Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggning, FTP eller nåt annat?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-25 23:16

Hej!
Ursäkta röriga meningar, men jag tycker detta är just lite rörigt.

Jag har en hemsida, som ligger på ett webbhotell. När jag ska uppdatera denna hemsida brukar jag logga in på webbhotellets hemsida, klicka uppload och föra över filerna. Känns tryggt, men kanske lite omständigt.

Nu har jag läst i Dreamweaverboken att man kan fixa uppdateringen på andra sätt. Man kan tydligen skriva in antingen FTP-adressen(eller vad det nu hette), i någon inställning eller också skulle hemsidan uppdateras vid varje ändring man gjorde? Även här var det ju fråga om att man skulle skriva in sitt konto i någon ruta ,i någon inställning.
Har jag greppat detta korrekt?
Kanske jag är fjantig nu, men faktiskt känns detta lite osäkert. Som om det vore peanuts att hacka sig in på min hemsida och lägga upp gud, vet vad.
Men kanske är det inte så mycket enklare att göra det oavsett uppladdningsmetod?

Vilken metod är säkrast och smidigast?

Mvh
KOL

Oavsett metod så är de ju användarnamn och lösen som krävs, sen kan de ju hända att de skickas i klartext via FTP, men risken att nån snappar upp och använder det kan man nog se som väldigt liten.

Det är ju klart smidigare att mata in sina kontouppgifter i Dreamweaver och få den att uppdatera direkt när man sparar sidan i programet. Du slipper ju då hela momentet med att logga in och ladda upp filer, de sköter DW automatiskt när du klickar på spara.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-26 08:10

Det finns ju en massa olika "språk" ("protokoll") som man kan kommunicera med på webben. Det du använder är "http", men det vanligaste när man t.ex. hämtar och lämnar till ett webbhotell är "ftp" som har vissa fördelar.

För att kunna ladda upp/ner filer via ftp måste man ha en ftp-klient som t.ex. Transmit, men Dreamweaver har en klient inbyggd, vilket är jäkligt bekvämt.

Du ställer in ftp-inställningarna i för din sajt i DW genom t.ex. Sites -> Manage sites i toppmenyn. Du ska ha fått alla uppgifter av webbhotellet - om det nu inte är ett sånt där billigt hotell som bara tillåter http, förstås.

Om du t.ex. tar just Sites - Manage sites, väljer din sajt och Advanced - Remote info så kan du välja "automatically upload files to server on save". När du gjort en ändring och sparar så skickas den ändrade sidan upp till webbhotellet av sig själv. Men det kan ju bli lite tidsödande om den ständigt skickar upp ny version eftersom man ju oftast sparar ner en massa gånger innan en sida verkligen är färdig för att laddas upp.

Och välj även "passive ftp" på samma sida i inställningarna så kopplar inte DW ner efter varje uppladdning, utan behåller kontakten med servern.

Nej, ftp är inte mer osäkert än http, men inte säkrare heller tror jag....

EDIT: Jag själv använder DW när jag laddar upp enskilda filer. Jag gör ändringar och sparar som vanligt (utan att nåt laddas upp automatiskt). När sidan är färdig för uppladdning trycker jag bara Shift + Cmnd + u. Det funkar på filen du har öppen (om den är i fokus), men även om du markerar en eller flera filer (sidor, bilder, osv) i fil-listan.

Senast redigerat 2006-09-26 08:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 09:42
Ursprungligen av Danne V:

Nej, ftp är inte mer osäkert än http, men inte säkrare heller tror jag....

Det där är en sanning med modifikation. OM någon lyssnar när man skickar filer via ftp, kan man ju snappa upp php-filer som kan innehålla lösenord och annat i klartext. Det är inte så snyggt att skicka med ftp av den anledningen.

Använd istället sftp och se till att webbhotellet stöder det. Jag har vid flera tillfällen påpekat detta för min leverantör och nu kör vi sftp.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-26 09:58

Precis sånt här var jag lite orolig över. Men, hur många är det som igentligen sitter och vill "snappa upp php-filer" till en annans hemsida? Aär folk seo jae-liga?(skånska)

Men ok, är sftp en vidareutveckling av ftp tro? Om man nu vill använda sftp, är det samma tillvägagångsätt som för sftp, liksom att man skriver in sina webbhotells-uppgifter i DW och sen är det bara att tuta och köra?

/KOL

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-26 10:11
Ursprungligen av hicke:

Det där är en sanning med modifikation. OM någon lyssnar när man skickar filer via ftp, kan man ju snappa upp php-filer som kan innehålla lösenord och annat i klartext. Det är inte så snyggt att skicka med ftp av den anledningen.

Använd istället sftp och se till att webbhotellet stöder det. Jag har vid flera tillfällen påpekat detta för min leverantör och nu kör vi sftp.

