Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadad hårddisk, hur få ut informationen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kollega råkade snava på sladden till min bärbara pbook (alltså en utan magsafe). Nu verkar hårddisken fått sig en rejäl kyss.

Ja har försökt ta backup på det mesta innan men dessvärre ligger det dokument som jag verkligen skulle behöva komma åt.

Jag har provat data recue X och jag har provat en test version av filesavage utan större resultat, disken hittas men den verkar inte få någon större kontakt.

Finns det någon som har någon mirakel kur förutom att skicka den till Norge för tusentalskronor.

Har du testat med Firewire Target discmode? Vet själv inte riktigt hur det funkar men vad jag vet ska det vara ett enkelt sätt att överflytta filer mellan olika datorer. Möjligen skulle du kunna testa att starta från en extern hd, men det har du kanske redan testat

Jag har testat att starta från FW target mode.

Skivverktyg hittar disken men inget mer.

Däremot har jag inte testat att starta datorn från en extern disk - Jag ska prova detta.

Hej
Jag vet inte om detta kan hjälpa dig, men jag minns en tråd för några år sen där någon beskrev hur han råkat ut för något som liknar ditt problem.
Läshuvudmekanismen hade hamnat i ett läge den inte kom ur, så han öppnade hårddisken så dammfritt han kunde (utomhus) och petade mekanismen ur dödläget. Sedan fungerade hårddisken och han kunde läsa den, efter det kasserade han den.
Lennart

1
Bevaka tråden