Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver all guidning och råd som finns möjlig!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-22 12:54

Hej!

Är i slutfasen på att bestämma mig om jag ska köpa en Mac eller inte - Macbook pro 2.16 15". Har egentligen bestämt mig till 99% men behöver några sista svar från riktigta användare. Har frågat i de flesta Apple stores jag kunnat ta mig till, Macoteket i Sthlm, Kullander & Kullander i Malmö osv - och vet inte om jag haft otur i alla fallen eller om Sveriges Macåterförsäljare är världens sämsta, men de jag talat med har i princip vägrat att ge några andra svar utöver att "Mac är mycket coolare är PC" (.....)

So...

- Måste använda Photoshop, vilket jag kommer att använda datorn till en hel del. Är det sjukt trögt i Rosetta? Har ett par program jag måste ha Windows till vilket är fint med Boot Camp, men har egentligen ingen lust att använda Windows mer än nödvänligt.

- Hade tänkt köpa till en 1 Gig extra ram. Hjälper det till att få Adobe program lite snabbare? (Är det lätt att sätta i extra ram minne själv förresten?)

- Värmen... Hur stort är problemet? På Kullander & Kullander Apple Center i Malmö hade dem ALDRIG hört talas om problemet, aldrig läst om och trodde att det antagligen var någon som hittat på det (=super duktig försäljare). Har hört väldigt olika när det kommer till detta. Vad är sanningen?

- "Oljuden". Finns dem kvar på de senare tillverkade modellerna?

- Wacom ritplatta av de bättre sorterna. Funkar dem till MBP's? Har hört att det inte går att rita helt i Photoshop eftersom det är så segt och att det hackar - Sant? Vet någon var man hittar Wacom återförsäljare i sydsverige?

- Uppdatering. Tror ni att den kommer inom en snar framtid? Bör man vänta med sitt köp?

Tänkte ta beslut om köp eller ej nån gång i mitten av nästa vecka så alla svar uppskattas vääääääääldigt mkt! Tack på förhand!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-22 13:19

- boot camp, titta på parallels workstation, då kan du köra windows i så gott som full hastighet i ett fönster utan att behöva boota om

- extra ram är alltid bra och kommer att få program att funka bättre - i synnerhet photoshop. Photoshop är inte sjukt trögt i rosseta men det går inte för full hastighet - intel optimerad version ska vara på gång snart om jag har hört rätt

- Wacom ska inte vara något problem, senastet drivarna ska vara universal binary (finnas i intel och powerpc version)

Då jag själv inte kör bärbar kan någon annan bättre svara på frågor om macbookarna

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-22 13:30

Jag äger själv ingen Macbook Pro (utan en Powerbook), men jag har många omkring mig som har en MBP och har även läst en del om dem.

- Angående hur segt det är genom rosetta så har jag fått uppfattningen att det fungerar ok. Men inte mycket mer än ok. Dock är det ju inte för evigt det kommer var på det viset.

- Enligt min kollega så hjälpte det ganska ordentligt med mer minne. Hon tryckte dock in 2 GB. Inga problem att byta själv.

- Värmen - visst blir dom varma. Chassit är ju i aluminium, vilket leder värme ganska bra, men inte så det blir ett problem. Fungera att ha den i knät, men av säkerhetsskäl så bör du ha den.. mer ut mot knäna än åt andra hållet. Detta gäller i stort sätt alla bärbara datorer (även PC). Finns ju "knä-ställ" för bärbara om man sitter mycket med den i knät..

- Kan nog dröja ett bra tag innan en uppdatering kommer. Jag skulle inte väntat om jag var i din sitts. Väntan kan bli lååång.

Övriga punkter kan jag inte svara på. Min kollegas MPB har dock inga oljud för sig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-22 15:35

Kör MPB av första revisionen, så jag har "oljudet". Datorn ska snart in på service dock!

Minne är sjukt enkelt att byta, en liten mejsel är allt som behövs. Jag kör själv Photoshop och Indesign sporadiskt och tycker att det flyter på hyfsat (med 1 GB ram). Uppstarten av programmen är seg som vanligt, men det verkar som om allt Adobe gör startar segt...

Värmen är inget JÄTTEproblem, även om det är lite otäckt att råka lägga handen på fel ställe och inte vara beredd på det. Applesupporten hävdar (till mig iallafall) att det beror på att värmeavledningen är så "sjukt" bra i MBP, och att en het yta då blir följden. På min dator är det främst området "mellan" tangentbord och skärm som blir varmt, samt undersidan av datorn. Har hört om andra som tycker att de bränner sig när de skriver dock. Den blir varmare än Powerbooken! (Apple-säljare tenderar att vara lite dryga ibland...)

Oljudet "ska" vara löst i och med nya logikkort (moderkort). Även här hör man olika bud dock.

Uppdateringar kommer väl alltid... Nu har ju Macbooken kommit lite väl nära Pro:n, kanske är det en uppdatering på g bara för det(?) Kolla aktuella rykten...

Hoppas det var till hjälp!

Jag har en MBP, 2,16, 2GB minne med CS2 paketet, så om du vill veta något så svarar jag gärna.

Jag anser att Adobe programmen går lite sådär bra på den. Det jag har att jämföra med är min andra dator, en mac mini och där går det snabbare. Men men, jag köpte datorn för att kunna ha den till framtiden, alltså om ett halvår med fixade Adobeprogram.

Man får försöka klara sig under tiden, men det fungerar INTE klockrent. Jag har en wacom-platta som jag har installerat drivrutiner till, graphite 3 eller nåt, det fungerar bra.

Värmen är massiv. På bord eller liknande - inget problem. I knä med byxor - OK. I knä utan byxor går inte alls.

De tjuter, men det ska nog inte de nya göra tror jag. Jag ringde Apple support och de sade att jag fick byta logiken gratis, men jag har lite långt till serviceställe så jag drar på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 12:49

tack så mkt för svaren - uppskattas väldigt!

förresten, ni som sysslar med Photoshop - bör man ha en matt eller blank skärm? hör hört lite olika.

har hur som helst bestämt mig för att det blir en MBP. sjukt pepp! ska dock vänta nån dag med beställningen till efter photokina om ryktena skulle stämma med en ev. uppdatering...

1
Bevaka tråden