Nu var det ju inte en "sanning" alls, utan vad jag trodde.

Jag använder sftp själv, men tyckte att det var kraftigt overkill att börja orda om det för en kille som tydligen nyss börjat lite med det här, och som definitivt inte verkar köra php eller känslig info, och som folk ganska säkert inte har nån anledning av att ligga och lyssna av heller. Det gör ju bara folk nervösa i onödan...

Men om du nu släppte ut katten...

Ja, sftp är säkrare än ftp och du har självklart möjligheten med DW.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-26 10:21

En annan säkerhet är ju att man har backup på filerna. Själv väljer jag därför att inte redigera filer direkt på servern, istället gör jag ändringar lokalt och laddar upp dem via ftp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-26 10:51
Ursprungligen av filuren:

En annan säkerhet är ju att man har backup på filerna. Själv väljer jag därför att inte redigera filer direkt på servern, istället gör jag ändringar lokalt och laddar upp dem via ftp.

Ingen har snackat om att redigera direkt på servern här. Nu släppte du ut en katt till i onödan...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-26 11:58
Ursprungligen av Danne V:

Ingen har snackat om att redigera direkt på servern här. Nu släppte du ut en katt till i onödan...

Hmmm.. inte för att jag själv använder DW, men det var så jag tolkade följande:

Citat:

...
Nu har jag läst i Dreamweaverboken att man kan fixa uppdateringen på andra sätt. Man kan tydligen skriva in antingen FTP-adressen(eller vad det nu hette), i någon inställning eller också skulle hemsidan uppdateras vid varje ändring man gjorde?
...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-26 12:09
Ursprungligen av filuren:

Hmmm.. inte för att jag själv använder DW, men det var så jag tolkade följande:

OK. Men jag tror du lyckades förvirra mer än hjälpa.:tveksam:

DW har flera möjligheter med ftp:
1. Jobba lokalt, ladda upp när du vill.
2. Jobba lokalt, ladda upp automatiskt vid varje sparning.
3. Jobba direkt på remote host.

Sista alternativet som du berör är lite bökigt. Det är egentligen en grej gjord för en sajt som redigeras av flera personer på olika håll. Man kan "låsa" sin sida på remote host så att folk inte börjar fibbla med varandras sidor samtidigt, osv. Många fördelar, men nackdelen är att det "snackas" för mycket mellan servern och lokala Dreamweaver. Tar tid.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-26 10:42

Danne V och hicke, ni är i det här fallet min källa till mer kunskap. Jag blir bara glad av diskussioner liknande de ovan. Jag vill ju lära mig.;)

Så.... tack!

Förresten så kunde jag inte hitta inställningen för sftp i DW. Ligger inte den där ftp-inställningarna finns? Eller har jag en gammal version av DW?

Ursprungligen av KOL:

Förresten så kunde jag inte hitta inställningen för sftp i DW. Ligger inte den där ftp-inställningarna finns? Eller har jag en gammal version av DW?

Jo, den ska finnas där. En kryss-ruta där det står "Use Secure FTP (SFTP)".

Vilken version av Dreamweaver har du?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-26 10:54
Ursprungligen av KOL:

Danne V och hicke, ni är i det här fallet min källa till mer kunskap. Jag blir bara glad av diskussioner liknande de ovan. Jag vill ju lära mig.;)

Så.... tack!

Förresten så kunde jag inte hitta inställningen för sftp i DW. Ligger inte den där ftp-inställningarna finns? Eller har jag en gammal version av DW?

Tack.
Men det verkar faktiskt som om du är ganska dålig på att kolla in programmet och läsa hjälpfilerna och instruktionerna själv och direkt, utan hellre frågar här. Så kan det väl ändå inte vara, va?
Och om du undrar om du har en gammal version, så är det ju bra att veta vilken version du har....

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-26 10:53

Aha, japp där var den!

Jag har DW 8.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-26 14:28

Katterna är utsläppta och glad är jag för det.

Faktum är, Danne V, att jag inte ens tänkte på att det kunde finnas hjälpfiler och instruktioner. Så ny är jag i gamet. Jag köpte instruktionsboken på nätet och som du sett gav den fler frågor än svar.

och jo, filuren har helt rätt i sin tolkning av min kanske lite onödigt bökiga text.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-26 15:16

KOL,

DW har jäkligt omfattande hjälpfiler. Du kan antingen komma åt dom via Hjälp-menyn. Men det kan ibland krångla. Då kan du t.ex. använda en webbläsare och navigera in i DW-mappen (bland programmen) och rota runt tills du hittar dom. Sen bokmärker du.

Jaha, då får jag be filuren om ursäkt.

1
Bevaka tråden