" medan du startar en av MacBookarna. Då startar maskinen i Tarket Disk Mode. Kör igång den andra Macbooken precis som vanligt. Koppla nu en firewire-kabel mellan maskinerna och då kommer maskinen med en stor FireWire-logga på skärmen fungera som en extern hårddisk till den andra MacBooken. Snabbt, smidigt och enkelt. När allt är klart. Avmontera maksinen genom att dra den till papperskorgen. Dra sedan ur firewire-kabeln och starta om.

Alternativet är att köra med en korskopplad (twistad) ethernet-kabel mellan datorerna men detta har jag inte provat så jag vet inte om det kräver någon konfigurering av TCP/IP inställningarna för att det ska funka. FireWire is da thing, though!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 15:21

Fungerar det inte med ett AdHoc-nätverk ifall man inte har någon kabel? De flesta windows-datorer med trådlöst jag suttit vid har kunnat skapa ett adhoc-nätverk. Fungerar detta på Macbooken?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-01 16:41

Du kan köra ad-hoc nätverk mellan två macbooks. Men det går ju inte snabbt.
En rak TP-kabel är ju att föredra då man får gbit mellan datorerna.

Ursprungligen av latjo:

Läste även något om att använda rak TP-kabel mellan datorerna, går det eller behövs det en korsad?

/ Erik

Korsad eller rak spelar ingen roll, nätverkskortet på MacBook är av typen auto-sense så kortet anpassar sig efter kabeln.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-01 17:44

Köp en FireWire-kabel, går smidigt och snabbt, inget krångel. Kan garantera dig att du får användning av denna en annan dag i livet också.

Självklart är det du som bestämmer, men jag tror det flesta rekommenderar en firewire, för snabbheten och enkelhetens skull.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-02 00:49
Ursprungligen av doGG:

Köp en FireWire-kabel, går smidigt och snabbt, inget krångel. Kan garantera dig att du får användning av denna en annan dag i livet också.

Självklart är det du som bestämmer, men jag tror det flesta rekommenderar en firewire, för snabbheten och enkelhetens skull.

En tp-kabel är ju snabbare, billigare och lika enkelt som firewire.

1
Bevaka tråden