Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra bandbredden för datorer i nätverket?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-19 11:26

Mina grannar kopplar upp sig på mitt trådlösa nät via två stycken Airport Express-basstationer. Jag är lite nyfiken på om det finns något program som gör att jag kan begränsa deras upload/download-hastighet, så att min uppkoppling inte går på knäna om dom skulle skicka/taemot stora filer.

Alltså, min fråga är om det finns något program där jag kan hantera bandbredden på datorerna i mitt nätverk?

Jag kan styra sånt genom min brandvägg från Astaro. Tror faktiskt du måste ha någon form av proxy/brandvägg för att hantera det - vilket innebär en separat dator för ändamålet.

Det brukar ju inte vara populärt att prata om regelbrott på 99mac, och jag är ganska säker på att det står i avtalet mellan dig och din ISP att du inte får dela med dig till andra hushåll av din uppkoppling.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-19 11:55
Ursprungligen av Tony Englund:

Det brukar ju inte vara populärt att prata om regelbrott på 99mac, och jag är ganska säker på att det står i avtalet mellan dig och din ISP att du inte får dela med dig till andra hushåll av din uppkoppling.

Det hade jag ingen aning om. Menar du att det finns en sådan regel i avtalet? Måste kollas.

Det är väl inte avtalsbrott så länge man inte tar betalt för det, det står ju däremot klart och tydligt att man inte får sälja ut bandbredd, men man kan väl inte ha regler mot öppna nät?

Läs får ni se. Jag tar gärna en smocka tillbaka om jag har fel

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-19 21:00

Har nu läst igenom avtalet ( http://www.telia.se/privat/frame.do?sl=teliase_privatpersoner&mainFrame=/privat.do ) och hittar ingen glasklar information/formulering om att man inte får dela med sig av uppkopplingen till grannen.

Nedanstående är det enda jag hittar som kan tolkas som att man inte får dela med sig av internetuppkopplingen. Men.... meningen är väldigt tvetydigt och beroende på var man lägger betoningen, när man läser meningen, så kan den tolkas på olika sätt:
Tjänsten får endast användas för privat bruk i ett hushåll.

Ja, nog går det att tolka på ett par olika vis, men jag är fortfarande lika säker på att man enligt avtalet inte får dela uppkopplingen med någon annan än de som är skrivna på samma adress/lägenhet.

Nu är ju min personliga åsikt att det inte är något att bry sig om, men hobbypoliser finns det gott om

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-10 15:27

Jag fyller på här i samma tema. Men jag är villig att ha ett program på datorn som klarar av att begränsa just den datorns hastighet.

Någon som har tips?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-10 15:55

Efter en del letande och test av olika program så hittade jag denna länken
Internet bandwidth limiter - Mac Forums

Räcker man skriver lite i Terminalen så fixar den det. Bra när tjejen tvunget ska titta på sitt jävla TV4 och SVT över nätet...

För att hon skall få tillräcklig bandbredd för att titta utan hack eller för att strypa tillgången så att hon tröttnar och överlåter bandbredden till viktigare ändamål (dina)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-11 10:28
Ursprungligen av johan_tanying:

För att hon skall få tillräcklig bandbredd för att titta utan hack eller för att strypa tillgången så att hon tröttnar och överlåter bandbredden till viktigare ändamål (dina)?

Ja det är väll som i alla andra förhållande. Jag som får strypa mitt användande

1
Bevaka tråden