Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genrell prestandajämförelse olika typer av externa och interna diskar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 14:58

Hej !

Finns det någon bra jämförelse av olika tekniker av hårddiskar? Ex jämföra 2,5" SATA, 3,5 SATA, FireWire 400, FireWire 800, eSATA..? Det vore speciellt intressant att veta om externa diskar kan jämföras med prestandan i de interna.

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 09:17

Fw 400/800

Jag hade precis tänkt skriva ett liknande inlägg....
Jag ska precis köpa en extern disk, och funderar på vilken.
En lokal butik har en Western MyBook Premium 320 GB till bra pris, och den går på FW400, vilket är ett minimum för mig, jag vill undvika USB.
Dock har denna disk inte FW800, som jag allra helst skulle vilja köra på, då min PowerBook G4 har en FW800-port.
Så min fråga (som tycks vara en del-fråga i original-inlägget) är: hur stor skillnad märker man på FW800 mot FW400 i överföringshastighet (read/write) ?

Ursprungligen av hego:

hur stor skillnad märker man på FW800 mot FW400 i överföringshastighet (read/write) ?

Det är väl det dubbla där eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 13:09
Ursprungligen av Executive:

Det är väl det dubbla där eller?

Förväntade mig nästan den typen av svar, ni vet, "som man frågar får man svar"....
Hursomhelst, den teoretiska topphastigheten är visserligen den dubbla, men verkligheten är oftast lite annorlunda.
Jag hittade själv svar på min fråga här: http://www.barefeats.com/usb2.html.
Här har man tacksamt nog översatt Mbit/sek till MB/sek, vilket är till stor hjälp till oss med begränsad teknikkunskap.
Vad jag kan utläsa av deras tester (som givetvis är beroende på datorns port/bussminne? och apparaten i andra ände) är att om jag vill skriva 500 MB från min Powerbook:
- FW400: 35 MB/sek --> 14 sekunder
- FW800: 58 MB/sek --> 9 sekunder
Alltså inte riktigt det dubbla.

http://www.storagereview.com/ är oslagbar gällande hårddiskrecensioner.

om du vill ha mesta möjliga tjongimedaljongen gällande hårddiskprestanda till din powerbook är det en (eller två) extern 3.5" via fw800 som gäller.
inte ens den teoretiskt maximala överföringshastigheten duger med fw400 eller usb2.0 för en normalsnabb disk. (hitachin i testet levererar max 60MBps över de första 50GB:arna...)

de snabbaste 2.5"-diskarna kommer väl inte så långt efter, kanske ~50MBps för de stora 7200rpm-diskarna och 5400-varvarna ligger runt 30-40MBps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 08:03

Tack för alla svar och länkar.

Hur är det med en intern 3.5", ex om man sitter med en iMac eller Mac Pro? Är de helt överlägsna, inkl FW800?

1
Bevaka tråden