Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att döda "starta upp"-fanfaren?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 21:15

Eftersom jag är relativt ny inför Mac så vet jag inte om det bara är Mac Mini som har den lilla ovanan att högt och ljudligt göra en fanfar när det bootas upp. Visst, det var gulligt och rätt häftigt i början men nu ett halvår senare börjar det irritera mig lite. Jag vill inte att den skall tjuta igång på det viset på tidig morgonkvist eller sen natt. Det känns som man stör grannarna!
Min fråga är enkel: hur får jag intro-ljudet att försvinna? Var går jag in? Jag har kikat i ljudinställningarna men jag kan verkligen inte hitta lösningen. Jag kan heller inte hitta hjälp om det i "Help"-programmet, främst för jag inte vet vad den här "funktionen" kallas. Jag använder engelska som språk i Mac OS X. Jag pallar inte med alla de missförstånd som kan skapas när man läser om saker på engelska och sen inte hajar vad det är på svenska.

Nåja... kan någon tysta odjuret åt mig?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 21:34

Borde verkligen gå att stänga av eller reglera ljudet på. Har inte mini men vet att somliga stoppar in en miniplugg i ljudutgången. Ställa ner ljudet i finder funkar men då får man ju ställa upp det igen när man vill lyssna på något. Tror Apple imbillar sig att man gör reklam för dem varje gång det tjångar till. Knappast någon bra reklam på bibliokek mm.

"Fanfaren" (Startup Chime?) är (var i alla fall tidigare) en del av felsökningen på Mac. Bästa sättet att slippa är att inte stänga av Mac:en. Sätt datorn i vila i stället. En mac behöver inte ideligen startas om för att fungera 100% felfritt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 21:47
Ursprungligen av MagnusB:

"Fanfaren" (Startup Chime?) är (var i alla fall tidigare) en del av felsökningen på Mac. Bästa sättet att slippa är att inte stänga av Mac:en. Sätt datorn i vila i stället. En mac behöver inte ideligen startas om för att fungera 100% felfritt.

Låt oss ponera att jag inte vill ha den igång 24 timmar om dygnet eller när jag sover (datorn är i samma rum. Ja den är tyst men det får gärna vara tystare) så finns det ett sätt at bli av med denna "Startup chime"? Iställningar? Yes/no?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 05:16
Ursprungligen av Dogma:

Låt oss ponera att jag inte vill ha den igång 24 timmar om dygnet eller när jag sover (datorn är i samma rum. Ja den är tyst men det får gärna vara tystare) så finns det ett sätt at bli av med denna "Startup chime"? Iställningar? Yes/no?

Nu kan jag vara ute och cykla, men det låter nästan som om du inte provat att sätta datorn i vila någon gång eller inte riktigt förstår vad det innebär?

Sätter du datorn i vila så sätts olika komponenter i "lågenergiläge". Ström till minnet finns kvar men skärmen släcks, hårddiskar spinner ner osv. Datorn drar mycket lite ström, är helt tyst och vaknar mycket snabbare än vid en uppstart.

Har du testat detta och din dator verkligen låter även under vila så att du störs ber jag dig bortse från detta inlägg...

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-09-26 18:33
Ursprungligen av marf:

Sätter du datorn i vila så sätts olika komponenter i "lågenergiläge". Ström till minnet finns kvar men skärmen släcks, hårddiskar spinner ner osv. Datorn drar mycket lite ström, är helt tyst och vaknar mycket snabbare än vid en uppstart.

På min powerbook stängs allt ner under vila.. Dvs den är som när man stängt den. Hade datorn under vila i två veckor och batterinivån var inte märkbart förändrad när jag kom hem. Hur kan man störas av en dator som är i vila??

Men varför stänga av? Vila funkar ju i månader utan problem.

Ursprungligen av Svante S:

Men varför stänga av? Vila funkar ju i månader utan problem.

För att göra det möjligt att stänga ett par kärnkraftsreaktorer till?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-26 20:22

Nee, kärnkrfat är BRA!

Tja, så länge man inte utvecklat bättre (och tillräckliga) energikällor så går det väl.. Kan påpeka att Macarna antagligen produceras med hjälp av atomenergi, det används mycket i Kina och Korea

Angående fanfaren verkar det ballt att någon kan vara trött på något så heligt som en ny dag med sin Mac!

Förstår inte hur du som har råd med denna snygging klagar på ljudet.. se det ljusa i det
När folk kommer och börjar gnälla för att du väcker dem, säg bara att det är en Mac och alltså inte kan förolämpas hursomhelst
Folk får gärna gnälla på sina pezez istället.

Ursprungligen av Hagelin:

För att göra det möjligt att stänga ett par kärnkraftsreaktorer till?

BYGG FLERA! = Köp mindre kolkraft

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 22:56

Och för alla som har tråkigt:

Info om startupp-ljudets skapare.

