Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första 32 timmarna med iMac 2,33Ghz 256

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så, första timmarna med 24"aren... Började riva i paketet klockan 6 på kvällen den 18de. Klockan är nu 01.40, detta är mina första intryck av 24" iMAC 2.33GHz 2GB RAM GEFORCE 7600 GT w/256, 250gb +trådlöst paket..

den är grymt stor, väääldigt stooor....

Vid registreringen utbrast jag: Fan också, en död pixel, mitt på skärmen, Och visst ser jag den hela tiden!

Har hunnit jobba lite smått med den och den leker ballt och snabbt lirar på det minsta lilla i nästan allt /(Photoshop cs1, archicad 10, och handbrake (35fps h264 1500 kbps), MEN på xbench gör den "bara" 119.94, jag har sett andra imacs med samma konfiguration göra 145+

Results 119.94
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.4.7 (8K1123)
Physical RAM 2048 MB
Model iMac6,1
Drive Type ST3250824AS Q
CPU Test 120.79
GCD Loop 274.37 14.46 Mops/sec
Floating Point Basic 132.81 3.16 Gflop/sec
vecLib FFT 96.41 3.18 Gflop/sec
Floating Point Library 86.45 15.05 Mops/sec
Thread Test 232.74
Computation 212.37 4.30 Mops/sec, 4 threads
Lock Contention 257.43 11.07 Mlocks/sec, 4 threads
Memory Test 127.25
System 131.72
Allocate 123.38 453.08 Kalloc/sec
Fill 132.88 6460.83 MB/sec
Copy 139.95 2890.59 MB/sec
Stream 123.08
Copy 118.68 2451.33 MB/sec
Scale 122.42 2529.26 MB/sec
Add 126.02 2684.39 MB/sec
Triad 125.48 2684.39 MB/sec
Quartz Graphics Test 153.03
Line 141.38 9.41 Klines/sec [50% alpha]
Rectangle 177.28 52.93 Krects/sec [50% alpha]
Circle 169.79 13.84 Kcircles/sec [50% alpha]
Bezier 155.74 3.93 Kbeziers/sec [50% alpha]
Text 130.75 8.18 Kchars/sec
OpenGL Graphics Test 144.70
Spinning Squares 144.70 183.57 frames/sec
User Interface Test 426.67
Elements 426.67 1.96 Krefresh/sec
Disk Test 45.17
Sequential 99.63
Uncached Write 131.83 80.94 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 114.81 64.96 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 62.06 18.16 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 129.27 64.97 MB/sec [256K blocks]
Random 29.20
Uncached Write 9.28 0.98 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 95.36 30.53 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 87.92 0.62 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 136.52 25.33 MB/sec [256K blocks]

Installerade bootcamp, men min tradlösa mus eller tangentbord sluta fungera väl inne i windows? Tangentbordet funkade bra vid installationen av xp, men sen gick inte de att installera, hur mycket jag än försökte..

Är det ett måndags exemplar kanske? Ska jag göra en om installation av tiger?

Ursprungligen av GeneralMotors:

Installerade bootcamp, men min tradlösa mus eller tangentbord sluta fungera väl inne i windows? Tangentbordet funkade bra vid installationen av xp, men sen gick inte de att installera, hur mycket jag än försökte..

Är det ett måndags exemplar kanske? Ska jag göra en om installation av tiger?

Installera om Tiger för att nåt inte funkar i Windows, det låter långsökt. Faktiskt är det så att Apple i sin dokumentation till BootCamp säger att trådlöst tgb och mus inte funkar i BootCamp.

"Even after installling the Macintosh Drivers CD, the Apple Remote Control (IR), Apple Wireless (Bluetooth) keyboard or mouse, Apple USB Modem, MacBook Pro's sudden motion sensor, and MacBook Pro's ambient light sensor will not function correctly when running Windows."

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572

Men det gar att separat att installera dessa: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304109

Men av nagon anledning sa vill det sig inte.. Sa ar livet... Far klara mig utan. Installera tiger hade jag inte tankt gora for windows, tankte att det kanske skulle gora skillnad pa prestandan.

Ursprungligen av GeneralMotors:

Men det gar att separat att installera dessa: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304109

Men av nagon anledning sa vill det sig inte.. Sa ar livet... Far klara mig utan. Installera tiger hade jag inte tankt gora for windows, tankte att det kanske skulle gora skillnad pa prestandan.

