Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista Beta 2 på Mac

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 11:59

Funderar på att installera Windows Vista Beta 2 på min MacBook.
Någon här på forumet som har installerat det?

Antingen genom BootCamp eller Parallells...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-07 15:00

parallells funkar inte eftersom vista kräver att datorn ska vara utrustad med strömsparare eller någon dylik funktion som parrallels inte stöder. (har testat med beta 2)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 15:27

Trist! Hur är det med BootCamp då?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 12:21

Jag har också lite funderingar på detta, hur får man till det? BootCamp alltså.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-16 12:56

Nån som testat att instalera RC1 på macbook?

Jag har försökt att installera RC1 via Parallels på min MacBook Pro men det går inte får en blåskärm, jag har det senaste Parallels där man tom kan välja att installera Vista, men det står oxå experimental

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-24 21:04
Ursprungligen av baghera:

Jag har försökt att installera RC1 via Parallels på min MacBook Pro men det går inte får en blåskärm, jag har det senaste Parallels där man tom kan välja att installera Vista, men det står oxå experimental

Testade precis build 1898 av Parallels desktop och nu funkar RC1 av Vista!
http://www.parallels.com/en/download/desktop/update/

Ursprungligen av Jetwash:

Testade precis build 1898 av Parallels desktop och nu funkar RC1 av Vista!
http://www.parallels.com/en/download/desktop/update/

Jepp, har sjäv testat idag och det funkade bra. Dock finns inte alla Parallel Tools för Vista så muspekarsynken funkar inte t ex. Sen funkar inte Windows Movie Maker eller Windows DVD Maker för grafikkortet uppfyller inte kraven. Har en MacBook och det funkar om man bootar upp i Windows.

Vidare så funkar inte diverse grafiskt lull-lull heller men i övrigt gick allt bra. Kul att ha testat Vista men så mycket mer orkar jag inte testa det nu.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-10-22 01:07
Ursprungligen av Jetwash:

Testade precis build 1898 av Parallels desktop och nu funkar RC1 av Vista!
http://www.parallels.com/en/download/desktop/update/

Laddade hem 64-bit versionen men det funkar inte på min imac c2d... vilken version kör du?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-22 12:04
Ursprungligen av jbn:

Laddade hem 64-bit versionen men det funkar inte på min imac c2d... vilken version kör du?

Jag körde RC1 i Parallels 32-bitars, sen har jag testat att installera RC2 under Bootcamp på MacBook Pro.

Det går knappt att köra Vista i Parallels, hur segt som helst, men native i Bootcamp så flyter Vista på som vanligt, dock fick jag inte igång ett spel som jag ville köra så det var bara att gå tillbaka till XP igen. För nåt annat behöver man ju inte Windows till

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-17 13:03

RC1 kommer nog att stödjas snart i en uppdaterad Parallels.
Tillsvidare får man köra Beta 2:an vilket funkar:
http://parallelsvirtualization.blogspot.com/2006/09/first-shots-of-vista-beta-2-running-in.html

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 15:57

Jag körde in RC1 på min Macbook Pro 2.16 via boot camp 1.1.1. Funkar smärtfritt förutom att vissa av drivrutinerna inte installerades korrekt. Får köra ett program kallat Applemouse för att få högerklicket på musen att funka som det ska.

Annars går det finfint! Det enda man slås av efter några dagars provkörning är att det egentligen inte är så mycket nytt med Vista. Gränssnittet och alla säkerhetsfunktioner är det som man märker av. Annars är mycket i grund och botten detsamma. Men det är stabilt än så länge.

Ursprungligen av klingan:

Jag körde in RC1 på min Macbook Pro 2.16 via boot camp 1.1.1. Funkar smärtfritt förutom att vissa av drivrutinerna inte installerades korrekt. Får köra ett program kallat Applemouse för att få högerklicket på musen att funka som det ska.

Annars går det finfint! Det enda man slås av efter några dagars provkörning är att det egentligen inte är så mycket nytt med Vista. Gränssnittet och alla säkerhetsfunktioner är det som man märker av. Annars är mycket i grund och botten detsamma. Men det är stabilt än så länge.

En fråga då, kan man köra en uppdatering av en befintlig installation av XP SP2 till Vista RC1 ?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 20:33

Men hur funkar det med alla spel och sånt? Funkar alla spel som funkar till windows XP och hur är det med drivrutiner? Skall snart inhandla en iMac med geforce 7300GT grafikkort. Kommer det funka?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 16:38

Håller med helt. Angående utseendet så har det lite vassa kanter dessutom (inte bokstavligt talat).

Ursprungligen av FelixSwensson:

Men hur funkar det med alla spel och sånt? Funkar alla spel som funkar
till windows XP och hur är det med drivrutiner? Skall snart inhandla en iMac med geforce 7300GT grafikkort. Kommer det funka?

Har hört att spel funkar betydligt bättre på RC1 och 5728, än beta 2, vilken är den senaste versionen jag provade. Men på beta 2 var stödet uselt. Så om du vill använda Windows till något annat än bara kolla runt lite så är det XP du vill ha, helt klart.

Om någon vill ha senaste publika bygget kan man hämta det här http://download.windowsvista.com/preview/rc1/en/download-5728.htm

Krävs dock att man har en Beta 2-produktnyckel men har man inte det så kan man ju ändå prova Vista i 14 dagar eller vad det är, och prova är väl det man vill göra i det här stadiet.

  • Medlem
  • 2006-09-24 21:16

Det finns säkert forum för betatestare av Vista där ni kan ställa sådana här frågor. För ni är väl betatestare?

