Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Valvaka

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi brukar ju inte köra politik här på forumet men vi gör ett försök med 99mac Valvaka 2006. Klockan 19:59 har vi första resultaten tydligen - snart 1,5 timme borta!

Mer info om valet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_riksdagsvalet_2006

Hur följer ni kvällen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 18:41

Jag ska kolla på TV. Jag bestämde mig för en vecka sedan. Det blev socialdemokraterna i på alla lappar. Jag skulle tjäna på att moderaterna kommer till makten men något i mig vill inte rösta på dem. Inget ont mot er som röstat på dem.

Idealet skulle vara sossarna med några procent över 50-strecket. På så sätt slipper man vänstern och miljöpartiet som jag inte har mycket till övers för.

En annan lösning skulle vara socialmoderaterna. Högern tar hand om sveriges finanser och sossarna om det andra. Tror jag skulle sitta fint.

Tror dock att alliansen vinner.

Hoppas ni andra berättar lite om vad ni röstat på och varför.

Ursprungligen av acke:

En annan lösning skulle vara socialmoderaterna. Högern tar hand om sveriges finanser

Nej,nej,nej kommer du inte ihåg hur det har gått tidigare när högern har fått stoppa fingrarna i syltburken? Påminnelser 1.Enorm utlandsskuld 2. Katastrofal räntechock.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-17 19:51
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej,nej,nej kommer du inte ihåg hur det har gått tidigare när högern har fått stoppa fingrarna i syltburken? Påminnelser 1.Enorm utlandsskuld 2. Katastrofal räntechock.

Mmm... Risken finns ju att det upprepas. Jag är dock villig att ta chansen, jag är spyless på de dåliga villkoren för småföretagare som kommer av bidragspartiet socialdemokraternas politik. Man ska fan inte försöka göra något av sitt liv, det är fult. I stället ska man vara en snäll bidragstagare och rätta in sig i ledet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 19:57
Ursprungligen av rhesus:

Mmm... Risken finns ju att det upprepas. Jag är dock villig att ta chansen, jag är spyless på de dåliga villkoren för småföretagare som kommer av bidragspartiet socialdemokraternas politik. Man ska fan inte försöka göra något av sitt liv, det är fult. I stället ska man vara en snäll bidragstagare och rätta in sig i ledet.

Är beredd att hålla med men jag ger sossarna fyra år till...

Ursprungligen av rhesus:

Mmm... Risken finns ju att det upprepas. Jag är dock villig att ta chansen, jag är spyless på de dåliga villkoren för småföretagare som kommer av bidragspartiet socialdemokraternas politik. Man ska fan inte försöka göra något av sitt liv, det är fult. I stället ska man vara en snäll bidragstagare och rätta in sig i ledet.

Låter bittert, de flesta företagare föredrar nog en stabil politik, räkna inte heller med att det blir lättare att driva eller starta företag om alliansen tar makten...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-17 20:45
Ursprungligen av Simon Templar:

Låter bittert, de flesta företagare föredrar nog en stabil politik, räkna inte heller med att det blir lättare att driva eller starta företag om alliansen tar makten...

Jag har kompisar som satt i system att inte arbeta. De jobbar precis nog för att få nya a-kassedagar, sedan sitter de hemma och spelar DAOC eller WOW, går och fikar och sover till 12. Kassan späder de på med lite svartjobb. De förstår inte att de gör något fel eftersom de inte riktigt "vet vad de vill göra" och då är det OK att leva på andras pengar.

Det är därför jag är mot sossarna, det kan inte vara riktigt att det ska gå att leva på detta sätt.

Vad gäller att driva/starta företag så hoppas jag mest på sänkta arbetsgivaravgifter, minskat ansvar för sjukförsäkringar mm samt en lite "nedtonad" las.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 20:49
Ursprungligen av rhesus:

Det är därför jag är mot sossarna, det kan inte vara riktigt att det ska gå att leva på detta sätt.

Kloka ord!

Ursprungligen av rhesus:

Jag har kompisar som satt i system att inte arbeta. De jobbar precis nog för att få nya a-kassedagar, sedan sitter de hemma och spelar DAOC eller WOW, går och fikar och sover till 12. Kassan späder de på med lite svartjobb. De förstår inte att de gör något fel eftersom de inte riktigt "vet vad de vill göra" och då är det OK att leva på andras pengar.

