Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig FireWire?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-09-15 09:31

Råkade komma åt skarvsladdens ilsket röda knapp när jag skulle koppla i en kontakt så att strömmen bröts för en sekund.

Minin, med extern hårddisk kopplad via FireWire, stannade så klart.
När jag startade upp datorn hittade den inte längre FW-disken.

I Systeminformation visas under "FireWire" ingen info alls.

Min slutledning säger mig att jag brännt något på moderkortet kopplat till FW.

Någon som har andra idéer??

Tacksam för förslag!

/M

(Mac Mini G4, rev A 1,42)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-15 11:45

Jag antar att du testat att starta om både den Externa hårddisken och Minin?
Har du inte kan felet ligga i osx eller något som inte vill återansluta den bara innan omstart.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-09-15 11:49
Ursprungligen av Sidde:

Jag antar att du testat att starta om både den Externa hårddisken och Minin?
Har du inte kan felet ligga i osx eller något som inte vill återansluta den bara innan omstart.

Japp. Har tetat starta om allt, anslutit annan disk, andra kablar etc.
Har testat (tvingats) installera om OS X, nollat PRAM - ingen förbättring.

Läste på Apples supportforum att det ev. kan funka med att nolla PMU, men nu är jag på jobbet. Ska testa när jag kommer hem.

Ett nytt moderkort lockar inge (iaf inte kostnaden...)

/M

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-15 16:59

Har du pajat ditt moderkort så kontakta din hemförsäkring, detta täcks av drulleförsäkringen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 19:07

Jag har också problem med min hårddisk. När jag kopplar i hårddisken känner den av det och drar i gång och börjar lysa och brumma, men den visas inte på skrivbordet. Jag har med skivverktyg letat efter disken men inte heller där finns den. Har testat två olika firewire-sladdar om det nu skulle vara fel på dem, men utan bättre resultat.

Vad kan jag göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 20:33

edit...jag ska läsa innan jag skriver..haha

Att koppla in FireWiredisken på en annan Mac och sedan tillbaka räddade mig.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-09-18 07:40

Problemet löst

Jag lät datorn vara helt strömlös i några timmar, nollställde sedan PMU:n (dra ur alla sladdar, vänta tio sekunder, håll in startknappen, sätt i strömsladden, släpp knappen, starta datorn)

Allt funkar som vanligt igen.

I förrgår råkade även jag ut för samma problem. Vid en omstart hittade inte datorn den externa hårddisken. Hd:n funkar utmärkt med min iBook så den verkar det inte vara fel på. Jag får testa det där med att nolla PMU. Måste den vara avstängd i flera timmar?

Nu funkar det som det ska. Jag nöjde mig med att dra ut sladden i en halv minut och tryckte in startknappen när sladden sedan petades i.

1
Bevaka tråden