Admin

  • Medlem
  • 2006-09-24 22:24

Tråden är öppnad igen efter påpekande från Richard A att Vista finns som public beta. Där ser man...

Jag har lagt på RC1 på min XP SP2 partition. Det funkar utmärkt förutom att nästan alla grejjer som man får med i BootCamp inte funkar att installera, men högerklick funkar med högra kringlan + klick. Men ljudet får jag inte att fungera. Och vill man ha den där snygga grejjen med fönstrena så e det vänster kringla (jag tror det motsvarar windows tangenten)+tab riktigt snyggt något Apple borde ta efter, eller finns det redan?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-25 10:50
Ursprungligen av baghera:

Jag har lagt på RC1 på min XP SP2 partition. Det funkar utmärkt förutom att nästan alla grejjer som man får med i BootCamp inte funkar att installera, men högerklick funkar med högra kringlan + klick. Men ljudet får jag inte att fungera. Och vill man ha den där snygga grejjen med fönstrena så e det vänster kringla (jag tror det motsvarar windows tangenten)+tab riktigt snyggt något Apple borde ta efter, eller finns det redan?

Riktigt snyggt mjo, men funktionaliteten är väl lite si och så. Tycker man får mycket bättre överblick med Exposé

Installerade RC2 (publik beta) igår via Boot Camp och det fungerar felfritt att installera. Däremot får Apples drivis-instaallerare problem. Den enda påtagliga konsekvensen så här långt av det är att ATI-drivisarna som Apple skeppar inte verkar fungera i RC2.

Angående Vista förresten: jag är inte imponerad

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:26

Antar att man får köra XP tills Bootcamp kommer i skarp version...

nämen Vista e ju härligt en klar förbättring tycker jag, och de visuella effekterna är inte dåliga, lite plåttrigt är det tycker jag men ikoner och annat är snyggare och jag gillar dash look alike grejjen till höger. Men det viktiga ligger ju under skalet så som tpm kretsar o bitklocker.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2006-10-20 16:27

Drar upp den här halvgamla tråden igen. Sitter och försöker få in vista rc1 på min 24" iMac, 7600gt men när man ska välja partition står det att vista inte kan installeras pga. att det tydligen inte ska gå att boota på den disken och man ombeds att ställa in det i BIOS. Någon som har en aning om vad som är fel? bootcamp verkar mest ha info om XP. Googlar vidare så länge.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 10:35

Men! har en sug pc nu och vill ha osx så kan man inte köra osx i pararells som finns till windows? Det borde ju fungera åt andra hållet också? borde finnas bootcamp till win burkar! ngn som vet? för osx x86 är så buggig!

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-10-23 13:04

Hur f[r man musen att inte lagga i RC1 ?

Är det någon som vet om det hela börjar "konvergera" så att säga? Kan man få en anständing funktion med Parallels och Vista? Jag står i begrepp att uppgradera min G3 till "helst inte PC" men ett antal program finns bara för XP så därför hade det varit jäla käckt om endast en Mac kunde klara av uppgiften.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 12:52
Ursprungligen av peranders:

Är det någon som vet om det hela börjar "konvergera" så att säga? Kan man få en anständing funktion med Parallels och Vista? Jag står i begrepp att uppgradera min G3 till "helst inte PC" men ett antal program finns bara för XP så därför hade det varit jäla käckt om endast en Mac kunde klara av uppgiften.

Jag testade RC2 Vista beta i min iMac core 2 duo. Både via BootCamp och Parrallels.

Det fungerar fint. Är nog dock inte fel att ha 2gb ram om du kör det i parrallels.

Viss grafisk lull lull försvinner i parrallels versionen. Aeroglass etc. Men fungerar gör det.

Jag hade nog ändå kört med Boot Camp. Det är betydligt fräshare att jobba med ett OS i Native miljö. Dessutom ser det snyggare ut med Vista.

<i>""Men! har en sug pc nu och vill ha osx så kan man inte köra osx i pararells som finns till windows? Det borde ju fungera åt andra hållet också? borde finnas bootcamp till win burkar! ngn som vet? för osx x86 är så buggig!""</i>

OS X är gjort för Macintosh. Du kommer aldrig kunna köra OS x via parrallels på lagligt ordentligt sätt. Apple tjänar stor pengar på sin hårdvara, och OS X är en stor anledning till att köpa mac. Det kommer mao.aldrig bli aktuellt med laglig OS X Windowsburkar.

osx x86 som finns för PC är så hackat buggigt och brister så mycket i drivrutiner och uppdateringar, att jag bestämt råder dig till att köra det.

Senast redigerat 2006-10-30 13:09
Ursprungligen av peranders:

Är det någon som vet om det hela börjar "konvergera" så att säga? Kan man få en anständing funktion med Parallels och Vista? Jag står i begrepp att uppgradera min G3 till "helst inte PC" men ett antal program finns bara för XP så därför hade det varit jäla käckt om endast en Mac kunde klara av uppgiften.

Är Vista verkligen ett krav om det bara är ett fåtal program du ska köra lite då och då? Vista kräver betydligt mer dator och särskilt i Parallels. Min rekommendation är att köra XP i Paralells. Det funkar utmärkt redan idag.

När väl Vista finns i skarp version kommer Parallels uppdateras och stödja det för fullt.

Jo, jag börjar minsan tro att det kommer att finnas möjligheter att köra OS X, eller vad det komer heta då, lagligt på andra maskiner än Apple's.
Fast de kommer såklart att "bugga till det" så att man ständigt påminns om sitt usla hårdvaruval.
Det händer, om det händer, då Apple har ~10-15% av marknaden. Dvs om fyra fem år
Fy f*n, mycke giss å önsk i samma andetag va?

1
Bevaka tråden