Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När får vi se en Mac med SSD (solid state disk)?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tom's Hardware har tittat närmare på Samsungs kommande "solid state disk", SSD:

Conventional Hard Drive Obsoletism? Samsung's 32 GB Flash Drive Previewed

Det är en 32 GB stor flashbaserad hårddisk. Fördelarna med SSD är många, t.ex. drar den mindre ström, har mycket god prestanda och tål mer än en vanlig hårddisk. Och ljudnivån är förstås helt obefintlig. Nackdelarna är främst ett högt pris och litet lagringsutrymme.

Det är dock bara en tidsfråga innan nackdelarna inte längre är så stora. Traditionella hårddiskar lär fortsätta att rymma mer och kosta mindre även i framtiden men SSD-diskar (ja, jag vet, en tautologi) lär bli tillräckligt prisvärda och ha tillräckligt med lagringsutrymme för att de ska gå att använda i t.ex. en bärbar dator.

Jag tänker mig att detta är en teknik som tilltalar Jobs väldigt mycket. Snabba, tysta, tåliga, strömsnåla diskar skulle ge väldigt trevliga bärbara macar. Förutom bättre MacBook- och MacBook Pro-modeller så skulle det defintivt vara en hit i en ultraportabel Mac (den där som vi alla drömmer om).

Jag tror det är en fråga om när och inte om det kommer att finnas i Macar i framtiden. Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 14:10

Bah! Fanns ju i början av nittiotalet i form av NuBus-kort med plats för hela 64MB!!! Dessutom fick man ha en systemplugg som fixade att adressera denna ofantliga mängd minne.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Bah! Fanns ju i början av nittiotalet i form av NuBus-kort med plats för hela 64MB!!! Dessutom fick man ha en systemplugg som fixade att adressera denna ofantliga mängd minne.

Var inte det RAM-minne? Alltså minne som kräver ström för att behålla informationen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 16:18
Ursprungligen av Adrian B:

Var inte det RAM-minne? Alltså minne som kräver ström för att behålla informationen.

Jo, det var det ju naturligtvis. Batteri satt på NuBus-kortet och höll kvar minnet i ett par dagar. Tanken var dock att det bara var som backup till riktig ström

Detta var på Photoshop 1.0.7-tiden, dvs runt 1990

Flashbaserad iPod med en 20-30 gig utrymme och en inbyggd docka i en ultraportabel Macbook utan optisk enhet.

Jag kan gilla det.

När det kommer? Det är nog inte så långt bort, nanon är ju redan uppe i 8 gig. 1 år? För det lär behöva något nytt om de ska fortsätta vara det Apple de är kända för.

Såna diskar parat med alkoholdriven powerbook, flåt macbookpro och succén är given! Åh vad trist det är att invänta ny teknik ibland..... otålig!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-21 16:20
Ursprungligen av Bijan:

Det är en översättning av recensionen jag länkade i första inlägget.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-22 11:12
Ursprungligen av Adrian B:

Det är en översättning av recensionen jag länkade i första inlägget.

My bad. Klickade aldrig på den, trodde i min dumma enfald att det var länkat till en pressrelease.

Ursprungligen av Bijan:

My bad. Klickade aldrig på den, trodde i min dumma enfald att det var länkat till en pressrelease.

Du läste nog inte heller första meningen där det stod "Tom's Hardware har tittat närmare på Samsungs kommande "solid state disk", SSD:"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-21 17:44

Hybriddiskar är antagligen steget innan SSD, dvs. 1GB cache (mer eller mindre) som gör att datorn skriver till flashminnet så länge det finns plats. Plattorna körs igång vid behov..

Wikipedia: "Because the platters will almost always be in an off state (as high as 98.75% of the time), power consumption by the hard drive will be drastically reduced. Although not so much of an issue for desktop computers, this should greatly extend the battery life of notebook computers, where hard drives are one of the biggest energy consumers."

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-21 17:47

Enligt mikrodatorns test så fick du bara en ökad battertid på 9%

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200609/21/20060921150739_MD607/20060921150739_MD607.dbp.asp

Jag har för mig att jag hört någonstans (minns tyvärr inte när eller i vilket sammanhang) att flash minnen har en begränsing i hur många överskrivningar de klarar. Det kanske är barnsjukdom som vuxits ifrån. Någon som vet mer om detta?

/David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 22:15

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Limitations

Jo, ett block kan skrivas sisådär 1 miljon gånger innan det "nöts ut". Drivrutinerna till flashminnen håller reda på detta och ser till att man skriver på ett annat block i stället. Så när du har uppdaterat samma fil mer än en miljon gånger så allokeras ett annat block automatiskt och du kan fortsätta uppdatera din fil utan att tänka på "utnötningseffekten".

Borde inte batteritiden bli lägre?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-22 00:10
Ursprungligen av Chaosstar:

Borde inte batteritiden bli lägre?

Varför?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-23 11:28

Nästa månad dyker 64GB SATA modellerna upp, då skulle det vara intressant att testa i en MacBook/MacBook Pro!

Ett steg på vägen är att stoppa in flashminne för att snabba upp starten av datorn:

The advantages of incorporating Flash-memory into the laptops reportedly include faster booting, wake from sleep, application launching and longer battery life.

