Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 7.0 - Allt om bildmaterial (album art)

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tanken med denna tråd är allmän diskussion kring bildmaterial i iTunes 7.0

Allmän information ur iTunes hjälp:

Citat:

Lägga till bilder till spår och andra objekt

Musik och videor som du köper från iTunes Store levereras med eget bildmaterial. Du kan lägga till eget bildmaterial till spår eller andra objekt i biblioteket.

Du kan lägga till filer i många populära bildformat, bland annat JPEG, PNG, GIF, TIFF och Photoshop. WAV-filer måste konverteras till ett annat format innan du kan lägga till bildmaterial.

Bildmaterialet visas i rutan för bildvisning (längst ner till vänster i iTunes-fönstret) när ett objekt är markerat eller spelas upp. Om du vill se rutan för bildvisning, välj Innehåll > Visa bildmaterial

Så här lägger du till bildmaterial till musikspår och videor:

Om du vill lägga till bildmaterial till ett objekt markerar du ett objekt i iTunes-biblioteket och drar bilden till rutan för bildvisning.

Om du vill lägga bildmaterial till flera objekt, välj Arkiv > Visa info och klicka på Bildmaterial. Om du vill lägga till bildmaterial till det markerade objektet klickar du på Lägg till (eller drar bilden till bildrutan). Klicka på Nästa om du vill lägga bildmaterial till nästa objekt.

Om du vill lägga till samma bild till flera objekt håller du kommandotangenten nedtryckt, klickar på objekten och väljer sedan Arkiv > Visa info, klickar på Bildmaterial och drar sedan bilden till bildrutan.

Om du vill lägga till flera bilder till ett spår drar du alla bilderna till samma bildruta.

Om du vill hämta bildmaterial till album för spår i biblioteket markerar du spåren och väljer Avancerat > Hämta bildmaterial till album.

Om du vill att iTunes automatiskt hämtar bildmaterial till album när du importerar en CD eller lägger till ett spår med saknar bildmaterial, så väljer du iTunes > Inställningar, klickar på Allmänt och markerar alternativet för hämtning av bildmaterial till album.

Senast redigerat 2006-09-14 20:13

Jag börjar med mina egna funderingar/bekymmer kring bildmaterial i iTunes 7.0

Med nya iTunes 7.0 kom äntligen en inbyggd funktion för att ladda hem omslagsbilder. Högerklicka på saknade skivomslag och välj Hämta bildmaterial till album. Smutt!

Men så vitt jag kan bedöma bakas omslagsbilderna inte in i musikfilerna utan länkas in. Omslagsbilderna tycks gömmas i ett eget filformat (.itc) långt inne i Musik > iTunes. T.ex:

Citat:

Musik > iTunes > Album Artwork > Download > 91EAEFF5937CF2FC > 00 > 15 > 12 > 91EAEFF5937CF2FC-B5FD04EF78768CF0.itc

Detta är enligt min mening dåligt eftersom man förlorar alla omslagsbilder om man flyttar musikfilerna till en annan dator utan att kopiera med alla dessa mappar och övriga iTunes-filer. Samt om iTunes databas av någon anledning blir korrupt.

Personligen har jag stenkoll på mina musikfiler via mappstrukturen i Finder och korrekt ifyllda ID3-tags för varje musikfil. Jag vill inte vara beroende av en separat iTunes-databas för att saker och ting ska fungera.

Någon mer än jag som tror på en nära förestående tredjepartslösning för att baka in de nedladdade omslagsbilderna i musikfilerna? Förmodligen är det ganska lätt att scripta om man kan komma åt bildfilen i .itc-filen?

Edit: det var inga problem att öppna .itc-filen med Graphic Converter:

Senast redigerat 2006-09-14 20:37

Jag vet inte om jag förstår dig rätt?M en om jag flyttar mina fysiska filer filer som finns på hårddisken till en annan så får jag också med bildmaterialet.
Det gäller i alla fall när man själv har lagt till bilder.

Ursprungligen av Skummi:

...om jag flyttar mina fysiska filer filer som finns på hårddisken till en annan så får jag också med bildmaterialet. Det gäller i alla fall när man själv har lagt till bilder.

Precis, för då är bildmaterialet inbakat i musikfilen. Poängen är att när iTunes 7.0 själv lägger till bildmaterial så bakas det inte in i musikfilen.

Edit: Jag har nu testat, och bildmaterialet följer som väntat inte med vid kopiering av musikfilen till en annan hårddisk.

