Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooks startljud, vad är det som surrar?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-24 22:10

...egentligen?

Jag vet att det har diskuterats om melodin när man startar booken, men inte vad det är för ljud när man öppnar locket på en vilande macbook.

Är det någon som har en ide, förutom min, som är att det är hårddisken som låter. Är det hårddisken som låter så kan jag förstå att man inte kan stänga av den bara för att den är surrig. Är det inte hårddisken är jag intresserad av att kunna stänga av detta ljud.

Ideer någon?

robban

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 22:31

Misstänker att du menar det ljudet som slot in driven gör när man går ur viloläge. Om det är det så tror jag knappast att det är något man kan göra nått åt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 06:41
Ursprungligen av Trinodia:

Misstänker att du menar det ljudet som slot in driven gör när man går ur viloläge. Om det är det så tror jag knappast att det är något man kan göra nått åt.

Aha, är det slotdriven som låter? Jag skall kolla ifall det låter likadant när jag stoppar in en cd.

Nja, när jag stoppade in en cd låt det nästan likadant, men allting gick snabbare.

Varför måste slotdriven vakna upp när man öppnar locket?(om det är den ,vill säga).

Robban

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-25 00:53

Det är CDn. Har du inte använt CD-läsaren än?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-25 01:16

Jag har två ljud, ett som självklart är cd:n och ett annat som jag inte blir riktigt klok över. Låter lite pysande, lite som när en norrlänning säger 'jo' på innåtandning. Någon mer?:tveksam:

Är det inte fläkten som spinner upp en sväng ?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 09:43
Ursprungligen av lilledanne:

Är det inte fläkten som spinner upp en sväng ?

Då hade jag blivit riktigt nervös:)
Nä, det är inte fläkten. Det låter mer som....som....äh, jag vet inte vad det liknar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-25 08:27

Jag har en MacBook men jag förstår inte alls vad det är ni snackar om. Jag måste hem och öppna locket på den på lunchen för att se om det finns något konstigt ljud som jag inte reagerat på tidigare.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 09:49
Ursprungligen av Spooky:

Jag har en MacBook men jag förstår inte alls vad det är ni snackar om. Jag måste hem och öppna locket på den på lunchen för att se om det finns något konstigt ljud som jag inte reagerat på tidigare.

Detta ljud finns bara när man öppnar locket eller när man startar datorn med strömknappen. Det är inget konstruktionsfel. Jag är bara nyfiken. Tydligt är det att det är ett mekaniskt ljud -inte oljud.

Finns det någon slags "bios" som gör att man kan bestämma vad som skall startas när datorn vaknar upp från viloläge? Då menar jag inte energisparfunktioner, utan som när man startar en PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 09:58
Ursprungligen av trebban:

Finns det någon slags "bios" som gör att man kan bestämma vad som skall startas när datorn vaknar upp från viloläge? Då menar jag inte energisparfunktioner, utan som när man startar en PC.

Kort svar: nej.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-25 15:18

Nu har jag provväckt min MacBook och ja....

eller naä. Jag hör som sagt inget konstigt ljud eller surrande från den när jag väcker den genom att öppna locket, bortsett från CD-läsaren som verkar kolla om det sitter en skiva i samt hårddisken som varvar upp i 5400 rpm. Tacka 17 för att det surrar lite när man lägger örat intill.

Var någonstans verkar ljudet komma ifrån? Hörs det bäst på vänser sida, baksidan? Under den?

Har du provlyssnat andra MacBooks och hört samma sak?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 16:33
Ursprungligen av Spooky:

Nu har jag provväckt min MacBook och ja....

eller naä. Jag hör som sagt inget konstigt ljud eller surrande från den när jag väcker den genom att öppna locket, bortsett från CD-läsaren som verkar kolla om det sitter en skiva i samt hårddisken som varvar upp i 5400 rpm. Tacka 17 för att det surrar lite när man lägger örat intill.

Var någonstans verkar ljudet komma ifrån? Hörs det bäst på vänser sida, baksidan? Under den?

Har du provlyssnat andra MacBooks och hört samma sak?

Polarens macbook låter likadant. Jag behöver inte lägga örat intill för att höra detta ljud.

Det du säger om cd-läsaren känns som den bästa förklaringen. Varför vill den kolla ifall en cd-skiva är i? Skadas skivan ifall datorn inte kollar det?

Robban

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-25 17:41
Ursprungligen av trebban:

Det du säger om cd-läsaren känns som den bästa förklaringen. Varför vill den kolla ifall en cd-skiva är i? Skadas skivan ifall datorn inte kollar det?

