Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man knäcka koden till ett låst trådlöst nätvärk? Och hur?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 21:09

Ja undrar om någon vet hur man knäcker en kod till ett trådlöst nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 21:11

Det är ganska jobbigt att göra manuellt. Lägg dig å sniffa med ett program som automatiskt samlar in data och, då den fått in tillräckligt mycket, själv kan räkna ut WEP nyckeln. Jag har själv gjort detta, men det va på ett "gammalt" nätverk med låg kryptering och det tog en vecka drygt. Observera att det måste skickas data på det i ganska stora mängder för att det skall fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 21:14

Vilket program funkar till detta då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 21:20

Minns ej. emerge-ade ner något på en Gentoo Linux laptop. MYCKET tveksam att nått liknande finns till Mac.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-20 21:39

kismac

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 22:00

kismac funkar till detta men inte till alla datorer jag kommer inte ihåg riktigt vilka det inte funka på Det funkar på min imac G5 men inte macbook pro.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 22:13

Hur lång tid tar det för det programmet att söke ungefär.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 12:02

Avänd BackSlax

Ett wep kodat nätverk knäcker en svart MacBook på ca 5 minuter medans ett WPA nätverk kan ta nästan 1-2 timmar.

Jag hinner tyvärr inte skriva mer nu men kolla på HackingDefined.(com) tror jag så kan ni se en kille som gör en wep på 10 minuter på en gammal burk och det går att göra mycket snabbare....

Med Vänliga Hälsningar
Peter J Gustafsson

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 12:08

Och varför skulle man vilja göra det?
Enligt mitt tycke verkar det en aning kriminellt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 13:40
Ursprungligen av Konrad:

Och varför skulle man vilja göra det?
Enligt mitt tycke verkar det en aning kriminellt.

Du missade tråden!
Ingen som frågade vad du tycker!

Låt polisen sköta bovarna här i landet!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 16:55
Ursprungligen av Ola Hansen:

Du missade tråden!
Ingen som frågade vad du tycker!

Låt polisen sköta bovarna här i landet!

Jag har inte alls missat tråden, jag skriver ju i den.
Och ämnet är att hacka nätverk. Ingen är väl så korkad att han hackar sitt eget?
Syftet måste ju vara att trådskaparen vil hacka någon annans nätverk.
Jag tror snarare att det är du som har missat något väsentligt.

Ursprungligen av Konrad:

Jag har inte alls missat tråden, jag skriver ju i den.
Och ämnet är att hacka nätverk. Ingen är väl så korkad att han hackar sitt eget?
Syftet måste ju vara att trådskaparen vil hacka någon annans nätverk.
Jag tror snarare att det är du som har missat något väsentligt.

Har hackat mitt eget trådlösa nätverk ett flertal gånger, och tror mig ha blivit mindre korkad för varje gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 17:54
Ursprungligen av Hagelin:

Har hackat mitt eget trådlösa nätverk ett flertal gånger, och tror mig ha blivit mindre korkad för varje gång.

Det tror jag på, det kanske var riktigt illa innan första gången?;)

Ursprungligen av Konrad:

Det tror jag på, det kanske var riktigt illa innan första gången?;)

Som en vis man skrev i sin e-postsignatur: "Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege."

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-26 19:33

Perfekt att surfa på flyplatsen gratis!
The Cloud är tillräckligt rika redan

Kismac foreva ppl

Jag skulle först behöva veta hur man hackar sig ur sitt trådlösa nätverk på en mac? har tagit bort nyckeln ur nyckelknippan, hjälpte inte (stängde av airport under tiden).. Ändrat lösen och namn på min aiport extreme basstation... Macen fick de ändrade inställningarna automatiskt... Kör WPA2 i huset. Så ansluter fortfarande automatiskt.. Hur ska man bära sig åt? haha

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-26 21:21

Var hittar man ''dictionaries'' eller liknande för att knäcka koden? Jag ändrade säkerheten på mitt nätverk till WEP och lät Kismac försöka göra en ordattack, men efter 30 minuter så orkade jag inte låta det stå på.

Ursprungligen av Konrad:

Jag har inte alls missat tråden, jag skriver ju i den.
Och ämnet är att hacka nätverk. Ingen är väl så korkad att han hackar sitt eget?
Syftet måste ju vara att trådskaparen vil hacka någon annans nätverk.
Jag tror snarare att det är du som har missat något väsentligt.

