Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubuntu 6.06 LTS på iBook 466 MHz "Dasslocket"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook (Firewire) SE med 576MB RAM, 40 GB hårddisk efter lite uppgraderingar. Har kört 9.2.2 och 10.4 tillsammans men skärmen på 800x600 är inte det bästa som hänt Mac OS X... Jag gillar nian mer och mer, fast utbudet av bra webläsare lämnar en del att önska.

Nu till saken:

Eftersom jag har mycket fritid ville jag testa Linux en sväng. Testade en gång för länge sedan med Mandrake på en PC och tyckte att det var i alla fall trevligare än Windows.

Laddade ner ISO-filen från svenska ubuntu-sidan.

Satte i en CD-R i min PB 12" och startade skivverktyg.

Försöker bränna ISO-filen. Ingenting händer.

Tänkte "det är säkert en korrupt ISO" efter att ha kontrollerat avbilden.

Laddade ner kubuntu (samma sak fast med KDE istället för gnome)
Samma historia.

Testade att bränna i 8x istället för 24x. Funkade!

Satte i skivan i min iBook, startade om med "c" nertryckt. Ubuntu verkar
starta, men efter en stund blir skämen bara mörk. Ingenting händer.

Kollade lite ubuntu-forum och fick intrycket att det kunde vara dåligt
stöd för grafikkortet (ATI Rage 128 Mobility). Man ska tydligen ha
alternate-versionen av ISO.

Ladda ner och brände.

När man startar upp kommer man till en installation som inte ens är snyggare
än Windows XP (eller Windows 98). Nåja.

Tryckte på enter i alla valsituationer vilket ger default-värden.

Man svarar på vilket språk och land man bor och annat smått och gott.

Installationen håller på i trehundra år.

Till slut: inloggningsskärm för ubuntu!

Första intrycken efter någon timme med ubuntu:

Det ser ut och känns som Windows. Det här måste vara jättebra om man ska orka att sitta och titta på det här länge till. Jag har fortfarande inte testat apt-get (eller vad det heter) så allt som ska vara coolt har jag inte rört än.

Så väldigt mycket mer snappy än 10.4 tycker jag inte att saker och ting känns än så länge.

Nu har jag lagt in 9.2.2 och 10.4 igen. Linux är för fult.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Nu har jag lagt in 9.2.2 och 10.4 igen. Linux är för fult.

Kanske är bättre att säga "KDE med det tema jag valt är fult"? Jag menar, Linux kan se ut hursomhelst. Precis som OS X. Så stor skillnad är det ju inte mellan Unix och Linux...

Lite synd, du borde get det lite mer tid... du kan ha både någon av Ubuntus 4 distar SAMT OSX... har jag på min PB 12". På dasslocket så var det stört omöjligt med någon av de 5-6 olika distarna som finns för PPC så den sålde jag till någon i Norrköping för ca: 1 månad sedan. Personligen tycker jag att Ubuntu är för tung för en iBook SE (dasslocket), Kubundu utan Gnome är mer i min smak. Enda problem som jag har är Airport Extreme.

Ursprungligen av Olle@mac:

Lite synd, du borde get det lite mer tid... du kan ha både någon av Ubuntus 4 distar SAMT OSX... har jag på min PB 12". På dasslocket så var det stört omöjligt med någon av de 5-6 olika distarna som finns för PPC så den sålde jag till någon i Norrköping för ca: 1 månad sedan. Personligen tycker jag att Ubuntu är för tung för en iBook SE (dasslocket), Kubundu utan Gnome är mer i min smak. Enda problem som jag har är Airport Extreme.

Jag tror att upplösningen på 800x600 var väldigt begränsande. Kanske hade det inte sett så fult ut med lite bättre skärm. Ska testa att köra Kubuntu på min PB12a istället.

Det fina med OS 9 och tidigare är att det inte ser helt fel ut ens på lägre upplösningar.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 16:33

Xubuntu är ju mkt bättre än både Kubuntu och Ubuntu på den maskinen. Vill man ha snyggt linux kan man install Ubuntu + XGL Men då krävs lite mer maskin. Finns iofs snyggare distros också, t.ex. Dream Linux XGL edition som härmar OS Xs utseende. Men den funkar inte på PPC (tror jag).

http://www.linuxsoft.cz/img2/dreamlinux/1.0/dream_07.png

Är sugen på Xubuntu till min iBook Dasslock 300 MHz, 160 GB RAM. Ska se hur det funkar. Måste bara byta hårddisk på den, då den bara är 3 GB.

Ursprungligen av William WM:

Är sugen på Xubuntu till min iBook Dasslock 300 MHz, 160 GB RAM. Ska se hur det funkar. Måste bara byta hårddisk på den, då den bara är 3 GB.

Du kanske redan har kollat men http://www.ifixit.com har grymma guider för att byta i stort sett alla komponenter i ditt dasslock. Jag använde deras guide och det funkade fint. Ett tips är att använda en isbitslåda att lägga skruvarna i.

Jag har en Samsung 5400 rpm hårddisk som är snabb och i stort sett ljudlös. Rekommenderas!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 21:18
Ursprungligen av William WM:

Är sugen på Xubuntu till min iBook Dasslock 300 MHz, 160 GB RAM. Ska se hur det funkar. Måste bara byta hårddisk på den, då den bara är 3 GB.

Nä, jag tror det ska få plats. Blir inte sådär värst mkt över dock... Förresten finns även Fluxbuntu som är ännu lättare.

Nu har jag blåst Dasslocket och installerat Xubuntu 6.10. Bättre prestanda än i Mac OS 9 och 1,1 GB ledigt efter installationen. Trevligt att kunna köra ett modernt system med en modern webbläsare på den gamla härken. Men jag är mest imponerad av prestandan många program känns lika snabba eller snabbare än i OS 9. Jag är såld. Ska dock skaffa en större hårddisk för att kunna dualboota mellan nian och linux.

Kan meddela att jag är tillbaka i Mac OS X 10.2.8 på mitt dasslock. Det var för krångligt med Xubuntu på maskinen, fick den inte att göra som jag ville. Tog alldeles för mycket energi att få det att fungera som jag ville, Linux får vänta några år innan jag provar igen. Men trevligt var det, kul att prova lite andra operativsystem ibland.

Ursprungligen av William WM:

Kan meddela att jag är tillbaka i Mac OS X 10.2.8 på mitt dasslock. Det var för krångligt med Xubuntu på maskinen, fick den inte att göra som jag ville. Tog alldeles för mycket energi att få det att fungera som jag ville, Linux får vänta några år innan jag provar igen. Men trevligt var det, kul att prova lite andra operativsystem ibland.

Jupp. Det är först när man kör några andra system som man märker hur mycket möbelpolish Apple har använt på sina system. Men YellowDog är faktiskt inte jättejobbigt med ett bättre tema, som är mer anpassat till Dasslockets futtiga 800x600.

1
Bevaka tråden