Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMini till TV via VGA = Grön bild

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-22 08:43

Jag har provat att koppla in min Mac Mini (Intel) till två olika TV, en LCD (Samsung 711MP) och en plasma (LG R1C) med samma resultat: Bilden får en grön ton som inte går att kalibrera bort. Jag har kopplat med den medföljande DVI-VGA adaptern och en vanlig VGA-kabel. Vad är det som händer? Kan det vara något skumt med adaptern? Har testat att koppla in en PC via VGA-kabeln och det funkar.

Skall prova att skaffa en DVI-HDMI-kabel och koppla in plasman, men vad jag förstår kan jag bli begränsad av TV-upplösningar då och inte få en pixelmatchad bild på skärmen.

Finns de andra färgerna överhuvudtaget? Eller ser du bara grön färg?

Om röd och blå fattas så skulle jag tro att det är något som är sönder, antingen i adaptern eller inne i minin.
Om du kör med DVI så används inte samma stift som VGA så då kan du mycket väl slippa undan det gröna fenomenet - men det kan ju fortfarande vara intressant att veta om det är adaptern eller minin som det är fel på så du kan få en ny pryl.

Provat med en vanlig datorskärm (vga och eller dvi)?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-22 14:05

De andra färgerna finns, det är bara en rätt kraftig grön ton över allt.

Har tidigare endast kört DVI till en plasma, det funkade bra. Skulle kanske testa att köpa en ny adapter.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-22 18:24

Problemet löst! Det måste varit glapp i adaptern. Jag tog bort den och skruvade i den ordentligt, sen gick det bra. Hann ändå köpa en DVI-HDMI kabel, så får testa och se om det ger bättre bild.

Får jag bara fråga, var hade du köpt VGA kabeln?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-24 01:42

Jag hade den liggande, kom antagligen med en Hem-PC. Det fungerade som sagt efter att jag skruvat in adaptern ordentligt. Är väl van från PC att det brukar räcka med att sätta kontakten på plats för att det skall funka.
Nu kör jag på plasman via DVI->HDMI, och det är kanonbild...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-24 12:06

Detta har hänt mig också, genom glapp i vga-adaptern så får den externa skärmen en exempelvis grön ton. Min adapter skiftade i en massa olika färger när jag rörde den,det var bara ringa appel så fick jag en ny

1
Bevaka tråden