Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"You need to restart your computer"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-20 23:33

De senaste dygnen har min macbook pro hängt sig helt plötsligt ett antal gånger, skärmen har ändrat färgton och ett felmeddelande har dykt upp. Meddelandet ser ut som Windows bluescreen, men är oändligt mycket snyggare...

Det står: You need to restart your computer by pressing the power button" eller något i den stilen. (Ibland hänger sig datorn när skärmen är avstängd, och då får man inte se medelandet, allt förblir svart)

När jag startar datorn igen får jag följande meddelande:

"Datorn startades om efter att Mac OS X oväntat avslutats", följt av en uppmaning att skicka en felrapport till Apple.

Rapporten ser ut så här:

panic(cpu 0 caller 0x00350082): mbuf address out of range 0x754208
Backtrace, Format - Frame : Return Address (4 potential args on stack)
0x13b73b04 : 0x128b5e (0x3bc46c 0x13b73b28 0x131bbc 0x0)
0x13b73b44 : 0x350082 (0x3dbeb8 0x754208 0x13f5c68 0x13f5f5)
0x13b73b64 : 0x22e7e7 (0x1 0x2 0x13b73bb4 0x356b35)
0x13b73c44 : 0x22d5d4 (0x2e8b858 0x34 0x1 0x8000a8c0)
0x13b73e14 : 0x22217b (0x25be1e00 0x14 0x13b73f14 0x9619d3)
0x13b73e54 : 0x223bff (0x25be1e00 0x14 0x6 0x0)
0x13b73f64 : 0x21125d (0x25be1e00 0x25be1e00 0x42db5c 0x135798)
0x13b73fa4 : 0x1f7871 (0x297ae04 0x25be1e00 0x25b0d816 0x1)
0x13b73fd4 : 0x197b19 (0x0 0x0 0x2477278 0x134aec) Backtrace terminated-invalid frame pointer 0x0

Kernel version:
Darwin Kernel Version 8.7.1: Wed Jun 7 16:19:56 PDT 2006; root:xnu-792.9.72.obj~2/RELEASE_I386

Model: MacBookPro1,1, BootROM MBP11.0044.B02, 2 processors, Intel Core Duo, 1.83 GHz, 1 GB
Graphics: ATI Radeon X1600, ATY,RadeonX1600, PCIe, 128 MB
Memory Module: DIMM0/BANK 0, 512 MB, DDR2 SDRAM, 667 MHz
Memory Module: DIMM1/BANK 1, 512 MB, DDR2 SDRAM, 667 MHz
AirPort: spairport_wireless_card_type_airport_extreme (0x168C, 0x86), 0.1.24
Bluetooth: Version 1.7.5f10, 2 service, 1 devices, 1 incoming serial ports
Network Service: AirPort, AirPort, en1
Serial ATA Device: TOSHIBA MK8032GSX, 74.53 GB
Parallel ATA Device: MATSHITADVD-R UJ-857
USB Device: Built-in iSight, Micron, Up to 480 Mb/sec, 500 mA
USB Device: IR Receiver, Apple Computer, Inc., Up to 12 Mb/sec, 500 mA
USB Device: Apple Internal Keyboard / Trackpad, Apple Computer, Up to 12 Mb/sec, 500 mA
USB Device: Bluetooth HCI, Up to 12 Mb/sec, 500 mA

Någon där ute som har varit med om liknande??? Det känns som ett lite småjobbigt fel...

Tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 00:32

hmm...

kernel panics är inget kul att felsöka.. :/

kan du specifiera dig lite bättre?
finns det någon kontinuitet? kan du återskapa felet?
har du något anslutet till datorn såsom mus, mobil, modem osv?
orginal minnen/övrig hårdvara?

kan du komma på något som har förändrats sen innan problemet började?
installerade du nåt nytt program, uppgraderade ram, tappade den i golvet eller något annat?

oftast är det nåt enkelt litet som man självklart missar o kolla, typ dåligt usb-minne, sony-ericsson-telefon kopplad via usb eller en usbhub som fått vatten på sig, så det är viktigt att testa den så kliniskt ren som möjligt, dvs utan alla externa saker anslutna och nogrannt uppmärksamma vid vilka situationer problemet uppstår.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-21 09:15

Har inte tappat datorn, och har inte haft något anslutet till den när felet uppkommit.
Jag har ett extra ramminne installerat sedan ett par månader, men det har inte påverkat något förrän nu. Minnet är köpt på Macoteket.

