Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyrning av Mac mini med Windows

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 15:46

Hej,

Jag var nära att köpa en Mac mini för drygt 7.000 kronor för att använda den som media lagring samt server och dylikt. Men för att styra den skulle jag behöva ett program som gör det möjligt för mig att på min "riktiga" dator koppla upp mig och se Mac Minins skärm. Istället började jag tänka på att köpa en 17/20-tum iMac istället. Hänga fast den i väggen och ha en direkt koppling till min TV på andra sidan väggen. På det sättet skulle jag kunna se och arbeta mycket enklare med min server och mina media filer. Men vad hade ni gjort? Budgeten är väl som vanligt "så billigt och bra som möjligt". Men ett max belopp ligger väl runt 10-13 000.

Tacksam för tips.

Apple Remote Desktop gör att du kan styra den andra datorn förutsatt att din "riktiga" dator är en Mac

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 18:12

Ser bra ut. Men finns det ingen möjlighet att visa den andra datorens skrivbord, eller rättare sagt hela datorn. Om jag vill ladda ner filer (PHP, MySQL) osv på den t.ex. Med andra ord är min fråga om man kan göra lika mycket på en dator med Remote Desktop 3 som om man skulle sitta vid datorn med en skärm. Hade varit underbart om man kunde öppna hela datorn i sin skärm, på sin egen Mac dator. Jag har en PowerBook G4 nu och om ovanstående hade varit möjligt så skulle det betyda att jag skulle kunna köra Windows i denna trots att jag inte har en Intel processor. Helt enkelt genom att ha en av mina skärmar i Desktop Manager som Mac minis dator. På det sättet skulle jag kunna öppna Windows via den och få Windows "på min PowerBook". Möjligt? Om det är det så är det ju ingen vits att lägga ner 5.000 extra på att få en iMac utan endast den summa som Remote Dekstop 3 kostar.

Jag förstår vad du vill göra och det fungerar fint:

- Med ARD kan du köra den andra datorn i fullskärmsläge precis som om du satt lokalt. Det går lite segare dock. Båda datorerna måste här köra Mac OS X.

- Om du startar en Mac mini i Windowsläge fungerar det faktiskt ännu bättre och är helt gratis. Slå på fjärradministration i Windows XP på din Mini och använd Microsoft Remote Desktop Client (gratis att ladda ner) på din Powerbook för att köra Mini:n i fullskärmsläge. Går blixtsnabbt om du har 100Mbit Ethernet. Då sitter du på din Powerbook och kör Windows fast från Minin som har Intelprocessor. Kostar 0kr.

Det sistnämnda verkar vara precis vad du vill göra, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 18:55

Det sistnämnda låter kanon förutom en liten detalj. Windows. Fast det är klart, man kan ju börja med det och sedan skaffa en ARD. Med andra ord efter ett tag kan man köra både Windows och Mac OS X. Tror jag kör på ditt tips. Men måste inte PowerBooken ha Intel Processor för att köra Microsoft Remote Desktop Client?

Återkommer senare ikväll, ska till valvaka nu

Ursprungligen av B.O.V.N:

Men måste inte PowerBooken ha Intel Processor för att köra Microsoft Remote Desktop Client?

http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remotedesktopclient

Fungerar fint på alla Macar i OS X. Jag använder det dagligen för att hantera våra servrar.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 18:56

Kom på en sak. För att få ut mest möjligt ur den här tråden ställer jag helt enkelt även en öppen fråga: "Hur hade du gjort om du skulla ha en media station kopplad till din TV?"

Ursprungligen av B.O.V.N:

Kom på en sak. För att få ut mest möjligt ur den här tråden ställer jag helt enkelt även en öppen fråga: "Hur hade du gjort om du skulla ha en media station kopplad till din TV?"

Starta en separat tråd kring detta i Mac mini forumet!

Det är bäst med en tråd per ämne och tydlig rubrik - jag ändrar rubriken på denna tråd och flyttar till Mac mini forumet.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 18:52

Ok. Känns däremot inte helt rätt att använda sig utav Windows när man har en Mac. Vill helst ha allt i Mac eftersom jag då vet hur allt fungerar på en bättre nivå än vad jag förstår Windows. Tror det får bli ARD istället. Hur pass segt går det? Om jag sätter på en film på den datorn och ser den med min dator t.ex. Kommer det hacka sig?

Du kan köra VNC också. Så länge man lägger in en egen VNC-server och inte använder Apples Remote Desktops VNC-funktion så är det inte segt alls. Du kan ansluta från vilken dator som helst, även windows, och det funkar precis som att du satt vid minin.

1
Bevaka tråden