Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer macbook att uppdateras snart?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 20:30

Jag har alltid haft pc, men funderar nu på att skaffa mig en macbook. Var inne på Appplecenter i helgen och fick en finfin demonstration av en annan kund. Han påstod att det skulle komma en ny version av macbooken i vår som ska vara svalare och ha uppdaterat operativsystem. Stämmer detta och i så fall vet någon mer precist när i vår detta är? Är ju väldigt sugen på att ha den nu och dessutom få en billig ipod. Jag kommer dock inte att behöva den förrän i slutet av januari då jag börjar studera på riktigt igen så om man kan få en som är bättre då kan det vara värt att vänta.

Vet någon om den är billigare i Thailand, och i så fall vad kostar den där?

Tackam för svar
Jimmie

Apple kommer släppa en ny version av Mac OS, 10.5 "Leopard", nån gång i vår. När är skrivet i stjärnorna. Man har inte kommit med något datum än. Kan bli allt mellan mars och maj typ. Så du får själv avgöra om det är värt att vänta. Men väntar du så räkna med att få vänta.

När det sen gäller MacBooken behöver du nog inte vänta länge. En uppdaterad variant lär inte dröja mer än nån månad. Sen hur häftig uppdateringen kommer vara är en annan femma. Om den kommer vara svalare- säg det. Tycker dagens MacBook är rätt sval numer.

Kan inte hjälpa dig ang priser, däremot kan jag varmt rekommendera en MacBook. Min första Mac och jag är helnöjd.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-26 07:14

http://buyersguide.macrumors.com/

Bra sida att kolla på om man ska köpa nått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 08:37

Eller så söker vi och hittar typ 150 liknande trådar i samma ämne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 22:05

Jag ska sälja min PC och köpa en MacBook. Men som alla andra vill jag ju först se vad som händer med uppgraderingen.
Läste på Macrumors.com följande:
"Upon their release, it's expected that the new MacBook and MacBook Pro lines will feature specifications very similar to existing offerings, mainly due to similarities in processor frequencies between Intel's Core Duo and Core 2 Duo processor lines. However, the Core 2 Duo line adds a 2.33GHz chip, which is expected to be available to buyers of higher-end MacBook Pro configurations. (A 2.33GHz Core Duo "Yonah" processor was recently released by Intel but not adopted by Apple.)"

Så om jag ska köpa en Macbook, vad tjänar jag då på att den blir uppgraderad? Kan nån förklara exakt VAD som väntas petas in i uppgraderingen? Merom hit och dit, men det verkar ju inte betyda speciellt mycket för användaren... rätta mig eftersom jag har fel.

Ursprungligen av martenj:

Så om jag ska köpa en Macbook, vad tjänar jag då på att den blir uppgraderad? Kan nån förklara exakt VAD som väntas petas in i uppgraderingen? Merom hit och dit, men det verkar ju inte betyda speciellt mycket för användaren... rätta mig eftersom jag har fel.

Ingen här vet EXAKT vad som kommer bli förändrat vid en uppgradering. Rimligt är:
- Processor Core2 Duo. Är snabbare än Core Duo vid samma klockfrekvens. Ska dessutom förbruka mindre ström= längre batteritid
- Snabbare grafik. Antingen en uppgraderad version av Intel GMA 950 eller kanske rent av en "riktig" grafikkrets. Det lär dock inte röra sig supersnabb grafik (för spel dvs).
- Snabbare dvd-brännare?

Ovanstående är inga jätteändringar men visst betyder det en del för användarna.

Men allt är som bekant rykten. Det kan mycket väl vara så att MacBook behåller Core Duo ett tag till men får en liten speedbump. Ingen vet som sagt. Du får helt enkelt vänta och se

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 22:23

Och när den kommer så frågar man "när kommer nästa". Vill man ha en dator ska man köpa en nu. Annars får man baske mig aldrig en

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 23:49
Ursprungligen av Pantern:

Och när den kommer så frågar man "när kommer nästa". Vill man ha en dator ska man köpa en nu. Annars får man baske mig aldrig en

Eftersom vi troligtvis står nära nästa uppgradering och den gör viss väsentlig skillnad om vi går över till Core2Duo, så som 64bitarssystem, så spelar det en hel del roll över en vanlig speedbump.
Att köpa en dator precis innan ett skifte om man inte måste är också ganska idiotiskt, naturligtvis kan man alltid vänta på något bättre. Men det är skillnad på lite bättre och ny funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 22:33

men vad trött jag blir på att folk svarar så där. när en uppgradering har gjorts så köper jag. dock inte 1-4 veckor innan jag vet att den ska uppgraderas. det vore ju bara löjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 00:02

