Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro med XP, Benchmarks någon?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Precis som topic säger, en polare (hard core PC användare) som jobbar som utvecklare i XP-miljö har blivit lite sugen på en Mac Pro. Hans enda aber är att han vill se jämförande benchmarks i XP-miljö mellan en Mac Pro och en liknande PC (säg en Dell Precision Workstation 490 tex). Jag vill ha hårda siffror i form av Benchmarks genomförda med samma Benchmarkprogram på båda plattformarna. Det vore också intressant med framerate i tex Quake 4 eller nåt annat riktigt grafikprocessorkrävande spel.

Ett par andra frågor som forfarande är obesvarade:

1. Vad hittar XP för grafikkort i Mac Pro när man installerar det på sin Mac Pro. Blir grafikkortsinställningarna korrekta med alla inställningsmöjligheter man får på en PC?

2. Går det att dela filer mellan de två partiotionerna man har för XP och MacOS?

3. Hur är ljudnivån på nya Mac Pro? Det är viktigt för min polare att den är knäpptyst.

4. Finns det Open GL Benchmarks på Dell Precision 490 vs Mac Pro i XP?

Killen står i begrepp att lämna Dells PC-hårdvara, och är sugen på Macen pga att den verkar ha bättre byggkvalite än motsvarande Dell. Att han sen får OS X "på köpet" ser han bara som ett plus. Han kommer köra Macen som ett mediacenter i OSX och som en arbetsstation (han komplierar j-ligt mycket kod den killen) i Visual Studio (eller vad det heter) från Microsoft. Dessutom gillar han att spela. Om det inte går att köra tex F.E.A.R eller Quake 4 på maskinen så kommer han switcha. Det måste flyga fram och svar i form av "det går att starta det, och spelet funkar hjälpligt" är inte acceptabelt för min polare.

Länkar med jämförande tester mottages tacksamt. Men bara rakt av jämförande i samma OS och inga rena processorspecs då de är helt ointressanta då processorerna är pracis likadana.

Det ska vara Marks på Quad 2,66 Mhz i den konfiguration som är standard i AppleStore.

Tacksam för alla länkar och svar på denna lite märkliga fråga.

MVH,

Klaus-Peter Beiersdorf

Senast redigerat 2006-08-27 08:41

Det finns massa trådar på t.ex. http://forums.macrumors.com om detta. Sök lite där så hittar du massor av information. Lite korta svar på dina frågor dock:

1. Du kan använda antingen det grafikkort som följer med Macen, eller så kan du köpa ett vanligt PC-grafikkort som oftast är billigare och kraftfullare än Macens alternativ. Kortet kommer dock inte att funka i Mac OS X, men det går alldeles utmärkt att ha både ett Mac-kort och ett PC-kort installerat. Mac Pro kommer då att använda PC-kortet i Windows och Mac-kortet i OS X.

2. OS X kan inte skriva till NTFS-volymer, men om man använder FAT istället funkar det. Då är man dock begränsad till en ganska liten storlek på partitionen. 32 Gb har jag för mig, men jag är inte säker.

3. Ingen dator är knäpptyst, men Mac Pro ska tydligen vara väldigt tyst. De flesta rapporterar att de bara kan höra hårddiskarna.

Det största problemet med att använda Mac Pro för Windows XP är att i nuläget får man riktigt usel hårddiskprestanda. Det verkar saknas drivrutiner för SATA-controllern, vilket gör att Windows använder diskarna i PIO-läge istället för Ultra-DMA, vilket resulterar i väldigt låga hastigheter. Jag tvivlar inte på att Apple kommer att lösa detta, och så länge finns det en workaround här: http://web.mac.com/terrabit/iWeb/macpro/xp.html

/ CJ

PS. Det är helt onödigt att posta samma inlägg i flera forum. Gör inte om det

Tack, jag tyckte att denna topic hörde hemma under båda forumtrådarna.
Läste om en ganska smart snubbe på macrumors som installerat en SLI-konfiguration på sin Mac Pro där han använde DVI-ingången på skärmen när han körde i XP-läge och VGA-ingången med 7300-kortet som medföljer i originalsetupen för macen.

Ursprungligen av LaserJudas:

Tack, jag tyckte att denna topic hörde hemma under båda forumtrådarna.

Litet utdrag ur forum-reglerna (under punkt 3):
Samma diskussion eller inlägg får inte skrivas i flera forum (s k korspostning).