Kort sagt är det inget i hårdvaran som har förändrats sedan felet uppkom.

Exempel på tillfällen felet har uppkommit är följande:
- Datorn har stått med skärmsläckaren på (2 tillfällen) - datorn fryser och meddelandet dyker upp
- Jag öppnar dashboard (1 tillfälle) - en rand vandrar nerför skärmen och tonar bilden mörk, varefter meddelandet kommer
- datorn står påslagen nattetid med skärmen avstängd (5+ tillfällen) - Den förblir mörk tills man startat om den.

Program som varit igång vid tillfällena: Word, Safari, Dashboard, Transmission (torrentprogram), Ical, Photoshop CS2

Kan det vara ett fel på ett program, och ska man då misstänka Transmission? Har haft programmet installerat i flera veckor, och felet har uppkommit de senaste dagarna.

Börja med att testa att ta ur det extra minnet. Det finns ett program som heter Memtest för PC-datorer.. vet inte om det finns för Mac. Det är alltså en start-cd som kör tester på minneskretsarna.

Tror inte det är Transmission, det påverkar ju inte systemet direkt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-21 12:17

En annan grej som blir en följd av krascherna är att den enda nedladdning jag har aktiv i Transmission antingen nollställs eller "flyttas bakåt" rejält... Den kan t.ex. ha stått på drygt 800 MB före en krasch, men hamnar efteråt på runt 700, eller flyttas helt enkelt ner till 0 (Katalogen som jag håller på att ladda ner finns hela tiden, men den innehåller 0 K.)

Kan det vara ett hårddiskfel, att det är ett område som inte går att skriva till?

Krascherna började inte förrän jag startade den aktuella nedladdningen (en film... Ja, jag är medveten om det moraliskt tveksamma i detta!) och det är den enda nedladdning som jag haft igång sedan krascherna började.

Körde skivverktyg och upptäckte ett par felaktiga behörigheter (uppdaterat iTunes och något mer), men har reparerat dem nu och ska testa och se vad som händer. RAM-minnet får bli nästa....

Undra om det inte kan vara Transmission ändå? Min iMac som aldrig krashar(!) krashar titt som tätt med kernel panic, och nu när du säger det så har jag nog alltid igång transmission vid dessa tillfällen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-21 12:19

Du kan testa minnet med memtestosx
http://www.memtestosx.org/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-21 15:12
Ursprungligen av Sidde:

Du kan testa minnet med memtestosx

Tack för tipset! Körde testet tre gånger i single user mode och det visade inga fel.

Jo visst kan det väl vara ett enskilt program när det är igång men inte bara för att det är installerat. Sök och kolla om det är vanligt med KP när man kör Transmission. Jag har aldrig fått någon KP på min Intel Imac och jag använder Transmission från och till.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-21 16:44

Fann det här på Apple's hemsida:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106227

Verkar ju som om Apple menar att det först och främst är ett mjukvaruproblem, men det kan ju också vara så att de "måste" säga så, hårdvaruutvecklare som de är...

Fann även detta på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_panic

Andra stycket skulle ju kunna ha något att göra med att jag hade felaktiga diskbehörigheter efter en uppdatering (se ovan). Eller?

Har haft datorn stående med Transmission och ett par andra program igång idag, men har inte fått någon Kernel Panic än. Får se hur det går...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-21 18:42

Har du kontrollerat disken med skivverktyg? Fel på disken kan leda till Kernel Panic.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-21 22:01
Ursprungligen av rhesus:

Har du kontrollerat disken med skivverktyg? Fel på disken kan leda till Kernel Panic.

Har kollat. Fick en till krasch nu, när transmission var igång. Ska låta datorn stå på inatt utan transmisson och se om det händer något...

