Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tankar kring byte från G5-2x2 till Imac 24".

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 13:53

Jag kom idag på tanken att jag kanske borde sälja av min Power Mac G5 2x2ghz och köpa en imac 24". Det är dock några saker som jag krubblar på.

Vad som främst lockar mig är 24" skärmen, då jag jobbar en del med grafik, samt Windows-möjligheterna för diverse spel. Ungefär 50% av min tid framför datorn spelar jag World of Warcraft och faktumet är ju just nu att mac-versionen är mycket kassare kodad än windowsversionen. I min G5a har jag ett Radeon X800XT men spelet ligger oftast kring futtiga 30fps, även med rejält bantade grafikinställningar. I raider med 40 personer ligger jag runt 10-20 och detta är riktigt störande, speciellt med tanke på vad jag lagt ned för pengar på datorn totalt :eek:.

Därför tänkte jag att om jag kör WoW i Windows på imacen kanske jag får mycket bättre prestanda. Undrar därför om någon testat detta?

Sak nummer två jag undrar över är hur mycket ljus som skärmen "läcker" om man ser på t.ex film. En polare har en iMac G5 17" och den läcker helt klart för mycket. Min Cinema Display ALU 20" som jag sitter på nu är fortfarande det bästa jag sätt i alla kategorier, inget läck, nästan inget släp och grymma vyvinklar.

Kan någon svara på om 24 tummaren har minst lika bra features?

Sisst har jag försökt ta redan på huruvida man kan byta ut grafikkortet i iMac 24" utan att få något riktigt svar. Jag vet att man på hemsidan kan välja mellan Geforce 7300 och 7600, men kan jag om ett år köpa t.ex nån variant av 7900 och stoppa i?

Hoppas nån kan hjälpa mig på traven lite!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 14:08

Tack! det va ju surt. Kom på att jag glömde en fråga också. Är HDn utbytbar på "hemmaplan"?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 17:29
Ursprungligen av Philip:

Tack! det va ju surt. Kom på att jag glömde en fråga också. Är HDn utbytbar på "hemmaplan"?

Det går, men är markant krångligare än på t ex. iMac G5.. G5an öppnades bakifrån smidigt.. intel imac (och även sista generation G5 iSight) öppnas frammifrån.. Jättesvåra att öppna har jag läst. Dessutom måste du ta bort skärmen.

Jag är osäker om det uppskattas av apple.. Tror garantin ryker.

Kör en extern hårddisk. Du kan få 250GB för under 1000kr nu. (mitt tips)

1
Bevaka tråden