Det är därför jag är mot sossarna, det kan inte vara riktigt att det ska gå att leva på detta sätt.

Men det är knappast sossarnas fel att vissa utnyttjar systemet sådant har ju alltid förekommit och för samhället så är det antagligen bättre att man accepterar sådant till en viss grad än att man inte gör det. Dessutom så har säkert en hel del bra affärsideer och uppfinningar kommit till på grund av hyfsat generösa arbetslöshetsregler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 22:28
Ursprungligen av rhesus:

Jag har kompisar som satt i system att inte arbeta. De jobbar precis nog för att få nya a-kassedagar, sedan sitter de hemma och spelar DAOC eller WOW, går och fikar och sover till 12. Kassan späder de på med lite svartjobb. De förstår inte att de gör något fel eftersom de inte riktigt "vet vad de vill göra" och då är det OK att leva på andras pengar.

Det är därför jag är mot sossarna, det kan inte vara riktigt att det ska gå att leva på detta sätt.

Vad gäller att driva/starta företag så hoppas jag mest på sänkta arbetsgivaravgifter, minskat ansvar för sjukförsäkringar mm samt en lite "nedtonad" las.

dax att skaffa nya vänner

Ursprungligen av rhesus:

Jag är dock villig att ta chansen, jag är spyless på de dåliga villkoren för småföretagare som kommer av bidragspartiet socialdemokraternas politik. Man ska fan inte försöka göra något av sitt liv, det är fult.

Det här är intressant, gällande att försöka göra något av sitt liv och möjligheterna till det. Det har kommit en del nya riktigt stora undersökningar som visar på att ex USA har ett mycket lägre antal människor som ökar sin inkomst i förhållande till föräldrarnas och far/mor-föräldrars inkomst, jmf med ex england men ffa jmf med de nordiska länderna.

Alltså, det är mycket svårare att göra en (ekonomisk) klassresa i "the land of opportunity"...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-19 20:50
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det här är intressant, gällande att försöka göra något av sitt liv och möjligheterna till det. Det har kommit en del nya riktigt stora undersökningar som visar på att ex USA har ett mycket lägre antal människor som ökar sin inkomst i förhållande till föräldrarnas och far/mor-föräldrars inkomst, jmf med ex england men ffa jmf med de nordiska länderna.

Alltså, det är mycket svårare att göra en (ekonomisk) klassresa i "the land of opportunity"...

Vad har USA med saken att göra? Det är väl poiltiken i Sverige vi talar om? Annars kan jag dra några exempel om möjligheterna på Kuba och i Kina

Ursprungligen av rhesus:

Vad har USA med saken att göra? Det är väl poiltiken i Sverige vi talar om? Annars kan jag dra några exempel om möjligheterna på Kuba och i Kina

??
Möjligheterna i Kina att lyckas är ju i princip obegränsade tillväxten är enooorm! och Kubanerna har det bättre ställt och är friskare och mer välutbildade än väldigt många i USA. Sen så kan man såklart diskutera mänskliga rättigheter i dessa länder men det kan man ju även vad gäller USA...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-17 23:02
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej,nej,nej kommer du inte ihåg hur det har gått tidigare när högern har fått stoppa fingrarna i syltburken? Påminnelser 1.Enorm utlandsskuld 2. Katastrofal räntechock.

Såvitt jag kommer ihåg så var landet rätt nerkört då. Faktiskt så nedkört att SAP inte ville fortsätta regera utan med varm hand överlät Sverige till högern i den trygga förvissningen om att det kommer att gå åt h-te. Om du frågar mig så började eländet redan på 60-talet med alldeles för stora kostnader och lån. Nåja, det kommer förmodligen att bli som de senaste åren eftersom alla partierna är väldigt lika...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-17 23:04

Persson avgår

Vem skall de plocka fram i stället? Wallström hoppas jag men det blir väl retrokommunisten Marita "Vi i SAP blev faktiskt våldtagna av FP:s dataintrång..." Ulvskog

Ursprungligen av peanjo:

Såvitt jag kommer ihåg så var landet rätt nerkört då. Faktiskt så nedkört att SAP inte ville fortsätta regera utan med varm hand överlät Sverige till högern i den trygga förvissningen om att det kommer att gå åt h-te.

