Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaruraid i MacOS X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 23:05

HAr suttit i 2 dagar och försökt att skapa ett mjukvaru raid men den tappar kontakten efter ett tag med den ena disken.
Det är 2 st iomega 300gb usb diskar. Trodde först att det var nåt krångel då den gick via en usbhubb(med extern elförsörnjningnigng) Har lite bilder och musik på 170 gb och den tappar kontakt med antingen den ena disken eller den andra efter ett tags kopiering. Har försökt att återskapa disken där det avbröts men då vill den jobba i 20 timmar...hmmm

det är speglad raid och mac os extended journal. databiten var på 256kb

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-17 23:25

Tror ditt problem är att det är två USB-diskar. Jag vet att det går bra med Firewire, men med USB... nja.

Det finns en till sak det kan vara, vissa externa diskar har en inbyggd sleepfunktion. Ibland kan man ldadda hem ett verktyg från tillverkaren för att stänga av det.

Jag skulle inte köra RAID på externa USB-diskar - där har du problemet.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 09:02

Säger som de ovan... inte RAID på USB ... alldeles för långsamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 17:44

jag vet att det är långsamt. men nu är det d jag har så det får bli det.

konstigt bara att det skiter sig efter varje utloggning
hmm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 19:02

Du kan raid:a disketter också men det är ingen idé att göra det….Dock skumt att det inte funkar över USB alls. Skulle rekommendera FireWire eller SATA för mjukvaruraid - det funkar fint.

En FireWire 400 eller 800 disk på en Mac är i regel 2-4 ggr snabbare dessutom (USB2 får du c:a 15-20 MB/s, FireWire går uppåt 30-75 MB/s). Mindre belastning för CPU:n därtill... Men inget som löser dina problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 22:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan raid:a disketter också men det är ingen idé att göra det….Dock skumt att det inte funkar över USB alls. Skulle rekommendera FireWire eller SATA för mjukvaruraid - det funkar fint.

En FireWire 400 eller 800 disk på en Mac är i regel 2-4 ggr snabbare dessutom (USB2 får du c:a 15-20 MB/s, FireWire går uppåt 30-75 MB/s). Mindre belastning för CPU:n därtill... Men inget som löser dina problem

Jo jag vet att det finns andra mer optimerade lösningar än min lilla budgetlösning. Men jag har inte sätt någonstans att denna mjukvaruraid inte skulle funka med USB diskar. Alltså så förutsätter jag att det går då man får den möjligheten och det funkar ju bra tills jag loggar ut.

Ang raidkort så blir det svårt att stoppa in ett sådant i min imac.. kanske om man trycker riktigt hårt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 15:18
Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan raid:a disketter också men det är ingen idé att göra det….Dock skumt att det inte funkar över USB alls. Skulle rekommendera FireWire eller SATA för mjukvaruraid - det funkar fint.

En FireWire 400 eller 800 disk på en Mac är i regel 2-4 ggr snabbare dessutom (USB2 får du c:a 15-20 MB/s, FireWire går uppåt 30-75 MB/s). Mindre belastning för CPU:n därtill... Men inget som löser dina problem

jag gav upp.. lämnade tillbaka den ena usbdisken

killen på webhallen rörde inte en min när jag sa att den var tjejkörd

Just beställt ett raidkort från Adaptec + 8st Seagate 400GB, de kommer bli mumma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 19:16

RAID 3/5 hoppas jag kortet stödjer...

RAID5 blir de

edit: är inte RAID3 rätt ute förresten?

Ursprungligen av Johan S:

RAID5 blir de

Det klarar även RAID6 (som RAID5 fast med dubbel redundans) om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 22:41

Fast RAID 3 ger väl en bättre prestanda genom hela volymen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-22 09:16

Oahaaa! tjejkörd HD. undrar vad man ska kala min serverdisk som har stått igång i 4år nu?

Costas:
Om det bara var spegling av filer du var ute efter så borde du ju kunnat köra rsync, Carbon Copy Cloner eller något liknande för att hålla innehållet på diskarna lika. Då hade du fått redundansen om än inte riktigt i realtid. Det hade nog funkat bättre via USB än mjukvaru RAID.

Nåja, nu är ju den ena disken hos Webhallen igen så nu blir det svårt att testa.

1
Bevaka tråden