(Ljudet som det låter idag lanserades för övrigt 1991 enl. artikeln)

/P

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 18:58
Ursprungligen av perkaby:

Och för alla som har tråkigt:

Info om startupp-ljudets skapare.

(Ljudet som det låter idag lanserades för övrigt 1991 enl. artikeln)

/P

Stämmer inte eftersom jag har en SE/30 från -89 det kanhända att det är en annan klang i det. Har för mig att olika datorer hade olika startljud också på den tiden. Men det kan också ha berott på vilken typ av högtalare man har. Stor skillnad mellan stereon och inbyggda högtalare.

Edit: Jo alltså artikels stämmer med mitt uttalande. Men start ljud har macarna haft sen minst -87 av egen erhfarenhet.

Senast redigerat 2006-09-27 19:08
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 20:56
Ursprungligen av juanito:

Stämmer inte eftersom jag har en SE/30 från -89 det kanhända att det är en annan klang i det. Har för mig att olika datorer hade olika startljud också på den tiden. Men det kan också ha berott på vilken typ av högtalare man har. Stor skillnad mellan stereon och inbyggda högtalare.

Vad menar du? Macar har haft start-plong av olika slag ända sedan ur-Macintoshen från 1984. Sedan har det genom åren funnits lite olika varianter. Den variant som används nu kom 1991 med Quadra 700 enligt artikeln som nämndes ovan (fast jag tycker att det påminner mer om Quadra 840AV).

Ladda ned MacTracker så kan du lyssna och lära
http://www.mactracker.ca/

För övrigt förstår jag inte riktigt den här tråden. Startljudet fyller en viss funktion, den talar om att moderkortet lever och har genomfört vissa tester framgångsrikt. För den som inte vill lyssna på oljudet finns det en inställningspanel att ladda hem som får tyst på det. Vad är problemet??

  • Medlem
  • 2006-09-27 08:33
Ursprungligen av Hagelin:

För att göra det möjligt att stänga ett par kärnkraftsreaktorer till?

Hmmmm... man kanske ska köpa en dator till bara för att den ska dra energi som hindrar att fler stängs... lite onödigt dyrt kanske men men...

/hpe

Senast redigerat 2006-09-27 08:53
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 21:43

Sen när är den där fanfaren lika med Apple?
Så någon reklam gör den inte direkt. Det jobbiga är ju att det är maskinen som tjuter till vid uppstart, bara sekunder efter man knäppt till power-knappen. I Windows har du ju den klassiska Windows-jingeln men den kommer ju väldigt mycket senare, precis innan du kommer in i dess OS.
Det här känns bara som att bli störd av någon hög på kaffe vid fel tidpunkter på dagen. "Wooo! Jag är vaken! Let´s have som fun! WOOo!" -_-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 21:57
Ursprungligen av Dogma:

Sen när är den där fanfaren lika med Apple?

Hmm... sedan 1984!?
Har ärligt talat svårt att förstå hur man kan finna detta ljudet störande... Men det finns som sagts tredjeparts-lösningar för att ta bort det, så "problemet" borde kunna lösas för din del.

Tar mig friheten att utropa detta till dagens I-landsproblem...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 22:08
Ursprungligen av vanilj:

Hmm... sedan 1984!?
Har ärligt talat svårt att förstå hur man kan finna detta ljudet störande... .

Whoops.... jag förebehåller mig rätten att spela ut mitt newbie-kort för jag inte kände till det där första. Jag har pillat med Mac förr men jag har aldrig någinsin hört det där ljudet innan. Honest.
Hur man kan finna det störande? Ljudet är skithögt (DUUUHDOOO!) och blir mer av ett dån som kommer direkt ifrån maskinen än en mysig bjällra eller vad det nu skall tänkas låta som. Dessutom finns det andra människor i rummet mitt emot som lätt hör det och kan vakna av det. Det är den främsta anledningen att jag vill få bukt med det för personligen överlever jag även om det vore skönt att få ner volymen åtminstone.
Jag skall pröva att styra det med tangentbordets knappar som Morgan tipsa om nästa gång och se hur det går. Ljudinställningen ligger just nu på strax över medel och det brukar resultera i ett väldigt kraftigt ljud.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-27 14:06
Ursprungligen av Dogma:

Hur man kan finna det störande? Ljudet är skithögt (DUUUHDOOO!) och blir mer av ett dån som kommer direkt ifrån maskinen än en mysig bjällra eller vad det nu skall tänkas låta som. Dessutom finns det andra människor i rummet mitt emot som lätt hör det och kan vakna av det.

Inte nog med det. Hustrun kan höra att jag är igång igen och pillar lite

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 22:13
Ursprungligen av vanilj:

Hmm... sedan 1984!?
Har ärligt talat svårt att förstå hur man kan finna detta ljudet störande... Men det finns som sagts tredjeparts-lösningar för att ta bort det, så "problemet" borde kunna lösas för din del.