Du det har jag också undrat många gånger.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 17:46
Ursprungligen av trebban:

Polarens macbook låter likadant. Jag behöver inte lägga örat intill för att höra detta ljud.

Det du säger om cd-läsaren känns som den bästa förklaringen. Varför vill den kolla ifall en cd-skiva är i? Skadas skivan ifall datorn inte kollar det?

Robban

Jag har för mig att det är en funktion på firmware-nivå i cd-läsaren. Strömförsörjningen till cd-läsaren stryps ju när datorn går i vila. När läsaren vaknar igen så kollar den om den har någon skiva i sig.

Om du stör dig på hur en MacBook låter när den väcks ur vila så borde du lyssna på en G5. Woooshh!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-25 17:48

Att CD-läsaren låter som den gör när man väcker en dator från vila utan skiva i är för mig obegripligt. Jag har rotat i i lite vanliga CD-spelare (som man kopplar till stereon). De försöker fokusera lasern på skivan samtidigt som motorn för att rotera en eventuel skiva spinner upp och ner två eller tre gånger (helt ljudlöst). Lyckas den inte fokusera lasern så måste det betyda att det inte sitter någon skiva i spelaren. MacBooken däremot den verkar spinna igång hela utmatningsmekaniken som för att mata ut en skiva som inte finns.

Helt obegripligt.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-09-25 18:18
Ursprungligen av trebban:

Jag vet att det har diskuterats om melodin när man startar booken, men inte vad det är för ljud när man öppnar locket på en vilande macbook. /.../

Hmmm, jag har funderat över samma sak. Det händer inte jämnt, men ibland när jag öppnar locket låter det.., som om papperskorgen töms.., kanske det kan liknas vid... Kanske ett ljud för att säga: "Titta, nu hittade jag airport-vågor igen! (Nu låter jag som en papperskorgstömning, nästan. Vettja)"

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-09-26 15:30
Ursprungligen av kkb:

Hmmm, jag har funderat över samma sak. Det händer inte jämnt, men ibland när jag öppnar locket låter det.., som om papperskorgen töms.., kanske det kan liknas vid... Kanske ett ljud för att säga: "Titta, nu hittade jag airport-vågor igen! (Nu låter jag som en papperskorgstömning, nästan. Vettja)"

Händer samma sak för mig ibland. Jag tror att det är något sprakande ljud som kommer från högtalarna. Det händer (ibland?) när jag har VLC igång och väcker datorn.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-09-27 10:55
Ursprungligen av Roxtroem:

Händer samma sak för mig ibland. Jag tror att det är något sprakande ljud som kommer från högtalarna. Det händer (ibland?) när jag har VLC igång och väcker datorn.

Så är det nog. Men det räcker inte bara med att ha VLC igång utan det ska gärna vara en pausad film där också.

Då kanske vi har löst det mystiska ljudet? Eller kanske är det också ett tredje mystiskt ljud som spökar?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-09-27 16:01
Ursprungligen av kkb:

Så är det nog. Men det räcker inte bara med att ha VLC igång utan det ska gärna vara en pausad film där också.

Stämmer! Det krävs en pausad film också. Jag "undersökte" det lite mer ingående idag.

Ursprungligen av kkb:

Då kanske vi har löst det mystiska ljudet? Eller kanske är det också ett tredje mystiskt ljud som spökar?

Blir det buggrapportering till VLC-utvecklarna eller Apple?

Fast, det kanske är en feature ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-25 18:54

Inte för att döda diskussionen; men: nästan alla slot-in CD-spelare låter så när dom förses med ström. Helt enkelt. Dator som dator.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-09-25 19:33
Ursprungligen av desh:

Inte för att döda diskussionen; men: nästan alla slot-in CD-spelare låter så när dom förses med ström. Helt enkelt. Dator som dator.

...Inte för att ge första hjälpen till en avslutad diskussion - men jag tror det är två helt olika ljud vi har att göra med.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 20:26
Ursprungligen av kkb:

...Inte för att ge första hjälpen till en avslutad diskussion - men jag tror det är två helt olika ljud vi har att göra med.

Det kan nog stämma. Det är svårt att beskriva ljudet i skrift så att säga. Det rimligaste är nog att det är driven till cd:n som ljuder. Jag lider lite av min nyfikenhet, he he!

Jag ger första hjälpen till mig själv och tackar er för alla svar.

Robban

1
Bevaka tråden