Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktjämförelse

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på om min macbook (2.0) är riktigt frisk när det räcker att jag har firefox igång och ställer mig på aftonbladets fulsida för att fläkten ska dra igång på "full patte"?

Jag måste säga att den verkligen inte är något fartmonster. Skrevs mycket om det här innan jag köpte och gick över till Mac.

Stabiliteten är också under all kritik. Måhända är jag skadad av Windows och många "krashar" beror säkert på handhavandefel men redan första dagen fick jag hårstartaom med hjälp av knappen ett par ggr. Så skall det väl inte vara. Det värsta problem är med finder som verkar frysa väldigt lätt när man pysslar med nätverksenheter i bla samba men även nfs (eller vad det heter).

Tips, tricks och andra ideér mottages tacksamt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-25 20:04

Jag tror det där med fläkten beror på alla flash-annonser som finns på aftonbladets sida - så var det i alla fall med min gamla Mac Mini.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 20:39

Hur mycket RAM har du i den? Inte för att datorn ska krascha på 512Mb, men jag skulle inte vilja sitta vid en Macbook och arbeta som har under 1Gb RAM.

Ett tips: Aftonbladet.se (och alla andra hysteriska sidor med överdrivet mycket reklam) blir rena njutningen med tillägget AdBlock i Firefox. Ni laddar enklast hem det via Verktyg, Tillägg, Hämta fler tillägg. Skulle någon form av reklam ndå slinga genom är det lätt att blockera.

Har förresten aldrig hittat en hemsida som lyckas få fläkten i min MB att surra hörbart. Kanske AdBlocks förtjänst?

aftonbladets sida är äckligt tung. dock går inte gläkten igång i safari, så tror det är firefox som hanterar det tunga på ett prestandakrävande sätt.

och som sagt, har du 512 Mb ram, så har du ditt fartproblem där, att ha 512 Mb i osx är ju nästan straffbart :D:D jag skulle säga att osx kräver 1 Gb eller mer för att vara riktigt njutbart

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 16:44
Ursprungligen av Baltazar:

och som sagt, har du 512 Mb ram, så har du ditt fartproblem där, att ha 512 Mb i osx är ju nästan straffbart :D:D jag skulle säga att osx kräver 1 Gb eller mer för att vara riktigt njutbart

Precis. Det finns en anledning till att Mac Pro klarar 16Gb RAM...

1024 har jag givetvis... Kanske redan aktuellt att skaffa 1024 till...

1
Bevaka tråden