Det ska väl funka men det krävs att man har ett USB-anslutet tgb och mus när man gör det.

Vad gäller prestanda så häng för guds skulle inte upp dig på kliniska mätresultat. Xbench är ungefär lika pålitlig som en politiker och ger olika resultat hela tiden.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-20 09:20

Det finns ju speciella videos som kan hjälpa mot döda pixlar, och ju förr du kör dom desto större är chansen att du kan "laga" den. Jag hade helt klart gett det en chans, har flera bekanta det har hjälpt för.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 15:36

Det är jäkligt trist att få en död pixel mitt på skärmen, när man betalt så mycket extra för en stor skärm.

Hur stor är chansen att man får en död pixel på en ny dator egentligen? Någon som vet?
Jag hade en "slö" pixel på min förra imac jag fick byta pga andra fel.

Är själv lite orolig för döda pixlar när min anländer. Har haft två ACD 23" inne och vänt som jag inte varit nöjd med, men vi kan väl hoppas på bättre paneler i den nya iMacen...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 00:19

Finns det ingen pixelgaranti? Jag vägrar att ta emot en skärm med död pixel. Kan man inte kolla först?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-21 00:27
Ursprungligen av 526:

Finns det ingen pixelgaranti? Jag vägrar att ta emot en skärm med död pixel. Kan man inte kolla först?

Datorer säljs i oöppnade kartonger

Jag har hört att man får ny skärm om det är minst ett visst antal döda pixlar. Om jag köpte en skärm som hade en död pixel - t.ex. mitt i skärmen - så skulle jag döda några till så att jag kommer upp till garantiantalet.
Hur? Vet ej, det kan man nog ta reda på på Nätet.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 01:12

119.9 poäng är väldigt lågt för en iMac core 2 duo 2.33ghz med 256mb grafikkort och 2GB ram

Jag har bara core 2 duo 2.16Ghz med 1GB ram och 128mb x1600 (standard mao)

Här är mitt resultat:

http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=190511&setCookie=true

Men jag förstår inte varför Xbench och andra liknanda kliniska testresultat är så viktiga? Om datorn nu känns snabb och fungerar som förväntat varför då ens bry sig?

governor hade 25 poang mer i Open gl, (mycket forvanande) och fick ocksa 25 poang mer i hd..
Det ar som sagt hard disken som gor det, vad anvande du for nagon nar du gjode testet?

Rickard, det ar inte testet i sig som gor mig frobannad, det ar att den ar samre an den borde vara. - For mer pengar dessutom

Jag ska kopa en mjuk duk imon, o se om det fungerar pa min (forhoppnings vis) sovande pixel...

Ursprungligen av GeneralMotors:

governor hade 25 poang mer i Open gl, (mycket forvanande) och fick ocksa 25 poang mer i hd..
Det ar som sagt hard disken som gor det, vad anvande du for nagon nar du gjode testet?

Rickard, det ar inte testet i sig som gor mig frobannad, det ar att den ar samre an den borde vara. - For mer pengar dessutom

Jag ska kopa en mjuk duk imon, o se om det fungerar pa min (forhoppnings vis) sovande pixel...

Drar du slutsatsten av ett kliniskt test att datorn är sämre?

Xbench är inte tillförlitligt för fem öre. Kör du testet flera ggr kan resultatet variera oerhört. Helt ominstallerad får du ett resultat. Direkt efter omstart får du ett resultat. Byta plats på minnena= ett annat resultat. Koppla ur alla inkopplade tillbehör= ett annat resultat. Kör testet på en precis likadan dator= helt olika resultat.

Det är inte ens värt att höja på ögonbrynen åt. I normalt användande är en ev skillnad inte ens mätbar.

Ursprungligen av Rickard A:

Drar du slutsatsten av ett kliniskt test att datorn är sämre?

Xbench är inte tillförlitligt för fem öre. Kör du testet flera ggr kan resultatet variera oerhört. Helt ominstallerad får du ett resultat. Direkt efter omstart får du ett resultat. Byta plats på minnena= ett annat resultat. Koppla ur alla inkopplade tillbehör= ett annat resultat. Kör testet på en precis likadan dator= helt olika resultat.
.

