Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felvända bilder i Finder

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:37

Har letat i forumen utan att hitta, så finns det en gammal tråd så hänvisa mig gärna

Jag roterar bilder i Förhandsvisning, och sparar sedan den roterade versionen. Men Finder vägrar visa den roterade versionen,utan visar fortfarande bilderna i deras orginalskick. Lite i-lands-problem jag vet, men är detta någon sorts bugg i Finder eller kan man fixa så man ser alla sina bilder åt rätt håll?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 10:23

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 11:22

Tror det är en bugg med Findern, sjukt irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 11:53

Jag tror att det är en bugg i Förhandsvisning. Detta händer nämligen inte bara i Finder.
När jag har roterat en bild i Förhandsvisning, är det oftast endast i det programmet som den visas roterad. Om jag öppnar bilden i något annat program, är den fortfarande oroterad ... Extremt irriterande och det verkar dessutom inte finnas någon lösning ...

Ursprungligen av Johan S:

jag får inte länken att funka.. hur få jag nu mina bilder att bli roterade då ?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 18:43

Tackar Johan S! Det förklarade ju endel iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 07:49

Ah, då är det som det alltid är alltså ...
Apple är före de flesta andra med att stödja en väldigt överlägsen standard ...

Haha, jag kan slå vad om att det kommer en Microsoft-EXIF också, som används när man roterar bilder i Vista. Dessa bilder kommer bara att synas roterade i Microsoftprogram, så alla kommer vara tvingade att använda dem för att titta på bilder öht ...

Fattar principen med EXIF, men är det inte lite tramsigt att inte Finder visar ändringen som är gjord i Förhandsvisning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 18:53

Jävlars, det där var något nytt.

Prova igen, funkar bara här.. Men i korta drag det som står är att Förhandsvisning roterar bilden genom att ändra EXIF-informationen och inte själva pixlarna i bilden, andra program har inte stöd för dessa och visar alltså inte rotationen.

Om du roterar bilden i Graphic Converter eller Photoshop annat program som roterar själva pixlarna i bilden så blir det som du vill ha det.

Har för mig att det också funkar om man duplicerar bilden i Finder.
Inte helt smidigt men....

okej tack men känns surt att när apple e så smidigt annars, så kan den inte rotera en bild

1
Bevaka tråden