Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewirekoppling mellan G5 och G4 funkar ej

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har kopplat ihop min gamla g4 quicksilver med min nya g5 med en firewirekabel(400) för att föra över mina gamla filer. har gjort detta tidigare med andra macar och då har det fungerat hur bra som helst. Men nu dyker det inte upp någon ikon på skrivborden på någon av macarna.

Däremot kan jag se respektive dator i systeminformationen under Firewire-enhetsträd. Vad har jag gjort för fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-19 10:36

Har du startat den du vill plocka filer från med T nedtryckt under uppstart?

nej det hade jag missat. mu får jag upp en av hårdiskdiskarna från g4:an (jag har en på 40GB och en på 120GB). Men inte den andra? varför?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-19 11:14

Vet inte, men jag gissar på att du bara får upp den HD som är startskiva.
Du kanske har bättre tur om du använder "Flyttassistenten" som ligger i mappen Verktygsprogram, en gissning bara, men värt att prova.

konstigt nog får jag upp den HD som inte är startskiva. När jag använder flyttassistenten vill den inte gå vidare efter att den har hittat en av hårddiskarna. Jag har startat om bägge datorerna flera gånger och kopplat upp mig från början.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-19 14:29

Du borde få upp bägge diskarna, annars är det något fel. Har du formaterat den konstigt?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-19 18:15

Target disk mode (hålla T nertryckt under uppstart) ger dig enbart tillgång till master på kanal 1, dvs bara en hårdisk.
Det är inget du kan göra nåt åt..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-19 21:28

Hordur, du har nog rätt i det..

Citat:

Target disk mode (hålla T nertryckt under uppstart) ger dig enbart tillgång till master på kanal 1, dvs bara en hårdisk.
Det är inget du kan göra nåt åt..

Det finns alltså inget sätt att komma åt den andra HDn med firewire??

Ursprungligen av Albert S:

Det finns alltså inget sätt att komma åt den andra HDn med firewire??

Du kan ju först kopiera över filerna från den ena disken, och sedan byta så att den andra disken i G4:an blir master, och då kan du kopiera filerna från den.

Eller så kan du koppla ihop datorerna med en nätverkskabel istället, och logga in från den ena datorn till den andra. Då kan du komma åt alla diskarna.

  • Medlem
  • 2006-09-20 11:22

Du kan skapa ett Firewire-nätverk. Det var lite skakigt sist jag testade, men rätt lätt att göra. Jag testade iofs mellan Windows och Mac, det är ju möjligt att problemet sitter i Windows-änden.

Ett gigabit ethernet med korsad kabel är lika lätt, och verkar mer stabilt.

Alternativt kan du flytta kabeln på hårddisken, när du har hämtat det du vill ha från startskivan, så att den andra disken blir master... Det måste inte ligga ett system på den.

Du kan också lägga en genväg (Alias) av den andra hårddisken på mastern. Det är väl det enklaste!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 16:04

alias tror jag inte fungerar. Alias till utmatade cd-skivor funkar ungefär lika bra..

Det enklaste, snabbaste sättet är nog att kopiera allt nödvändigt till ena disken.
Annars är vanligt nätverk att föredra, firewire-nätverk är enligt min erfarenhet väldigt långsamt och opålitligt.

annars finns det väldigt billiga usb-ide-adapters att köpa, kjell.com har en för dryga 160 kr. på så vis får du en extern anslutning till din interna disk

Jag tog den enkla vägen, dvs kopierade över allt till ena HDn och förde över filerna därifrån. Som tur är skall jag bara göra det här en gång... tack för alla tips.

1
Bevaka tråden