XBench är tvärtemot vad du skriver ganska tillförlitligt men man måste ju förstå att resultatet påverkas även av datorns/operativets/hårddiskens olika igångvarande processer/aktiviteter, mest tillförlitligt resultat får man därför vid omstart med så få processer som möjligt igång...
att Xbench ger olika resultat efter/före ominstallation är självklart en dator som haft lång upptid är i 99 fall av 100 alltid slöare än en fräsch nyinstallerad dito. Att resultaten kan diffa mellan samma dator beror på många orsaker längre upptid annan hårddisk mer/mindre minne antal processer igång o.s.v.....

Ursprungligen av Simon Templar:

XBench är tvärtemot vad du skriver ganska tillförlitligt men man måste ju förstå att resultatet påverkas även av datorns/operativets/hårddiskens olika igångvarande processer/aktiviteter, mest tillförlitligt resultat får man därför vid omstart med så få processer som möjligt igång...
att Xbench ger olika resultat efter/före ominstallation är självklart en dator som haft lång upptid är i 99 fall av 100 alltid slöare än en fräsch nyinstallerad dito. Att resultaten kan diffa mellan samma dator beror på många orsaker längre upptid annan hårddisk mer/mindre minne antal processer igång o.s.v.....

Hmm.....var det inte just det jag skrev?

Alltså är Xbench inte så mycket att hänga upp sig på eftersom så mycket kan påverka resultatet. Man kan inte säga att en enligt specen snabbare dator är långsammare bara för att Xbench-resultatet blir lägre.

imon? HuH? Är en mjuk duk imon nån nytt?

En mjuk trasa som man masserar den defekta pixeln med i hopp om att den ska släppa. Har själv provat tekniken utan resultat.

det är skillnad på DÖDA och såkallade STUCKpixels...

X-bench ger valdigt specefika bevis pa vad som kan vara fel (bade hardvaro/mjukvaro massigt) 25p mindre i hd tastet drar ner betyget oerhort... Vilket ledde mig till att undra ifall det var nagot fel med den. Sa enkelt, om du tittar pa traden i Xbench 1.3 http://www.99mac.se/tester/102263-testa-din-dator-i-xbench-1-3-a.html jamfor resultaten fran en Mac pro med en mac mini, sa ser man helt klart att det ar x-bench som behover justeras...

Senast redigerat 2006-09-22 12:33
  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 23:40

xtimmyx: Hej! jag läste ditt inlägg om videos som kan reparera pixelfel.Har du någon aning om vad de heter och var man kan få tag på ett sådant? Du kanske även vet om det finns något program eller dyligt som kan reparera skärmar där det brännts in bild. jag vet att man på CRT skärmar kan magnetisera bort sådana problem men jag vet inte om det finns något liknande för lcd skärmar.
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-23 11:38
Ursprungligen av erkiberk:

xtimmyx: Hej! jag läste ditt inlägg om videos som kan reparera pixelfel.Har du någon aning om vad de heter och var man kan få tag på ett sådant? Du kanske även vet om det finns något program eller dyligt som kan reparera skärmar där det brännts in bild. jag vet att man på CRT skärmar kan magnetisera bort sådana problem men jag vet inte om det finns något liknande för lcd skärmar.
Tack på förhand.

Från ett annat (mac)forum:

http://screenfix.hostyourself.net/ is the link to the pixel flasher thing. I already tried the pressure technique found here http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-P...an-LCD-Monitor but it didn't work, unless I didn't do it right. I didn't want to press too hard.

Och att även tänka på:

The good news about dead pixels is, they "go away" in your mind!

I have one on my PowerBook, and it bugged me at first, but I don't even remember where it is now. I'd have to set to all black and hunt for it.

If I don't notice it anymore, then who cares?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 17:31
Ursprungligen av maccann:

Från ett annat (mac)forum:

http://screenfix.hostyourself.net/ is the link to the pixel flasher thing. I already tried the pressure technique found here http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-P...an-LCD-Monitor but it didn't work, unless I didn't do it right. I didn't want to press too hard.

Och att även tänka på:

The good news about dead pixels is, they "go away" in your mind!

I have one on my PowerBook, and it bugged me at first, but I don't even remember where it is now. I'd have to set to all black and hunt for it.

If I don't notice it anymore, then who cares?

Väldigt sant! Det finns inget som man "släpper" så snabbt som en död pixel. De är så små på en iMac.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 01:35

NI e GRYMMA grabbar why didn´t i I think of det först.......:)

1
Bevaka tråden