Ingen trodde väl iofs att Bildt skulle få det att gå så ytterligare åt h-te att han totalt krossad fick krypa till sossarna för att få hjälp för att ta Sverige ur ett katastrofalt ekonomiskt sammanbrott. Sen så var det väl borgarna som var först med att ta stora utlandslån för att klara statsfinanserna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-18 00:05
Ursprungligen av Simon Templar:

Ingen trodde väl iofs att Bildt skulle få det att gå så ytterligare åt h-te att han totalt krossad fick krypa till sossarna för att få hjälp för att ta Sverige ur ett katastrofalt ekonomiskt sammanbrott. Sen så var det väl borgarna som var först med att ta stora utlandslån för att klara statsfinanserna.

Hur mycket av de de lånade gick till att försvara den svenska kronan? Ett dåligt beslut. Kan väl tilläggas att statsskulden är högre nu än när borgarna lämnade över makten... (hårfint). Sedan kan Norge ta alla sina pengar i oljefonden och köpa sveriges statsskuld. Någon annan som ångrar den där dagen för dryg 100 år sedan?
http://www.rgk.se/omstatsskulden.htm

  • Medlem
  • 2006-09-18 00:13

Allt rött blir ... bbbbblååååått ... blått blått ... blått blått ...

Telenor viste redan vilka skulle vinna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 00:39
Ursprungligen av 3OPAH:

Allt rött blir ... bbbbblååååått ... blått blått ... blått blått ...

Telenor viste redan vilka skulle vinna.

Apple också, tydligen. De bytte ju nyligen färg på iTunes-symbolen från grönt till blått.

  • Medlem
  • 2006-09-18 01:16

Jaa, blått är inne nu.

Bildt är en kunnig mycket intelligent herre, men tyvärr måste jag säga att hans EQ inte är på samma höga nivå. Därför går han inte hem hos folket.

Ursprungligen av Svante S:

Bildt är en kunnig mycket intelligent herre, men tyvärr måste jag säga att hans EQ inte är på samma höga nivå. Därför går han inte hem hos folket.

Om han nu är så kunnig och intelligent (vilket jag alltså betvivlar) så kan man undra hur han på relativt kort tid lyckades begå så gigantiska misstag som han och hans regering ändå gjorde?

Finns väl heller knappast någon chans i h-et att Bildt skulle kunna bli utrikesminister med tanke på hans och Reinfeldts tidigare konflikter...

Ursprungligen av Simon Templar:

Om han nu är så kunnig och intelligent (vilket jag alltså betvivlar) så kan man undra hur han på relativt kort tid lyckades begå så gigantiska misstag som han och hans regering ändå gjorde?

Finns väl heller knappast någon chans i h-et att Bildt skulle kunna bli utrikesminister med tanke på hans och Reinfeldts tidigare konflikter...

Som jag skrev, pga klart sämre EQ....

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-09-18 19:03
Ursprungligen av 3OPAH:

Allt rött blir ... bbbbblååååått ... blått blått ... blått blått ...

Telenor viste redan vilka skulle vinna.

Com Hem också.

"Välj LAARS, Välj LAARS."

Ursprungligen av Björnström:

Klockan 19:59 har vi första resultaten tydligen - snart 1,5 timme borta!

Vallokalsundersökning dock, skall det väl tilläggas. Brukar iofs stämma ganska bra.

Kommer sitta som klistrad vid TVn. Vad som helst kan hända – extremt spännande!

Finns en iChat grupp uppe nu: "valvaka06"

Bara att joina och vara med

I år verkar det vara rätt jämt. Rösträkningen blir nog spännande.

Vad är det som händer?? Kommer vänstermaskinen tillbaka??

Det är tokigt jämnt alltså. Hoppas fortfarande på röd regering (projektpengarna jag är anställd genom för tillfället kommer från S) men inget verkar kunna vara spikat innan onsdag :/

Bevaka tråden