  • Medlem
  • 2006-09-21 23:41

Jag fick min första KP på min MacBookPro häromdagen, och efter det kom jag inte in på min internetbank, hur mycket jag än startade om, installerade om programvara och slängde prefs-filer.
När jag kollade hårddisken med Skivverktyg hittade den fel som jag fick starta om i Single-user-mode för att kunna reparera (hade ingen annan skiva att starta med tillgänglig där jag var). Som avslutning körde jag Onyx för att rensa samtliga cacher, och sen fungerade allt igen.
Jag hade även en period av KP med min förra dator, som jag då misstänkte ha att göra med ett kasst USB-minne. Men sen började jag få KP även utan USB-minnet, och till sist blåste jag datorn och installerade om systemet från grunden. Därefter fick jag inte en enda KP på den datorn, och USB-minnet använder jag fortfarande...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-23 07:50

*Suck* Får nog sluta med Transmission verkar det som... KP uppträder bara när det programmet är igång, och det verkar ju som att det blir problem när programmet skriver till någon plats på disken(?)

Jaja, ingen jätteförlust ändå, så jag nöjer mig nog med den förklaringen tills jag blir grym på att felsöka datorer, och det lär ju knappast ske...

Är Bittorrent det bästa alternativet till Transmssion?

Tack ni som kommit med konstruktiva idéer!
E

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 18:41
Ursprungligen av ErH:

Är Bittorrent det bästa alternativet till Transmssion?

Azureus är det bästa, men pga att det är skrivet i Java så är det även resurshungrigt, både vad gäller CPU och RAM.

http://azureus.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-04 12:51

jag har precis samma problem, och jag tror också det beror på transmission... jäkla skit jag som precis återgått till de och börjat älska att man kan dela upp torrentsen i grupper o ha sig... ja ja får väl byta till azureus istället..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 13:27
Ursprungligen av bonis:

jag har precis samma problem, och jag tror också det beror på transmission... jäkla skit jag som precis återgått till de och börjat älska att man kan dela upp torrentsen i grupper o ha sig... ja ja får väl byta till azureus istället..

Jag har för mig att det där felet "mbuf address out of range" berodde på felaktigt airport-kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-04 13:34
Ursprungligen av rhesus:

Jag har för mig att det där felet "mbuf address out of range" berodde på felaktigt airport-kort.

Hur menar du nu ? felet att transmission kraschar datorn ? jag får båda helt vanliga frysningar vilka gör att jag måste starta om, samt mac varianten av bluescreen of death... Ska prova köra med azerues nu ett tag och se om det va transmission som orsakde dem eller om det kommer fortsätta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 13:43
Ursprungligen av bonis:

Hur menar du nu ? felet att transmission kraschar datorn ? jag får båda helt vanliga frysningar vilka gör att jag måste starta om, samt mac varianten av bluescreen of death... Ska prova köra med azerues nu ett tag och se om det va transmission som orsakde dem eller om det kommer fortsätta.

Högst upp i tråden finns en (gammal) panic log postade som börjar med raden

panic(cpu 0 caller 0x00350082): mbuf address out of range 0x754208

Just det där "mbuf address out of range" var vad jag minns förknippat med ett felaktigt airport-kort. Nu vet jag ju inte vad du kör för maskin eller system eller vad det står i din log så det är mycket möjligt att det inte gäller dig.

Transmission fungerar iaf bra på de maskiner jag kör/kört det på, inga krascher el dylikt.

Senast redigerat 2009-11-04 16:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-04 15:29
Ursprungligen av rhesus:

Högst upp i tråden finns en (gammal) panic log postade som börjar med raden

panic(cpu 0 caller 0x00350082):" 0x754208

Just det där "mbuf address out of range" var vad jag minns förknippat med ett felaktigt airport-kort. Nu vet jag ju inte vad du kör för maskin eller system eller vad det står i din log så det är mycket möjligt att det inte gäller dig.

Transmission fungerar iaf bra på de maskiner jag kör/kört det på, inga krascher el dylikt.

aha, då hänger jag med skall se om jag kan skrapa fram en logg nu, men förhoppningsvis var det transmission som orsakde problemet, än så länge har det varit lungt. hur åtgärdar man ett felaktigt airport kort då ? får man nytt på garanti ? kör en macbook

tack för infon!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-05 20:59

Har inte haft en krasch sen jag tog bort transmission, synd men sant verkar va det som ställde till problemen.

1
Bevaka tråden