Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig välja mediamac!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Räcker den minsta varianten av mac mini som mediaspelare? (den billigaste)
(HD-filmer också)
"1.66GHz Intel Core Duo processor"

2MB L2 Cache
667MHz Frontside Bus
512MB memory (667MHz DDR2 SDRAM)
60GB Serial ATA hard drive1
Combo drive (DVD-ROM/CD-RW)
Built-in AirPort Extreme and Bluetooth 2.0
Apple Remote

Tänkte först köpa macbook pro.

Men nu spinner jag på om jag ska köpa mac mini som mediaspelare och vanlig macbook.
Priset blir ju samma ändå som macbook pro nästan.

Eller vad tycker ni?

Funkar "macbook pro" som mediaspelare också?

Mina användningområden, lite photoshopand, webdesign/produktion, skapa lite musik/ljudproduktion, se på filmer, vill gärna att den ska klara av HD-filmer.

Vet faan inte vad jag ska göra!

// manne

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-18 13:35

Klart att MacBook Pro fungerar som en mediespelare också.

Jag kan säga så mycket som att om jag hade pengar som du att välja mellan MacBook Pro och Macmini+Macbook så hade jag valt det senare.

Den billigaste Macminin klarar HDTV-filmer smärtfritt eftersom grafikkortet har en speciell H.264-dekoder som gör att CPUn inte belastas för detta vilket gör macminin till en extremt bra mediespelare. Nu är jag dock osäker på hur mycket HDTV-komprimerat som använder H.264 men jag antar att det är det som gäller.

Eller så väntar du på iTV istl för Macminin och köper Macbooken nu

Hej och tack för svaret.

Får vänta ett tag tills tjejen börjar studera. Då kan jag utnyttja hennes mecenat/studentkort för att köpa macbook pro! macbooken är fin men den är så jävla liten.

Jag antar att macboken klarar de mesta jag tänkt göra (se ovan) men jag tror att macbook pro håller en längre tid och inte blir lika fort "gammal".

är inte så påläst om iTV men kan man stream från macbooken/macbook pro till den o se filmen? (Trådlöst) ??

Förtydligade rubriken.

Mod.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-18 14:16

Vet faktiskt inte om det där med trådlöst och iTV.

Blir Macbook Pro din första laptop? Jag har haft en del laptopar i min tid och för min del så köper jag alltid det minsta för det är lättast att ta med sig.

Jag minns när jag hade en 15.4" släptop.. jag hade inte med den lika ofta som min powerbook 12". Men det där är så himlans indivduellt men tänk noggrant på det. Kanske en Macbook + en 20" cinema display? (så har jag )

Nja.. På sätt o vis. har en laptop hemma, men skärmen på den är sprucken så jag har den kopplad till en extern skärm. Så den ligger hemma som stationär dator!

Tycker du 15,4" MBP är stor? Visst, om man jämför med vanlig MB.
Sen är jag själv 1,90 lång o väger strax under 90kg så 15,4" är inget.

Jag kommer inte släpa med mig laptopen överallt, mest om man åker hem till morsan eller tjejens föräldrar. Annars kommer den nog flyttas runt i hemmet.

Om man inte kopplar MB/MBP till en extern skärm så är 13" väldigt liten för att jobba med bilder, ljud och hemsidor med. Sen tror jag som jag nämnde tidigareså håller men MBP längre.

Får se vad som händer.

1
Bevaka tråden