Senast redigerat 2006-09-14 20:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 17:28
Ursprungligen av TZW:

Men så vitt jag kan bedöma bakas omslagsbilderna inte in i musikfilerna utan länkas in. Omslagsbilderna tycks gömmas i ett eget filformat (.itc) långt inne i Musik > iTunes. T.ex:

Detta är enligt min mening dåligt eftersom man förlorar alla omslagsbilder om man flyttar musikfilerna till en annan dator utan att kopiera med alla dessa mappar och övriga iTunes-filer.

TSW,

Utan att ha testat iTunes 7.0 och bildomslag ordentligt, så hoppas jag att nyordningen med att inte lägga in bilderna i ljudfilen löser mina problem.

Problemet är nämligen att om jag vill bränna en MP3-cd för att kunna spela den i min Kenwood-bilstereo, är jag tvungen att först konvertera ID3-taggen på valda låtar till ID3 v1.1.

I och med denna konvertering, så tappade jag bildmaterialet på de aktuella låtarna.

Min förhoppning i och med iTunes 7.x är att jag just kan göra denna konvertering UTAN att bildmaterialet försvinner.

- Torkel

Edit: Efter att ha testat just att konvertera ID3-taggen till version 1.1, så finner jag till min lycka att bilden fortfarande finns kvar i iTunes...

Senast redigerat 2006-09-15 02:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 16:14

Album art - Ändra defaultbilden?

Nån som känner till hur man kan byta defaultbilden för album art?

Denna alltså:

Ursprungligen av gudinge:

Nån som känner till hur man kan byta defaultbilden för album art?

Jag har grottat runt bland iTunes-resurserna och på diverse sajter och inte hittat något...

Nedanstående är citat från http://www.dougscripts.com/itunes/itinfo/itunes7info.php

Interesting. iTunes no longer stores artwork in the actual track's file but organized in one of two folders in the ~/Music/iTunes/Album Artwork folder named "Local" and "Download". The "Local" folder contains artwork from your current tracks and the "Download" folder contains artwork retrieved from the iTunes Store.

Hmm, kan det verkligen vara så illa att iTunes 7 plockar bort bildfilerna ur ens gamla musikfiler och istället länkar in dem från mappen "Local"? Måste kontrolleras...

An artwork file in this folder is named so that it looks something like FF83764465D7B232-8ACA10CCDFF3572A.itc. The first number is the Library Persistent ID from the XML file and the second number is the track's Persistent ID. This is probably how iTunes keeps track of artwork for the Multiple Library feature.

Ursprungligen av TZW:

Förmodligen är det ganska lätt att scripta om man kan komma åt bildfilen i .itc-filen?

Actually, Correspondent Brian Webster submitted a script which will re-embed artwork into the file. It's short enough that I can post it here (but I will also post it as a download at some point). It works on a selection of one or more tracks:

tell application "iTunes"
	repeat with aTrack in selection
		repeat with anArtwork in artworks of aTrack
			if downloaded of anArtwork is true then
				set theData to data of anArtwork
				set data of anArtwork to theData
			end if
		end repeat
	end repeat
end tell
Ursprungligen av TZW:

Actually, Correspondent Brian Webster submitted a script which will re-embed artwork into the file. It's short enough that I can post it here (but I will also post it as a download at some point). It works on a selection of one or more tracks:

tell application "iTunes"
	repeat with aTrack in selection
		repeat with anArtwork in artworks of aTrack
			if downloaded of anArtwork is true then
				set theData to data of anArtwork
				set data of anArtwork to theData
			end if
		end repeat
	end repeat
end tell

Alltså... Nu kan jag just ingenting om AppleScript, men vore det möjlligt att utveckla detta skript så att bilden läggs i id3-taggen för varje låt i ett album varje gång iTunes laddar ned "album art"? Det vore ju hur smidigt som helst jämfört med att behöva markera låtar och köra skriptet manuellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 18:35

En liten fråga...
Kör itunes 7 på en PC och har problem med endast ett av ca 100 album.. På just detta album går det inte att få in bildmaterial. Jag öppnar "visa info" och har inga problem att dra en omslagsbild så att den syns i bildrutan, men när jag sedan trycker "ok" så syns inte bilden i den stora rutan, där finns bara den förbannade noten... har alltså inte haft några sokm helst problem med denna operation på något annat album. någon som vet råd?..

Har också haft det problemet. Jävlades ett bra tag - sen gick det till sig. Weird.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 21:03

Hm.. Får väl vänta o be till dom som alltid godtyckliga PC-gudarna då:/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 11:29

Ett album för bövelen!

Hur får man iTunes att fatta att ett gäng låtar hör till samma album?
Nu visar iTunes alla låtar en-och-en så här:

Ursprungligen av gudinge:

Hur får man iTunes att fatta att ett gäng låtar hör till samma album?

