Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikformat för att bränna CD?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hagfors
  • 2006-09-17 08:43


Hej
Jag har samlat en hel del ljud filer med varierade ändelse som .mpg .aiff .mp3 .mpeg .wav .mid .m4p.
Nu vill jag bränna en skiva vilken är den rätta format ska jag använda för att det ska var rätt?
Är det samma fil typ för PC och Mac burkar när man ska bränna musik?
Tack i förhand.

Jag har förtydligat rubriken

  • Medlem
  • Hagfors
  • 2006-09-17 09:51

Bra!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har förtydligat rubriken

1000 tack!
Men inget svar??:eek:

Det spelar ingen roll vad det är för filformat eller ljudcodec som används så länge programmet som ska bränna dem till skivan har stöd för dem. Innan bränningen konverteras allt först till ett format som alla CD-skivor använder.

  • Medlem
  • Hagfors
  • 2006-09-17 10:12

Program

Ursprungligen av Björn Leander:

Det spelar ingen roll vad det är för filformat eller ljudcodec som används så länge programmet som ska bränna dem till skivan har stöd för dem. Innan bränningen konverteras allt först till ett format som alla CD-skivor använder.

Ok men vilka är dem program som fixar det automatisk på PC och på Mac?

I princip alla CD-bränningsprogram som kan bränna ljudskivor kan göra den konverteringen. Jag känner inte till något som inte kan det.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 16:33

Det kan man tillägga är att du måste bränna en AUDIO-cd. Då kommer ditt brännarprogram att konvertera musiken till ett format som heter CDDA som alla Cd-spelare klarar av att spela. Om nu syftet var att bränna det på cd för uppspelning i en cdspelare och inte dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-17 16:37

Filen heter .aiff som fungerar i alla avspelaren (t.ex. i bilen o.s.v.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 20:59

jaha? Jag brände nyss en CD till bilen och märkte att vissa av filera var AIFF

så jag tänkte att dom låtarna kommer inte gå att spela upp men jag hade tydligen fel då som tur var.

PS. det gör väl ingenting att man döper om låtarna innan man bränner och samtidigt suddar ut ".mp3" som står i slutet av varje låt va? (jag är färsk när det gäller sånt här)

  • Medlem
  • 2006-09-18 21:29

Som sagt, bränner du som en vanlig audio-cd görs alla källfiler om till standardformatet. Stoppar du in skivan i en Mac och dubbelklickar på den kommer det se ut som det är .aiff-filer, men det är det inte!

Att döpa om, speciellt då ta bort suffixet, KAN ställa till problem, speciellt på en PC där suffixet anger vilken typ av fil det är. Men det beror lite på.

Är det inte bara att dra rubbet till iTunes (ställ först in i inställningarna att du vill konvertera till aiff eller lossless om du inte vill tappa i kvalitet), gör en spellista som är max 70 min eller så, och sedan "bränn spellista till skiva" under Arkiv-menyn?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-19 15:33
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte bara att dra rubbet till iTunes (ställ först in i inställningarna att du vill konvertera till aiff eller lossless om du inte vill tappa i kvalitet), gör en spellista som är max 70 min eller så, och sedan "bränn spellista till skiva" under Arkiv-menyn?

Tänk att det skulle ta en så lång tid att föreslå den enklaste metoden. Funkar ju både på Mac & Windows. Kvaliteten fförändras inte från källmaterialet.

- Ljud-CD-formatet kallas RedBook, inte CDDA.
- AIFF är inte formatet på filerna på CD:n, Det finns inga filerpå en Ljud-CD! Det är bara opertativsystemet som presenterar det så, tex som AIFF eller WAV. PÅ CD-skivan ligger ljud i formatet PCM, men det är fortfarande inga filer.
Det var först när CD-ROM, även kallad YellowBook, kom som det skapades en möjlighet till filstruktur.

.Mid går inte att göras så med, midi är bara data och inte ljud

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 13:35
Ursprungligen av Lindholm:

.Mid går inte att göras så med, midi är bara data och inte ljud

Ljud är väl också bara data? MIDI är däremot inte rent ljuddata, utan kan kanske jämföras med ett notblad, du behöver något instrument som spelar upp det.

1
Bevaka tråden