Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min skärm är svart. Hur ställer jag tillbaka upplösning?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en mac mini intel core duo 1.66 för ett tag sedan och har problem med min skärm, som jag tidigare använde till pc.
När jag först kopplade in skärmen fick jag meddelandet "no supported mode". Försökte åtgärda problemet men lyckades inte och blev tvungen att koppla in en annan skärm. Sedan krånglade skärmen även på pc:n och jag bestämde mig för att lämna den till Siba för att kolla om nåt var fel.
Samma dag som skärmen skulle skickas testade jag den på macen och plötsligt funkade det. Tyvärr var jag klåfingrig och ställde upp den på för hög upplösning.. "no supported mode" kom tillbaka och datorn ställde inte tillbaka upplösningen automatiskt.
Siba service har testkört den och säger att den funkar.
Har testat att starta i "felsäkert" läge och att flasha pram (commando+alt+p+r). Inget funkar.
Blir inte klok på switchresx och litar inte på att datorn inte ställer till det igen så jag sumpar inställningarna för min fungerande skärm. Mac support har ingen hjälp att komma med.
Någon där ute som har ett tips? har följt de trådar som finns här men inget har hjälpt.
Skärmen är platt och av märket newtech. Hittar ingen info om den på nätet. Den var sibas budgetskärm förra hösten.
Tacksam för all hjälp!

från Apples hjälpfil:
Starta i säkert läge (endast grundläggande Mac OS X-objekt läses in. En del funktioner och program kommer kanske inte att fungera på rätt sätt.

Håll ner skifttangenten omedelbart efter att startljudet hörs, och släpp den när du ser förloppsindikatorn (ser ut som ett snurrande kugghjul).

Detta bör "defaulta" inställningaren till något standardvärde som skall fungera. Väl där skall du slänga preferensfilen för monitorinställningar och starta om sedan skall allt vara OK

I svenska OS X ligger den som så:
Macintosh HD/Bibliotek/preferences/com.apple.windowserver.plist

Finns beskrivet i denna TIL.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106564

Två frågor med samma svar coolt:cool:

Ursprungligen av DrBoar:

från Apples hjälpfil:
Starta i säkert läge (endast grundläggande Mac OS X-objekt läses in. En del funktioner och program kommer kanske inte att fungera på rätt sätt.

Håll ner skifttangenten omedelbart efter att startljudet hörs, och släpp den när du ser förloppsindikatorn (ser ut som ett snurrande kugghjul).

Detta bör "defaulta" inställningaren till något standardvärde som skall fungera. Väl där skall du slänga preferensfilen för monitorinställningar och starta om sedan skall allt vara OK

I svenska OS X ligger den som så:
Macintosh HD/Bibliotek/preferences/com.apple.windowserver.plist

Finns beskrivet i denna TIL.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106564

Enligt länken måste jag starta OS 9 eller i single user mode innan jag tar bort preferensfilen... en äcklig varning om att jag kan tömma hårddisken av misstag om jag skriver fel följer också.. bör jag bry mig, eller är det bara att göra som du säger och starta i säkert läge innan jag kastar den? När jag startar i säkert läge funkar inte den skärm jag vill använda, utan bara den gamla skärmen.. däremot får jag bild på den önskade skärmen när jag startar i single user mode, kan jag komma vidare in i osX därifrån och se om skärmen hänger med?

Förresten hittade jag nog på flasha Pram själv.... som sagt ny i Mac-världen

Senast redigerat 2006-09-12 18:44
Citat:

en äcklig varning om att jag kan tömma hårddisken av misstag om jag skriver fel följer också..

