Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperaturmätning på MB 2.0?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Har sett en massa trådar om tempen på massa MB's...men nu kommer självklart dumfrågan:

Hur, förutom med en stektermometer från ICA, mäter jag temperaturen?

Antar att det finns nåt inbyggt program som gör detta, som jag uppenbarligen inte hittar.
Kör även iStat som widget och där finns nän plugin som inte jag får att funka, nån som har någon idé på vad jag kan göra?

Tacksam för hjälp!

klas

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 07:54

Sök efter CoreDuoTemp.

Yes!!

Jag tackar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 11:40

Dela med dig av resultatet!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 11:52

Jag har också en MB 2.0:a, och den är just nu 16 grader enligt CoreDuoTemp. Temperaturen brukar vara mellan 15 och 30 ungefär skulle jag tro.

/Johan

Ursprungligen av johanbohlin:

Jag har också en MB 2.0:a, och den är just nu 16 grader enligt CoreDuoTemp. Temperaturen brukar vara mellan 15 och 30 ungefär skulle jag tro.

/Johan

16 grader???

Galet...min är på 58 just nu och då kör jag bara Firefox+iTunes...7.4% av CPU'n.

Pratade med en farbror på en Macbutik här i Brisbane och han förklarade att Mac's alltid varit varma. OM det nu är ett erkänt och gammalt 'fel', varför inte göra nåt åt det? Han sade också att det har med nya Intel processorn att göra. Kanske kommer samma 'problem' med nya PC's som kör Intel Duo.

Så länge jag inte har den i knät s är det lugnt men ändå tråkigt att den måste vara så varm.

Den funkar i alla fall...

Btw, hade problem idag med att den inte startade, det var därför jag var till Macbutiken. Farbron i butiken tryckte Ctrl+Command+power i fem sekunder och sedan startade den utan problem. Han nämnde nåt om att han reset:ade 'p-minnet' eller nåt. Någon som vet något mer om det?

Nu är tempen 54...9.9% CPU

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-17 17:04

Min visar 48 grader.

Yes!!

Vad är normalt? Jag sitter och surfar samt lysnar på iTunes. Strömsprare inställd på "Bättre prestanda" . 60 grader visar mätarn.

Min MB ligger på mellan 62 grader och 79 grader. 62 grader när jag som nu bara sitter och surfar på batteri (med datorn i knät och vänstra övre hörnet fritt) och datorn inställd på Bättre prestanda och 79 (möjligen någon grad mer) när processorn är belastad till 55%. Då har jag inte installerat den senaste firmwaren heller och fläktarna hör jag i princip aldrig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-17 21:56

Min MacBook ligger mellan 50 och 60 grader efter senaste firmware uppdateringen. johanbohlin, jag vet inte vad du mäter.

Jag har en MB 1,83, har just nu datorn i sängen ovanpå duntäcket och den ligger på 62 grader, fläktarna har inte gått igång en enda gång under de två timmar jag suttit md den så. Har igång Firefox, ShakesPeer och Adium.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 23:41

Min 2.0 GHz ligger mellan 54-60°

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 10:32

Jag hade precis startat datorn, det är nog en förklaring till att den just då visade så lite. Igår när jag installerade Windows i Parallel Desktop så var temperaturen 44 grader. Fast 44 grader verkar inte vara mycket om man jämför med er andra.

Jag har en revolutionerande tanke...;)

Eftersom temperatur, som vi ser i tråden, varierar ganska kraftigt beroende på miljö både utanför och inuti datorn så borde väl det intressanta vara: Hur hög temp tål MB'n och under hur lång tid? Sug på den karamellen...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-09-18 20:59
Ursprungligen av Ermedahl:

Hur hög temp tål MB'n och under hur lång tid? Sug på den karamellen...

+90c under lång tid är inte bra för delarna inuti datorn.

En normal MB ligger på 60c typ, beroende på temperatur i rummet, processoranvändning etc.

Ursprungligen av johanbohlin:

Jag har också en MB 2.0:a, och den är just nu 16 grader enligt CoreDuoTemp. Temperaturen brukar vara mellan 15 och 30 ungefär skulle jag tro.

Fel på mätaren antagligen? Såvida du inte bor på grönland och har lyckats vattenkyla din dator.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-19 16:28
Ursprungligen av j0ppe:

Fel på mätaren antagligen? Såvida du inte bor på grönland och har lyckats vattenkyla din dator.

Jo, det låter väldigt lågt om man jämför med vad alla andra rapporterar. Jag bryr mig inte, min dator funkar iallafall som den ska, tyst är den också, hör nästan aldrig någon fläkt.

min ligger på 55 - 64°C utan batteri och med batteri ligger den mellam 60 - 100°C beroende på belasning!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-20 21:57

Min brukade ligga på ca 33c, men nu ligger den jämt runt 60. Har inte ändrat något, skumt...

Temp som vi ser i CoreDuo Temp är direkt på Cpu och inte temp på höljet!
Jag har en specialkylare till min MacBook :

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2618&session=57e1c5ea25d5c8ca326285ed5b0f6a90

Men tempen ligger fortfarande på samma nivå som innan. ( 55 - 64°C )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 12:28

Hur är det med tempen på yttre skalet, över tangentbordet. Blir det varmt? Där disken sitter brukar det bli varmare på bärbara, hur känns det på macbook?

Ursprungligen av tomccc:

Hur är det med tempen på yttre skalet, över tangentbordet. Blir det varmt? Där disken sitter brukar det bli varmare på bärbara, hur känns det på macbook?

Med min Lian-Li så är hela datorn mycket sval!

Skummt, min temeratur ligger runt 18-25 grader, vilket inte känns helt rätt.
Någon som haft liknande problem ?
Finns det evt andra temperaturmätar program ?

Ursprungligen av bongo223344:

Skummt, min temeratur ligger runt 18-25 grader, vilket inte känns helt rätt.
Någon som haft liknande problem ?
Finns det evt andra temperaturmätar program ?

Uppdaterat till 10.4.8? Efter det fick min CoreDuo Temp fnatt. Visade hög temeratur vid start och sedan blev det lägre och lägre ju mer jag körde. Slängde ut programmet, reparerade behörigheter och installerade om. Nu visar den mellan 50-70 grader beroende på vad jag kör

Jo jag kör 10.4.8.

Den nya firmwareuppdateringen råder bot på detta...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 18:10

Jag kör iStat och det visar konstant samma temp efter nya SMC mjukvaran..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-29 10:21

Jag blir galen. Min MB ligger på 90 grader just nu.

Det är något process som heter "hpdot4d" som är boven i dramat. Så fort jag avslutade den sjönk temperaturen till 54 grader. Någon som har koll på den process och vilket program som använder det? Jag har en HP-skrivar, gissar att det kan ha något med saken att göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-29 10:23

Fungerar tempmätning efter senaste SMC för er? För mig visare den konstant samma oavsett om jag kör iStat eller coreduotemp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-29 13:28

Rimligtvis borde man inte kunna få en temperatur i datorn som är lägre än den i rummet. 16 grader borde inte stämma om inte ni har det väldigt kallt!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-29 13:37
Ursprungligen av John P:

Rimligtvis borde man inte kunna få en temperatur i datorn som är lägre än den i rummet. 16 grader borde inte stämma om inte ni har det väldigt kallt!

Om en fläkt blåser på dig. Är det fortfarande rumstemp på din hud då?

Bevaka tråden