Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glapp i hårddisken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ibook som har betett sig mycket underligt på sistone, till slut kraschade den helt och jag kom inte fram till inloggninsskärmen. Jag trodde det hela var mjukvarurelaterat och beställde därför nya OS X-skivor från Apple (jag hittade nämligen inte mina startskivor). När jag väl ska installera OS X från början hittar installationsprogramet inte någon hårddisk. Det tycks således som min HD har kollapsat. Efter några starter fungerar dock datorn som vanligt. Kan det bara vara en kabel som glappar eller är hela HDn slut? Isåfall vad ska jag göra, köpa extern HD, köpa ny intern HD eller helt ny dator?

Det kan ju vara dåligt ram, typiskt sådana där fel som kommer och går. Till PC finns det cdskivor med memtest86, som bootar upp ett minnestest. Kolla om du kan hitta något liknande till din dator. Det kostar ju bara en cd att prova.

Nu har jag installerat en extern hårddisk som jag kör OS X ifrån. Allting fungerar utmärkt, dock så dyker den interna hårddisken upp när jag kör datorn från min nyaJD. Skulle detta tyda på att den interna hårddisken inte är helt kollapsad?

Jo, så kan det nog vara. Men om den är halvkollapsad är det lika bra att byta ut den. Hårddiskar är färskvara.

1
Bevaka tråden