Läser du texten så gäller rm OSX före 10.2 då det inte fans safe mode utan man var tvungen att boota in i Unix lagret och terminalen. Med terminalen gäller det att hålla reda på syntaxen så att man slänger bort det man vill och inte allt. I safe mode är det precis som vanligt i mac finder eller windows filhanterare, dra filen til papperkorgen och starta om

Så:
Om du har en mac köpt efter augusti 2002 har du OS 10.2 eller senare: starta i safe mode och släng filen
högerklicka på äpplet i övre vänstra hörnet "om den här datorn" för att se OS version

(Om du har en gammal mac med en tidig OS X 10.1.5 och tidigare finns det två olika metoder beroende på om du har en OS 9 skiva att starta från eller inte, verkar inte gälla dig)

"Mac OS X 10.0 eller senare" står det iofs, men skitsamma!
Har iallafall kastat filen utan resultat.. enda skillnaden blev att när jag bootade upp första gången såg jag inte ens äpplet i början...
Tråkigt värre! Någon som har fler idéer? Jag är verkligen tacksam om någon kan lösa problemet.

Eller zappa PRAMen.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Eller zappa PRAMen.

Han skriver att han redan har provat det...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 13:17

Får du bild om du startar i single-user mode? (Håll nere cmd-S vid start)

Se på rackarn, flasha pram var för mig ovanligt uttryck, så jag skummade nog bara förbi det i min hast. Sorry.

Har du lyckat låna någon annan skärm och få upp desktoppen?

Jo.. jag har en som inte klarar av högre upplösning än 1024x768 som jag använder för tillfället...

Om du ställer in den till 640x480 60 Hz och sedan kopplat in Sibaskärmen vad händer då? Fortfarande svart eller?

ska testa.. men det spelar väl ingen roll..? inställningarna verkar ju vara separata för varje skärm. När jag exempelvis kopplar in tv:n ändras ju upplösningen automatiskt...!

Kör du via VGA kontakt och byter med datorn igång så byter inte datorn upplösning när du byter skärm. Så med sibaskärmen i kan du stega dig upp 60Hz 640x480->800x600->1024x768->1280x1024

fast jag kör via dvi... ingen vga på minin... sibaskärmen har iofs vgakontakt, men jag har en kontakt som omvandlar..

Du kör analogt till en VGA kontakt. Då skall inställningar hålla sig när man byter skärm. Så om du kör från VGA till VGA eller DVI(analog) till VGA skall inte spela någon roll. En nomal TFT 17" skall vara 1280x1024 60 Hz eller möjligen 1024x768 60 Hz som högsta upplösning. Har du widescreen kan det vara lite olika udda format.CRT skärmar hade ju massor av olika synkfrekvenser (ju högre desto bättre) men det behöver ju inte TFTs ha.

När jag råkade ställa in projektorn på en upplösning den inte alls tyckte om så hjälpte det att kasta com.apple.windowserver.plist (utan safe mode) men jag tömde alla cache-mappar också. Sen behöver man inte gå in i safe mode, jag gjorde inte det iaf. Man får kasta com.apple.windowserver.plist i papperskorgen men man får inte tömma den.
Så jag kastade filen, tömde alla cachemappar och startade om datorn. Sen fick jag tömma papperskorgen för då hade datorn skapat en ny com.apple.windowserver.plist. Därefter funkade skärmen.

Dock krävde det ju naturligtvis att jag anslöt datorn till en annan skärm än den jag förstört för annars kunde jag ju inte komma in och kasta den där filen eftersom jag inte såg nåt...

Har äntligen löst problemet med switchresX. Tack för alla tips på vägen!

Jag lånar tråden eftersom jag har ett liknande problem.

Kopplat in en mac mini till en samsung plasma. Fick upplösningen 1024*768 utsträckt, men ville ha 1280*720 så jag installerade DisplayConfigX och la till den upplösningen och startade om datorn. Sen dess får jag inte igång skärmen som visar "Ej tillgängligt läge".

Har startat upp datorn med annan skärm och slängt displayconfigx och dess preference-fil. Har också slängt com.apple.windowserver.plist och provat att zappa Pram. Men inget funkar.

Några tips?

Bumpar tråden igen. Är det så illa att jag måste installera om Mac OS X? Det är den enda lösningen jag kommer på just nu.

1
Bevaka tråden