Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafik / hårdisk / bootcamp funderingar innan köp.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-09-20 23:27

Hej
Är på gång att köpa en mac pro och har lite funderingar innan jag bestämmer mig.

Ifall man kör med 1 ati radeon x1900 för osx och sedan vill köpa till ett annat som endast fungerar under windows (för spel med dx10 i framtiden), måste man byta grafikkorten ifall man bootar upp windows via boot camp eller kan båda grafikkorten sitta i? Likaså kan dx10 kortet sitta när man bootar osx?

Vilken typ av håddiskar kan man montera i mac pro, fungerar det med exempelvis raptor diskar?

Vilka fördelar/nakdelar är det att beställa engelsk version av osx?

Cheers

är inte hundra, men om jag tytt alla inlägg om detta här på 99mac.se så bör du kunna ha både korten i samtidigt.

Ursprungligen av Zelle:

Vilken typ av håddiskar kan man montera i mac pro, fungerar det med exempelvis raptor diskar?

SATA.

Ursprungligen av Zelle:

Vilka fördelar/nakdelar är det att beställa engelsk version av osx?

Det skiljer inget, förutom att den tryckta manualen kommer i ett annat språk. Mac OS X har stöd för flera språk och du kan byta mellan dem hur du vill oavsett vilket språk du beställer.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-09-20 23:54

Då skall det inte vara några problem att köpa sig ett dx10 kort och spela lite via boot camp och windows.

OSX - så det är inte som windows? - svensk version så heter det exempelvis "program" och i engelsk version heter det "program files" och att om man har svensk version så måste man vänta på fixar eftersom dom engelska kommer tidigare.

Cheers

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 00:08
Ursprungligen av Zelle:


Då skall det inte vara några problem att köpa sig ett dx10 kort och spela lite via boot camp och windows.

Nej, förutom att det lär dröja ett tag innan det kommer DX10 kort .......

Ursprungligen av Zelle:

OSX - så det är inte som windows? - svensk version så heter det exempelvis "program" och i engelsk version heter det "program files" och att om man har svensk version så måste man vänta på fixar eftersom dom engelska kommer tidigare.

Nej, OSx har inga sådana begränsningar. Fixar och patchar är väldigt sällan (aldrig?) språkberoende.

Sen en liten korrigering som alla verkar missförstå. Bootcamp gör bara två saker, partitionerar din hårddisk med windows partitation och bränner en CD med drivrutiner. Boota WIndows gör macen HELT utan bootcamp

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-09-21 00:19

Tack studiox för din förklaring ang boot camp

Jag vet att det lär dröja innan dx10 kort dyker upp, därför tänkte jag använda ati radeon x1900 kortet så länge det går och spela på det .

Cheers

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 00:24

Just go säger jag
Finns inga probs överhuvudtaget som du frågar efter.. tänkte göra exakt samma sak och beställer den snart.

Programmappen heter Applications oavsett vilket språk du kör. Däremot finns det översatt så om du kör med svensk språkinställning så kommer det att skrivas om till Program i Finder.

Om du har två användarkonton och den ena har ställt in att köra med svenska och den andra med engelska så kommer programmappen att för den ena heta Program och för den andra Applications. Detsamma gäller för andra mappar som t ex Library, Documents osv.

Så länge du har ström så det räcker så ska det nog gå bra. Nu drar moderna grafikkort dessvärre en hel del. men det är klart, OS X kan ju klara sig med ett strömsnålare kort som du kan kombinera med nått windowsspecifikt. Men att köra ett 7950GX2 och ett X1900XT i samtidigt kommer nog inte att fungera.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-09-21 23:47
Ursprungligen av crownswe:

Så länge du har ström så det räcker så ska det nog gå bra. Nu drar moderna grafikkort dessvärre en hel del. men det är klart, OS X kan ju klara sig med ett strömsnålare kort som du kan kombinera med nått windowsspecifikt. Men att köra ett 7950GX2 och ett X1900XT i samtidigt kommer nog inte att fungera.


Jag förstår vad du menar, kanske det finns något mod eller annat smart sätt att stänga av ena kortet utan att ta bort det, ifall man kör med 2 kort.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-09-21 23:48

:">
Visst är väll cpu'erna 32/64 bit kompatibla?
:"> :">

Absolut. Det går att köra 32 el 64 bits OS på.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=230505

Läser man igenom denna tråd, som studiox var vänlig att länka till i en annan tråd, lär man sig mycket om vad som fungerar i grafikväg och hur man kan lösa strömförsörjning till korten. Läs hela!

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-10-10 00:40

Finns det några "flaskhalsar" när man skall spela windows spel eller fungerar det precis som vilken annan pc?

Cheers

Ursprungligen av Zelle:

precis som vilken annan pc

Du sa det själv.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-10-10 21:03

Hur är det med ljud kort, BF2 fungerar ju bra tillsammans med Creative's X-Fi, men hur är det med ljud i Pro'n?

Cheers

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 22:25
Ursprungligen av Zelle:

Hur är det med ljud kort, BF2 fungerar ju bra tillsammans med Creative's X-Fi, men hur är det med ljud i Pro'n?

Cheers

Dum tråd att posta inlägg i kanske men det är heller inga problem med ljud. Jag kör optiskt under windows XP med min mac pro. Creative's teknik fungerar dock bara på .. just creative. Däremot fungerar EAX HD.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-10-12 00:05

:"> Kan man använda sata 1 diskar, eller är det bara sata 2 som fungerar? :">

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 10:01
Ursprungligen av Zelle:

:"> Kan man använda sata 1 diskar, eller är det bara sata 2 som fungerar? :">

Båda två. SATA är både framåt- och bakåtkompatibelt.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Båda två. SATA är både framåt- och bakåtkompatibelt.

Jo, men helst ska du köra SATA3, för bästa prestanda.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 00:33
Ursprungligen av Arch@ngel:

Jo, men helst ska du köra SATA3, för bästa prestanda.

För att inte förvirra läsaren alltför mycket med "SATA3":

SATA I (1) = SATA150 = SATA 1,5Gb/s
SATA II (2) = SATA300 = SATA 3,0Gb/s = SATA 3.0

Jag antar att du menar SATA II (SATA 2) ?

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2006-11-23 21:58

Jag är en Switcher nu!

Fick min Mac Pro för några veckor sen.

1
Bevaka tråden