Jag tog bort dubletttråden, så nu kan vi koncentrera oss på ämnet.

Hmmmm... ingenstans hittar jag ett direkt jämförande test av prestanda med en Dell, bara en ren jämförelse av maskinvaran/hårdvaran. Ingen som vet nånstans där man hittar det jag letar efter?

/Klaus

Undrar om inte Ars Technica, Anandtech eller Barefeats hade med något XP-test... kommer inte ihåg.

Men inget sånt test kommer att vara riktigt rättvisande förrän Apple fixat rätt SATA-drivrutiner (eller man använt en workaround).

*Det verkar som att denna maskin är för klen i sitt nuvarande utförande tillsammans med Windows så jag tror att han kommer köra på en Dell istället. Mer prestanda för pengarna helt enkelt. macen må vara hur snabb som helst på pappret, men verkliga prestandasiffror i Bootcamp med XP installerat är inte speciellt imponerande. Tyvärr.

/Klaus

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-10 22:53

Det går löjligt långsamt för mig på min 2.66. Varför? Vad kan jag göra?

Antar att du inte fixat SATA-drivrutinerna? Kolla http://www.macprojournal.com/xp.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-11 18:58
Ursprungligen av capojava:

Antar att du inte fixat SATA-drivrutinerna? Kolla http://www.macprojournal.com/xp.html

kollade lite på den här sidan, det verkade komplicerat för att jag inte förstod vad jag behövde. Är det svårt? Vad är det precis jag behöver?

Det är egentligen lite fånigt att köra Benchmark på en Mac eftersom dessa program aldrig tar hänsyn till att man inte behöver spendera en massa tid med omstarter eller virusletande på en Mac. Skall man mäta en dators hastighet så borde man väl mäta produktiviteten av det som datorn och dess operatör utför. Vid sådan tester har Macarna vunnit innan PC.n ens bootat om.

™ - out

Treasuremine, intressant tanke. Men nu gällde ju tråden Mac Pro med Windows XP på, och då har du samma bekymmer som en vanlig PC

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 20:47

Ja tyvärr är det så. Om du inte väljer att lägga din XP disk på en separat Hårddisk och sätter den i en av dom lediga (?) superdrive hållarna och kopplar in den på vanlig IDE (PATA).

Problem med att adressera minnet korrekt med Bootcamp/WinXP

Köpte precis en Mac Pro på Macforum. Vilken maskin!
För att få snabb leverans så köpte vi en standard maskin med bara 1GB minne. (2x512Mb)

När vi satte i mer minne, 2x1GB för att få totalt 3Gb så addresserar WinXP bara 2GB.
I Mac OSX ser den alla 3GB.

Apple Support i Sverige svarar att Bootcamp är Beta och supporteras därför inte.
Vårt hopp står nu till er på forumet. / Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 14:55

Det är samma sak som alla andra rapporterat också. Tror det har att göra med Apples "Bios-emulator" som inte ser allt.

Nej, det har inget med Bootcamp att göra, utan det är en begränsning i Windows.

Det går dock att får Windows att att använda 3 Gb, se här: http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-13 10:58

om jag installerar dessa drivrutine (för HD:n), kan jag förstöra något då? Kan det förstöra för Apples kommande fix?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-17 14:26

hmm, nu har jag följt den där guiden och gjort en ny installation, då upptäcker jag nästa problem!

Mitt ljudkort verkar inte fungera i Windows, är det bara jag som haft detta problem? Vad göra?

Installera det med Realteks drivrutiner som finns i Macintosh Drivers-katalogen. Tror att den ligger direkt i C:\, men kommer inte riktigt ihåg.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-17 20:26
Ursprungligen av capojava:

Installera det med Realteks drivrutiner som finns i Macintosh Drivers-katalogen. Tror att den ligger direkt i C:\, men kommer inte riktigt ihåg.

Om jag då får ett felmeddelande där det står ungefär "Microsoft Bus Driver Needs to be installed before installing ****" Är jag körd då?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-27 13:53
Ursprungligen av Brandon:

Om jag då får ett felmeddelande där det står ungefär "Microsoft Bus Driver Needs to be installed before installing ****" Är jag körd då?

Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 16:35

Den ligger i C:\Program\Macintosh Drivers-xxx-nånting\r-xxx nånting

1
Bevaka tråden