According to Appleinsider, Apple has been working with Intel to incorporate NAND flash into next-generation MacBooks sometime in 2007. Before this feature is introduced, however, the rumor site still expects (non-Flash based) MacBook and MacBook Pro revisions before the end of the year.

Läs mer: Apple Flash-Booting MacBooks?

hybrid-disk låter trevligt - stor disk + flash-fördelar...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-17 00:40

Uhh, tänk er en en fyrakärnig processor i en MacBook, 2 kärnor till skräp och två kärnor till spel! Plus 2 flashminnesdiskar a lá 64GB.... En till skräp, en till spel

Då behövs bane mig inget grafikkort!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-06 00:29

Rubriken passar min fråga. Finns ju 1,8", 2,5" och 3,5" IDE/SATA Solid State Drive (SDD)-diskar i handeln. T ex Super Talent. Varför har ingen stoppat in en sådan i en stationär eller bärbar Mac?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-06 01:11
Ursprungligen av Reisan:

Rubriken passar min fråga. Finns ju 1,8", 2,5" och 3,5" IDE/SATA Solid State Drive (SDD)-diskar i handeln. T ex Super Talent. Varför har ingen stoppat in en sådan i en stationär eller bärbar Mac?

Priset kanske? ca 3000 USD för 128GB...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-06 01:49
Ursprungligen av mbp:

Priset kanske? ca 3000 USD för 128GB...

Ojdå, smakar det, så kostar det...

Ursprungligen av Marcus K:

Ja det borde ju vara lite vanligare. Det är inte helt ovanligt att man kan välja det som tillval hos många andra leverantörer.

Ja, det borde vara vanligare idag, men som mbp påpeka, så är dessa diskar fortfarande dyra. Kanske är det orsaken. En del tillverkare har ju visat upp sina laptop-prototyper på mässor och liknande. Men finns det någon ute i handeln där SDD-diskar är standardkonfiguration?

Ja det borde ju vara lite vanligare. Det är inte helt ovanligt att man kan välja det som tillval hos många andra leverantörer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 01:07

Jag som just köpte en 200GB 7200 disk...
Hur är det behövs det speciella drivrutiner osv för att hybriddiskar ska fungera? Dessutom hur stor är skillnaden mellan en 5400 med 256MB mot en 7200 med 16MB?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-06 01:51
Ursprungligen av acke:

Hur är det behövs det speciella drivrutiner osv för att hybriddiskar ska fungera?

Nej, det tror jag inte. Dessa SDD diskar har samma mått, kodning (eller vad det kallas för) och anslutningar som traditionella hårddiskar med rörliga delar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 01:57
Ursprungligen av Reisan:

Nej, det tror jag inte. Dessa SDD diskar har samma mått, kodning (eller vad det kallas för) och anslutningar som traditionella hårddiskar med rörliga delar.

Nja, samma mått har de inte alltid, vanligtvis är de tunnare än "normala" diskar, men annars är det exakt samma, SSD, hybrid & vanliga diskar med endast plattor talar samma SATA2 protokoll etc.

Dock har SSD diskar i dagsläget lägre skrivhastigheter men snabbare läs, men framförallt är det kortare accesstider på dem vilket gör att sakerna känns snabbare

Sen kommer det väldigt lite värme från SSD diskarna, det är nog den största fördelen just nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-06 02:13
Ursprungligen av ntity:

Nja, samma mått har de inte alltid, vanligtvis är de tunnare än "normala" diskar, men annars är det exakt samma, SSD, hybrid & vanliga diskar med endast plattor talar samma SATA2 protokoll etc.

Dock har SSD diskar i dagsläget lägre skrivhastigheter men snabbare läs, men framförallt är det kortare accesstider på dem vilket gör att sakerna känns snabbare

Sen kommer det väldigt lite värme från SSD diskarna, det är nog den största fördelen just nu

Ja, det har du rätt i angående måtten. Jag var inte tillräckligt specifik. Syfta på att de passar för montering i 1,8", 2,5" och 3,5" platser.

Värme- och ljudreducering är ju alltid bra! Sånt gillar vi!

Ursprungligen av ntity:

Nja, samma mått har de inte alltid, vanligtvis är de tunnare än "normala" diskar, men annars är det exakt samma, SSD, hybrid & vanliga diskar med endast plattor talar samma SATA2 protokoll etc.

Dock har SSD diskar i dagsläget lägre skrivhastigheter men snabbare läs, men framförallt är det kortare accesstider på dem vilket gör att sakerna känns snabbare

Sen kommer det väldigt lite värme från SSD diskarna, det är nog den största fördelen just nu

Frågan är, har de tillräcklig livslängd?
Är det genomförbart att använda de sådan dicki det dagliga arbetet och den ska utan problem hålla i 3år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 21:50
Ursprungligen av micke_nkpg:

Frågan är, har de tillräcklig livslängd?
Är det genomförbart att använda de sådan dicki det dagliga arbetet och den ska utan problem hålla i 3år.

Det är verkligen frågan, med den lilla erfarenhet jag har av SSD sakerna så ser det ut som om det kan variera rätt mycket på livslängden för skrivningar mellan olika enheter med.

Jag skulle då inte investera pengarna i en SSD idag, det är inte värt pengarna och den lilla extra risken som de innebär.

Bevaka tråden