Har du exakt samma namn på albumet för låtarna? Det märkte jag var felet hos mig när låtarna dök upp var för sig.

Ursprungligen av gudinge:

Hur får man iTunes att fatta att ett gäng låtar hör till samma album?
Nu visar iTunes alla låtar en-och-en så här:

1. Se till att alla har exakt samma titel.
2. Se till att alla har exakt samma Albumartist.
3. Fungerar inte ovanstående så klicka i att de tillhör en samling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 15:26
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

1. Se till att alla har exakt samma titel.
2. Se till att alla har exakt samma Albumartist.
3. Fungerar inte ovanstående så klicka i att de tillhör en samling.

Det där med Titeln fattade jag inte, men jag markerade alla låtar, högerklickade (ja jag har två knappar!) och klickade i 'Del av samling' funkade fint... Hittade också rutan för 'Album utan mellanrum', mycket bra!

Ursprungligen av gudinge:

Det där med Titeln fattade jag inte, men jag markerade alla låtar, högerklickade (ja jag har två knappar!) och klickade i 'Del av samling' funkade fint... Hittade också rutan för 'Album utan mellanrum', mycket bra!

Det ska givetvis var album. Felskrivning av mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 18:28
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

1. Se till att alla har exakt samma titel.
2. Se till att alla har exakt samma Albumartist.
3. Fungerar inte ovanstående så klicka i att de tillhör en samling.

Var klickar man i detta i ITunes 7??

Ursprungligen av gudinge:

Hur får man iTunes att fatta att ett gäng låtar hör till samma album?

Nu har du ju fått lite svar, men ingen har berättat att du ska markera alla låtarna och ta visa info (kommando-i). Sen fyller du i den information som är gemensam för alla låtarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 14:37

Har gjort lite experiment med att flytta filer med omslagsbilder jag lagt till iTunes mellan två datorer. Det verkar som att .itc-filerna är kopior som används för coverflow och album cover-vyn, medan bilderna fortfarande bäddas in i spåren. Tur det, annars hade det blivit omedelbar nedgradering till iTunes 6 för min del.

Något som kanske är relaterat till detta är att det inte längre alltid går att dra omslagsbilder till bildfönstret nere i vänstra hörnet. Istället får man markera alla albumets låtar och ta "visa info" på dem och dra omslagsbilden dit. Då fungerar det varje gång

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 21:33

Måste låtarna vara köpta från iTunesMusicStore för att iTunes7 själv ska hitta bildmaterialet?
Bilderna föjler ju med från början. Detta frågar jag för att jag har en del låtar jag inte köpt från ITMS och när jag trycker på hämta bildmaterial till album/spår så händer ingenting.

Jag har Windows (tyvvär)
// arshia

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-26 01:12

För att klargöra: Sparas omslagen som iTunes själv laddar ner i mp3:orna?

Ursprungligen av elviss:

För att klargöra: Sparas omslagen som iTunes själv laddar ner i mp3:orna?

Nope.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-26 13:57
Ursprungligen av TZW:

Nope.

Perfa! Tack för svaret.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-09-28 22:31

Någon som vet var man kan fixa såna här omslag då? Kan ju inte påstå att jag köper större delen av mina låtar på iTunesStore

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 10:50
Ursprungligen av basic:

Någon som vet var man kan fixa såna här omslag då? Kan ju inte påstå att jag köper större delen av mina låtar på iTunesStore

Du behöver inte ha köpt musiken på iTunes Store, däremot behöver du ha ett konto där.

Det finns även en smidig widget som gör samma sak: Amazon Album Art Widget

Ursprungligen av C-mon:

Det finns även en smidig widget som gör samma sak: Amazon Album Art Widget

Skit va bra den är Älskar mac och TIGEr

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 21:50

Om jag har ett samlingsalbum på 10 olika låtar som exempelvis heter "Herdes Deluxe Hitz No1", låt säga att jag har 10 olika artister på den samlingsskivan, när jag då skriver in att låt nummer 1 av 10 heter "Herdes låt - Nummer" så kan den mycket väl hamna mellan låt nummer 6 och 8 tex. Förstår ni hur jag menar?
Den sorterar inte det efter spårnumret utan efter artistens namn. Hur göra för att lösa detta?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-11-05 17:18

http://twistedmelon.com/blog/sep2006.html#09230601
Här är ett ganska enkelt tips på hur man kan lägga till albumartendirekt i låten. Har inte testat själv dock, men det borde funka.

Amazon album art widget !

Är det gratis att ladda hem sina album bilder med hjälp av detta program ?

Bevaka tråden