Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

37" LCD som skärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-14 16:59

Hej!
Har en Imac Intel core duo 17" och ska nu köpa mig en 37" LCD TV. Vill gärna då andvända den som skärm, TV:en har DVI ingång. Men vilka sladdar behöver jag köpa?
Någon som har erfarenhet av att köra en 37" som skärm blir det bra osv?

Ytan blir stor... Skitstor. Men tänk på att upplösningen fortfarande är låg, om inte lägre än på iMacens skärm. Detta innebär att om allt flyter på som det ska, att ikoner och dylikt kommer att bli gigantiska (4-6cm uppskattningsvis). Det blir nog inte behagligt att se på på nära håll (skrivbordsavstånd) men om du ska köra front row och såna grejor så är det nog helt okej.
Har TV'n DVI så behöver du väl bara en "mini-dvi-till-dvi-adapter" och en förlängningssladd till den dårå.

Ursprungligen av INXS:

Någon som har erfarenhet

det som jag stör mig på på stora lcd-tv apparater är att varje pixel är uppbygd av RGB, en blå plutt, en röd och en grön, alltså inte som på en datorskärm där varje pixel har en färg.
Det betyder att man måste sitta på ett längre avstånd från en lcd-tv än en datorskärm för att det ska bli lika bra kvalitet... bara lite småtänk.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-23 11:57
Ursprungligen av martin_stenmark:

det som jag stör mig på på stora lcd-tv apparater är att varje pixel är uppbygd av RGB, en blå plutt, en röd och en grön, alltså inte som på en datorskärm där varje pixel har en färg.
Det betyder att man måste sitta på ett längre avstånd från en lcd-tv än en datorskärm för att det ska bli lika bra kvalitet... bara lite småtänk.

Ah det stämmer! Men det ser bra ut ändå!

Ursprungligen av Jetwash:

Ah det stämmer! Men det ser bra ut ändå!

Ja, det är väl för att apparaterna är större. Man sitter ju på längre avstånd då, alltså blir bilden inte dålig.

Ursprungligen av martin_stenmark:

det som jag stör mig på på stora lcd-tv apparater är att varje pixel är uppbygd av RGB, en blå plutt, en röd och en grön, alltså inte som på en datorskärm där varje pixel har en färg.

På med läsglasögonen och titta närmare på din datorskärm så ser du att det är samma sak där...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-24 00:07

Närbild tagen på en MacBook Pro 15":
http://www.ingerlund.com/images/IMG_1330.JPG

Va gulliga små pluttar!! Men på en platt-tv är de ohyggligt mycket tydligare iaf.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-24 21:42

Ja det blir betydligt synligare på en 37" kontra 15" trots skillnaden i upplösning.

Här är samma bild tagen på ungefär 5cm avstånd på en 37" LG LCD-TV:
http://www.ingerlund.com/images/IMG_1331.JPG

Jag hoppas ingen skall sitta så nära (Kul att se att pixlarna är böjda på 37":arn)

1
Bevaka tråden