Men hallå, genom att hacka sitt eget nätverk lär man ju sig om svagheterna med det och kan bättre skydda sig. Man behöver ju inte lämna allt åt företag att sitta barnvakt åt en... Vill man göra det säkrare för sig själv är det bäst man lär sig lite om hur saker fungerar.

Ska man t.ex. skita i att lära folk om Internet bara för att de skulle kunna använda det till att fildela...? Eller kanske?? Fan måste nog o-lära min mormor!

Man kan ju fråga trådskaparen i vilket syfte denne vill lära sig om hacking.. Men man måste ju inte tro att alla är kriminella och korkade...

Ha det vackert! / Andreas Thilander

Edit: Fast är man paranoid så kan man ju bli lite misstänksam när man inte hittar trådskaparens telefonnummer op eniro när man söker. Oj! En kriminell!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-24 14:09

Nästan lite OT men det är en bra idè att även använda MAC-filtrering när man ska skydda sitt WLAN sedan så har jag inte läst att någon lyckats "knäcka" ett WPA-AES WLAN (som även kallas WPA2).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-24 15:08

Sålänge man inte försöker hacka någon annans en sitt egna nätverk så är det okej. Tror trådskaparen vill veta hur lätt det är att få sitt nätverk hackat och därefter veta hur man bättre skall kunna skydda sig.

Jag försöker ''hacka'' mitt egna nätverk, men det fungerar inte. Jag ändrade säkerheten till WEP och testade, men det står att det behövs fler packages för att klara dekryptera. Även efter 5-10 minuter så står det att 0 packages skickats/tagits emot på nätverket. Hur gör jag för att nätverket skall börja skicka packages?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 10:41
Ursprungligen av isac.j:

Hur gör jag för att nätverket skall börja skicka packages?

Du skickar dem själv via internet till målets router till en port som routerns brandvägg inte filtrerar. UDP-paket går också bra.

Eller så kan du maila offret!

Lärdomen ur detta är att krypteringen på trådlösa nätverk är extra sårbar eftersom det är (förhållandevis) lätt att göra en "chosen plaintext attack", dvs att den som vill knäcka kryptot själv kan konstruera paket och observera vad resultatet blir. Denna typ av attack kan ofta vara mycket kraftfull.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-24 16:21
Ursprungligen av zulee:

Nästan lite OT men det är en bra idè att även använda MAC-filtrering när man ska skydda sitt WLAN sedan så har jag inte läst att någon lyckats "knäcka" ett WPA-AES WLAN (som även kallas WPA2).

Spoofa MAC-adresser görs i en handvändning. Helt värdelöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 09:31

Jag tror jag har haft nätvärk i veckan. Det är en lätt strålande smärta i min vänsterarm som uppkom när jag surfade slashdot. Innebär detta att jag är knäckt?

/K

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-26 09:48
Ursprungligen av Bijan:

Spoofa MAC-adresser görs i en handvändning. Helt värdelöst.

Jag använder det som ett komplement till WPA-AES, sedan så är det ganska liten risk att man som "vanlig" användare råkar ut för "hackare" med kunskap..

Alldeles oavsett vad du tycker, Ola Hansen så är det faktiskt en brottslig handling att bereda sig tillträde till någon annans krypterade nätverk. Jag tycker trådskaparen bör förklara syftet med sin fråga.

borja o ladda ner grejjer, det ar data som ar viktigt, int vad det ar..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 14:24

Ang MAC-adressfilter behövs det ingen hacker för att spoofa sådana. I dom allra felsta OS kan man helt enkelt ställa in vilken MAC-adress man vill använda. Lika lätt som att byta IP. Och att se vilka adresser som rör sig på nätverk är ganska enkelt med olika ARP-verktyg, som också dom följer med alla OS i hela världen.

Att klargora syftet kan vara pa sin plats jag tror ingen pa 99mac vill hjalpa nagon som vill utfora kriminella aktiviteter.

Håller med Mattias. Klargör syftet eller så tycker jag tråden ska låsas. Inga fler "Låt polisen sköta bovfångeriet". Var det dummaste jag hört.

Jag har trott mig saker med MAC adress skydd, men det funkar altsa inte na vidare? Hur far man reda pa de "sakra" adresserna?

Bevaka tråden