Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig i min förtvivlan (Problem vid installation av ram-minne i MacBook)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ohh... Breakdown varning nu alltså. Satt just och installerade ram minnerna till min nya macbook, och det första gick flawless. Men sedan då jag skulle installera det andra, så hände det ingenting då jag drog i den där spaken (lever).

Försökte ett antal gånger innan jag förtvivlat loggade in på apple support, där jag kunde läsa att det iaf var ett problem som förfall relativt vanligt. Såhär skrev dom:

Note: If any of the following issues occur, see an Apple-authorized service technician to complete the memory card installation:

* lever wobbles
* lever offers no resistance
* lever is stuck
* lever does not return to starting position

Bor i Umeå, och antar att närmaste service ställe ligger i stockholm? Har jag rätt i mitt antagande? Det finns inget man kan göra åt problemet själv?

Sen en annan sak. Då jag tänkte testa om den fungerade som den skulle med 1 orginal och ett manuellt insatt, och tänkte sätta tillbaka luckan, så är det som att dne inte vill gå igen ordentligt.

De gummi-packningar som sitter på dne verkar inte gå in, och detta gör att jag i nuläget inte ens kan sätta in batteriet igen. Är det någon som känner igen sig eller vet vad som kan vara problemet?

Hade varit evigt tacksam om jag fick några funderingar/svar snabbt, är helt förtvivlad.

När du sätter i minnet måste du ta i hårdare än du tror det behövs. Minnet ska knappt sticka ut från kanten. Och listerna är lite pilliga. Men har man tryckt in minnet tillräckligt (vilket du inte verkar ha gjort) går det att lirka dit listen. Jag fick trycka ner skumgummit på listen när jag satte dit den så gick det bra.

Ursprungligen av Rickard A:

När du sätter i minnet måste du ta i hårdare än du tror det behövs. Minnet ska knappt sticka ut från kanten. Och listerna är lite pilliga. Men har man tryckt in minnet tillräckligt (vilket du inte verkar ha gjort) går det att lirka dit listen. Jag fick trycka ner skumgummit på listen när jag satte dit den så gick det bra.

Tack, har fixat den delen nu i alla fall. Men rörande spaken, har du någon aning? Skulle verkligen svida att skicka iväg den nu, har väntat i så många veckor .

Edit, Björn hann inte se din post. Tack så hemskt mycket för svaren!

Ursprungligen av koovacs:

Tack, har fixat den delen nu i alla fall. Men rörande spaken, har du någon aning? Skulle verkligen svida att skicka iväg den nu, har väntat i så många veckor .

Edit, Björn hann inte se din post. Tack så hemskt mycket för svaren!

Dessvärre har jag ingen aning vad du kan göra åt spaken. Mitt enda råd är att avstå från att försöka sig på att slita ut minnet med våld och ta datorn till en ÅF. Förhoppningsvis är det inte ett fel som kräver nåt större ingrepp.

Ursprungligen av Rickard A:

Dessvärre har jag ingen aning vad du kan göra åt spaken. Mitt enda råd är att avstå från att försöka sig på att slita ut minnet med våld och ta datorn till en ÅF. Förhoppningsvis är det inte ett fel som kräver nåt större ingrepp.

Hur brukar det vara med fel i den här digniteten? Brukar man behöva skicka iväg datorn eller hur brukar det oftast lösas? Tänkte om det är någon idé att sätta mig och bli förälskad i min macbook ikväll, eller om jag bara ska låta den ligga för att undvika förhöjd abstinens.

Björn, så jag kan gå till Grafit med den? (Tänkte att det är nära och bra)
Vad behöver jag ha med mig för någonting förutom datorn för att dom ska ta en titt på den? Förmodar att jag inte behöver betala någonting nu när jag faktiskt just öppnade datorn?

Uh oh. Efter senaste avstängningen startar inte datorn. Den avger ett ljud då jag trycker på startknappen, men sedan är skärmen helt svart. Då jag lägger örat mot datorn så hör jag att den är igång, men som sagt, ingen bild. Har testat att öppna och kontrollera att minnerna sitter i ordentligt, men detta till trots så händer ingenting. :/

Vad kan det vara? Förankrat till minnerna? Är det fortfarande någonting som är hanterbart för en lokal servicebutik tror ni? Börjar känna vibbar av att detta kommer innebära trubbel..

För övrigt så har jag nu sett att minnerna ser lite slitna/begagnade ut, finns det någon möjlighet att dom skickat mig en refurbished dator?

Blir mycket besviken om så är fallet.

Ursprungligen av koovacs:

Bor i Umeå, och antar att närmaste service ställe ligger i stockholm? Har jag rätt i mitt antagande? Det finns inget man kan göra åt problemet själv?

De finns här i Umeå också.

Välj "hitta service" och ange Umeå som ort. Grafit brukar vara bra.
http://www.apple.com/se/buy/locator/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-24 12:28

Minnena borde ju inte se mer slitna ut för att datorna är refurbished, de slits ju inte fysiskt på ytan när de sitter i datorn...
Jag hade lite problem att få i L-listen med packningen efter jag satt i nya minnen, problemet var att jag inte tryckt i minnena tillräcklight hårt. Och då tyckte jag ändå att jag tryckt riktigt rejält. Man ska trycka tills det känns som att tummarna ska trilla av.

  • Medlem
  • 2006-09-24 14:37
Ursprungligen av axpax:

Minnena borde ju inte se mer slitna ut för att datorna är refurbished, de slits ju inte fysiskt på ytan när de sitter i datorn...

minnena i macbook ser ofta lite konstiga ut, det har nämnts i andra trådar på forumet - det är nåt vitt jox på dom. (som om saltvatten torkat) Har för mig att jag sett en uppgift om vad det faktiskt är, men kan inte hitta det nu. Det betyder hursomhelst inte att minnena är gamla.

Ursprungligen av Ma:

minnena i macbook ser ofta lite konstiga ut, det har nämnts i andra trådar på forumet - det är nåt vitt jox på dom. (som om saltvatten torkat) Har för mig att jag sett en uppgift om vad det faktiskt är, men kan inte hitta det nu. Det betyder hursomhelst inte att minnena är gamla.

Så här såg minnena ut i min systers dator:
http://www.99mac.se/ibook-macbook/102658-vad-har-apple-foer-kladd-i-min-systers-dator.html

Har inte fått nåt vettigt från Apple än men nån gång ska datorn in för kontroll. Bara det att datorn just nu är i Linköping och används mycket i skolarbetet så det får vänta lite till.

Techno IT, en annan Apple Service som också finns också i Umeå. Ligger Brevid Bowlinghallen typ, på Mariedal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 18:17

Vill ju inte att du ska ha sönder något men jag har bytt minne ett antal gånger i olika macar. Det gemensamma har varit att jag tagit i mycket varje gång. Smärta i tummarna, först då har det funkat. Det har varit läskigt varje gång...

1
Bevaka tråden