Tar mig friheten att utropa detta till dagens I-landsproblem...

Varför ska man inte få bestämma själv? Angav en situation ovan på bibliotek. Det finns många fler, speciellt för bärbara datorer då man inte vill töra. Jfr att stänga av ringsignalen på mobilen.
Att Apple vill bestämma åt oss är märkligt när systemet annars så ofta ger en frihet att göra på sitt eget vis. Det stinker Windows/PC-fasoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 22:37
Ursprungligen av Per S:

Varför ska man inte få bestämma själv? Angav en situation ovan på bibliotek. Det finns många fler, speciellt för bärbara datorer då man inte vill töra. Jfr att stänga av ringsignalen på mobilen.
Att Apple vill bestämma åt oss är märkligt när systemet annars så ofta ger en frihet att göra på sitt eget vis. Det stinker Windows/PC-fasoner.

Ja, nu har du ju möjligheten att bestämma själv (om du läser hela tråden så framgår det)...Vad är problemet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 18:51
Ursprungligen av vanilj:

Hmm... sedan 1984!?
Har ärligt talat svårt att förstå hur man kan finna detta ljudet störande... Men det finns som sagts tredjeparts-lösningar för att ta bort det, så "problemet" borde kunna lösas för din del.

Tar mig friheten att utropa detta till dagens I-landsproblem...

Nej det är inte alls störande innan du pluggar in datorn till en extern ljudkälla. Det finns AppleScript som ställer ner den när du stänger av den eller startar om den och höjer tillbaka när den kommer igång. Men som nån påpekade kan du sätta den i vila. Dessutom så mår Macen betydligt bättre av att få vara på över natten. Ha som vana att ha på den nattetid tex morgonen till måndag så hålls macen fräshare. Morgonen till första Måndagen i månaden är också ett bra tillfälle.

Med denna inställningspanelen kan man ställa startljudet till valfri nivå eller stänga av det helt:
http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/StartupSound/index.en.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-16 21:49

Oh my.... du skämtar? Man måste installera ett program för att kunna bli av/justera ljudet? Det låter ju helbängt! Man tycker att Apple kunde förutspå att folk kunde eventuellt bli irriterade på ljudet till slut.

Ursprungligen av Dogma:

Oh my.... du skämtar? Man måste installera ett program för att kunna bli av/justera ljudet? Det låter ju helbängt! Man tycker att Apple kunde förutspå att folk kunde eventuellt bli irriterade på ljudet till slut.

Det finns två andra sätt:
1. Håll ner ljudmute-knappen (finns på nyare tangentbord) vid uppstart
2. Stäng av ljudet innan du stänger av datorn

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-16 22:23

Se inlägg nr 9, räcker inte det?

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 17:28

Frågan är, hur får man min gamla Dell att spela upp fanfaren när den laddar BIOSet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-26 18:23

Nej, det finns inget vettigt och säkert sätt att stänga av startfanfaren - som inte hör hemma på Kungliga Biblioteket t.ex. Det finns ett legitimt behov av att stänga av den och för mig löste det sig med "StartupSoundPrefPane" - ett freeware.

Dom tips som nämnts i denna tråd håller inte - startljudet dyker upp slumpmässigt även om man utför greppen som föreslås. Det är därför någon besvärar sig med att utveckla en prefpane.

  • Medlem
  • 2006-09-26 21:39

Problemet har flera lösningar, så det är väl inte ens längre ett problem, eller?

Det är väl knappast ett problem i stil med att Windows inte kan läsa PDF:er...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-26 23:44

Kan påpeka att jag försökt med att slänga mig på mute- samt volymknappen på tangentbordet precis vid uppstat och nej, det fungerar inte det heller. Den låter fortfarande. Jag har inget emot ljudet i överlag men det är så fasligt högt. Det hade varit behagligt om den var aningen tystare. En rogivande klämt så att säga. Att man skall tvingas installera program och mixtra med systemet på det viset för att start up-ljudet skall dämpa sig låter bara underligt med tanke på hur flexibelt och antalet möjligheter en Mac annars brukar ge mig.

  • Medlem
  • 2006-09-27 09:16
Ursprungligen av Dogma:

Kan påpeka att jag försökt med att slänga mig på mute- samt volymknappen på tangentbordet precis vid uppstat och nej, det fungerar inte det heller. Den låter fortfarande. Jag har inget emot ljudet i överlag men det är så fasligt högt. Det hade varit behagligt om den var aningen tystare. En rogivande klämt så att säga.

Nåt måste vara paj. Har jag låg volym på min PowerBook hörs knappt startljudet alls. (nu brukar jag iofs aldrig höra det eftersom datorn för det mesta är kopplad till min stereo, och den startas sist)

Bevaka tråden