Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 nya Ixus-modeller och en G-modell från Canon

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Canon har idag lanserat fyra nya kompaktkameror inför Photokina-mässan senare i månaden. Ixus 850 IS bankar mitt habegärshjärta lite extra hårt för, den fixar något jag verkligen saknar i min Ixus 800 IS: god vidvinkel.

Canon Digital IXUS 850 IS

Nu med äkta vidvinkel motsv 28-105 mm (vilket jag som sagt önskar att min Ixus 800 IS hade), 7,1 megapixlar och Digic III-processor (och, precis som föregångaren, optisk bildstabilisering). Nån som vill köpa en halvårgammal Ixus 800 IS?

Canon Digital IXUS 900 Ti

Nya Digic III-processorn (med ansiktsigenkänning), 10 megapixlar (när ska dom sluta racet?) och ISO 1600. Samt skal i titanium.

Canon PowerShot G7

Två år efter G6:an kommer nu G7:an med Digic III-processor, 10 megapixlar, 6x zoom (motsv 35-200) med bildstabilisering, ISO 1600 men utan möjligheter att fota i råformat (RAW).

Canon Digital IXUS i7

Canons minsta Ixus får också en uppdatering. Nya Digic III-processorn, ISO 1600 och 7,2 megapixlar. Kommer i fyra färger.

(Bilder från DPReview, som synes.)

Senast redigerat 2006-09-15 09:24

Nån borde ta ett snack med Canon och tvinga dom att övergå till samma namn i hela världen. De må förlora värdefulla varumärken i vissa delar av världen, men va fan, man kan ju inte hålla på sådär.

(För den som inte förstår vad jag snackar om så handlar det om att t.ex. den kamera som heter "Canon Digital IXUS 850 IS" i Europa heter "PowerShot SD800 IS Digital ELPH" i USA och "IXY Digital 900 IS" i Japan - snacka om förvirrande när inte ens siffrorna stämmer på samma modell.)

Synd förresten att den nya bildprocessorn (Digic III) inte gav ett bättre videoformat, det är Motion JPEG precis som tidigare. Mpeg 4 (eller t.ex. DivX som vissa tillverkare har) skulle ge betydligt mindre filer än Motion JPEG (så vitt jag vet).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 11:32

Inget RAW. Dom har tagit bort den svängbara skärmen på baksidan och f/2.8.
Det här är ingen kamera jag kommer att köpa!

Den där G7:an kommer nog ersätta min Powershot S70! Ska se om jag kan plocka upp den personligen på B&H senare i höst.

Intressant med en ny G-modell. Trodde de hade lagt ner den serien.

Det var väldigt intressant först med en ny G-modell, men den föll direkt när jag insåg att RAW inte stöds. Troligen vill Canon att modellen inte ska kannibalisera på systemkamerorna.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det var väldigt intressant först med en ny G-modell, men den föll direkt när jag insåg att RAW inte stöds. Troligen vill Canon att modellen inte ska kannibalisera på systemkamerorna.

Ja, tyvärr är det nog så, det är också vad DPReview tror (se länk ovan):

Disappointingly what it doesn't have is a raw mode, which appears to have been completely dropped by Canon for its compact models - presumably to protect the sales of entry-level digital SLRs.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 15:37
Ursprungligen av Kristofer:

Intressant med en ny G-modell. Trodde de hade lagt ner den serien.

Fortsätter de på det här viset blir nog G7 den sista? Får intrycket att de inte vill sälja modellen när de tagit bort de bästa bitarna. Sedan kan jag inte förstå varför de inte väntade med att lansera 30D några månader och petade in DigicIII och 10MP? G7 är en STOR besvikelse för mig!

PowerShot G7 såg riktigt trevlig ut även om den inte kan använda formatet RAW. Bra ISO och fin zoom.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-16 16:19
Ursprungligen av upnorth:

PowerShot G7 såg riktigt trevlig ut även om den inte kan använda formatet RAW. Bra ISO och fin zoom.

Men swivel& tilt skärmen är borta och f/2.8 istället för f/2.0 =(
Att CF kortet är utbytt var ingen överraskning. Enligt Canon ska CF endast användas på dslr. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att det nu sitter en 10MP och digicIII i den här medan 30D fick 8.2MP och digicII. Varför var det så bråttom att få ut 30D att de inte kunde vänta och få med dessa 'ingredienser'?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-17 13:19

Ytterligare funderingar. Det påstås att G7ans nya batteri endast klarar 220 bilder. Är det klokt? Vad som verkligen förvånar mig är att G7 har digicIII medan 400D endast har digicII. Hade Canon personalfest kvällen innan beslut togs vad som skulle finnas i vilka kameror? G7an får mig att tro att Canon vill tvinga köparna till dslr men sedan allt det här. Nu vill jag ha en bto Canon

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 16:10

Förklaring från Canon Sverige om ändringarna på G7

Ingen RAW
Canon menar att bildkvaliteten på den här kameran
är så pass hög utan använda RAW så man har
tagit bort den funktionen. Dessutom så finns
det systemkameror i betydligt lägre prisklasser med
RAW idag än vad det gjorde för några år sedan.

Displayen bakpå fixerad
Enda anledningen till detta är att man ville hålla ner storleken.
Skärmen har dessutom ett betydligare bredare betraktningsområde
än vad vi hade på PowerShot G6

Sämre objektiv
Ljusstyrkan är helt riktigt sämre men du får istället ett större zoomomfång
och
dessutom optisk bildstabilisator som kompenserar upp till tre
slutartidssteg.

DIGIC III i EOS 30.
DIGIC III har i dagsläget två huvudfunktioner.
Brusreducering, vilket inte behövs på samma sätt i EOS 30D som i en
kompaktkamera
tack vare de större pixlarna.
Face Detection AF - D v s att kameran hittar eventuella ansikten i bilden
och mäter ljus
och avstånd på dem. Det fungerar inte i en systemkamera eftersom du inte
kan se bilden
på skärmen innan den är tagen.

Jag fick min G7 idag!

Den är rätt mycket större än min gamla S70 vilket var en besvikelse. Känns mycket gedigen och snabb. Ska sätta den i drift så fort jag fått tag på ett SD-kort - jag har ju kört Compact Flash fram till nu.

Martin, skriv gärna ner lite intryck om din G7:a om du har tid. Jag är riktigt sugen på en ny kamera och den verkar intressant. Framför allt hur den är vid fotografering i lite dunkla inomhusbilder och hur snabb den är.

//Stefan

Har min G7:a framför mig nu. köper man en kamera med hjärtat och behöver en digital så är det rätt kamera att skaffa sig. Kommer att passa utmärkt på gatufotopromenader framöver och jag kan pensionera (då och då iaf) min Contax G1. Som enda kamera skulle den inte funka då jag plåtar en del bröllop, men till såna saker köper man ju inte en kompakt ändå.

Så klarar ni er utan RAW (vilket man borde göra på en kompakt) så är det ett mycket bra köp.

Cyberphoto var besvikna på den, vlket var lite tråkigt. Läser ofta deras korta intryck av alla modeller.

//Stefan

1
Bevaka tråden