Det lär dyka upp nya macbooks till julhandeln förmodligen med merom, när dom kommer vet nog bara Apple. Jag kan tänka mig att MBP är först ut med Merom eftersom det fortfarande är lite brist på den proppen. Om jag får gissa lite på Macbooken så blir det bättre grafikkort samt att alla får Superdrive. Sedan finns det flera anledningar till att vänta, dels speedbumpen och dels att det blir Rev 2 och därmed är många av barnsjukdomarna botade, vilket är något Macbooken haft en och annan.
I vår så kommer det en helt ny serie som heter Santa Rosa och det kanske var den killen på Applecentret pratade om..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 01:01

Santa Rosa (som ska dyka upp i vår, ja) kommer att innebära 802.11n (snabbare WLAN), ny integrerad grafik (965 istället för 950) och ökad bandbredd till processorn. Läs mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Rosa

Den uppgradering som högst troligen kommer någon gång i i höst/tidig vinter är antagligen inte mer än att man går från Core Duo (Yonah) till Core 2 Duo (Merom). Detta innebär 10% snabbare processorer vid samma klockfrekvens, ingen skillnad i temperaturer, men 64 bitar istället för 32 bitar som Yonah har. DVD-brännare i samtliga MB's känns inte helt omöjligt, men annat tror jag inte man ska hoppas på.

Kan man så gör man nog rätt i att vänta in Santa Rosa på MacBooken, då Leopard borde släppas ungefär samtidigt, och det är ju en trevlig bonus att få nya OSet på sin dator. Sjäv väntar jag på Merom-MacBooks, men när de kommer tror jag att jag måste ge upp och köpa (har läst MacRumors dagligen sedan April i väntan på/för att följa MacBooken).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 08:44

jag köper nog också när merom kommer. man kan ju inte sitta o vänta på 2 uppgraderingar om man är i köpläge..
som sagt, dum bara att köpa nu om man VET att det (bör) dyka upp en uppgradering snart.

saken är den att macbooken inte har funnits ute speciellt länge. Jag blir varje gång helt förundrar över HUR snabbt utvecklingen går... Först pentium M, sedan coreduo och nu core2duo... shit pommesfrites.

Jag tänker såhär att jag vill ju ha en ny modell men inte utan att några testkört den... men då ÄR DEN JU REDAN gammal... ojojoj

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 10:10

samtidigtr skulle jag kunna köpa nu. jag tycker inte att det låter som att den nya uppgraderingen blir så himla speciell (om det nu stämmer vad folk säger). däremot är det ju bättre andrahandsvärde på den om man väntar en månad till att beställa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 10:12

men att inte köpa dator för att den blir gammal efter tex en månad.. då kommer du ju aldrig att kunna köpa.
tjackaren efter kommande uppgradering. är den skitdålig och trasig får du ju förstås byta den. du kommer ju inte att sitta med en överhettad, ljudlig sönderblekt dator bara för att den kom så...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 10:18

Jag har beställt min MB nu, trots att jag är en sådan person som verkligen skulle vilja ha Merom och en snabbare grafikkrets. Jag orkar helt enkelt inte vänta, först sa de att MB:n skulle uppdateras den 12:e, sedan på Photokina, nej nu skaffar jag mig min MB, den är ju ändå rätt så snabb ^_^.

Ja den ÄR jävligt snabb & bra jag menar nu när du kan köra aperture på den också native så är det ju bara ändå bättre... jag menar
1.83*1.6 == 3hgz pentium4 vad gäller prestanda... dubbelKÄRNAD. jag fattar själv inte hur jag någonsin skall kunna behöva något snabbare typ.

När pscs2 körs "lätt" med itunes, quiksilver, dock igång mm mm idlar jag på 90%... det är med rosettaemuleringen på. 2gig ram räcker en bit... dock känner jag av att ett par gig till hade kunnat göra sitt. Grafikkretsen ja... spelar ju inge spel så det funkar... men vill man lira så kan man ju vänta kanske... men då är ju macbooken eller mac kanske inte det bästa.

DOCK OM MAN FÅR önska... skärmen skulle kunna behöva sig ett lyft... känslig i höjdled. Dock jävligt bra färgåtergivning imo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 11:26
Ursprungligen av northernlight:

DOCK OM MAN FÅR önska... skärmen skulle kunna behöva sig ett lyft... känslig i höjdled. Dock jävligt bra färgåtergivning imo.

Vad menar du med "känslig i höjdled"?

Ursprungligen av JohanB:

Vad menar du med "känslig i höjdled"?

Dålig betraktningsvinkel. Sitter man lite fel blir färger dåliga.

1
Bevaka tråden