Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp - Min Powerbook somnar hela tiden

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-15 15:35

Jag har skarpa problem med min Powerbook G4 1,67 GHz (näst sista PBn).

När jag använder den kan den helt plötsligt bara gå ned i vila / viloläge.

Detta händer oavsätt om jag har både batteri och sladd, bara batteri eller bara sladd.
Oftast inträffar det efter någon timme av användning. Jag kan direkt väcka den ur vilan, men efter väckningen vill den somna igen. Efter det tar det lång tid innan man kan väcka den igen - alternativet är att rycka batteri och på så sätt tvinga den till att dö, sen kan man starta den igen.

Datorn är lite mer än ett år nu (synd.) och jag hade exakt samma problem när jag nästan hade nyfått den. Jag ringde då Apple Support 3 ggr och den tredje gången löste det sig. tills nu.

Apple support gav mig massa kommandon som jag skulle använda mig av vid start för att radera batteriminne och massa annat - om jag förstod rätt.

Har provat köra både utökat hardware test samt skivverktyget. Inga problem med hårdvaran...

Startup-kommandona kommer jag inte ihåg..

Finns det någon som har någon liten tanke om detta? (har tyvärr inte hittat några konkreta lösningar på söken förutom reset PMU)

Stort tack!

Jag hade problem med att min pb (1.67) somnade utan förvarning (dock aldrig med strömadapter ikopplad). det löste sig med ett batteribyte. Har du kollat om du har rätt till nytt batteri?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-15 16:26
Ursprungligen av David Slättne:

Jag hade problem med att min pb (1.67) somnade utan förvarning (dock aldrig med strömadapter ikopplad). det löste sig med ett batteribyte. Har du kollat om du har rätt till nytt batteri?

man kan i princip utesluta fallen utan batteri då tvångsvilan endast har skett 2 ggr, i varv med batteriet. (jämfört med tiotalet när batteriet sitter i) så jag har själv tänkt tanken kring batteriet, men tyvärr innefattas inte den i batteriprogrammet

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-15 16:53

den dog nu helt utan batteri, så verkar inte vara batteriet

ingen som vet någon typ av resetkommando som kan köras vid start för att radera någonting?

Senast redigerat 2006-09-15 18:23
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-17 02:13

-uppdatering-

kollade i loggen och fick se följande meddelande:
--
Sep 17 02:02:57 Fippe-PowerBook-G4-15 kernel[0]: Power Management received emergency overtemp signal. Going to sleep.
--
temp:
cpu bottom: 45,8
cpu interpi 48,5
pwr supply 43.8

inte så varmt?

detta har hänt nu när jag heller inte har batteri i. datorn är inte speciellt så varm heller.

finns det kanske något kommando som kan nollstella tempmätaren eller dylikt? någon som har ngn idé?

Senast redigerat 2006-09-17 02:27
  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 10:36

Det du kan testa är att nollställa PMU

Resetting PowerBook and iBook Power Management Unit (PMU)

//Adam

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-17 16:08

yes, gjorde en PMU, NVRAM samt en PRAM-reset.

har lokaliserat felet till Trackpad-tempgivaren. den blir helt galen efter ett tag och hoppar upp till ett par 100 grader och ner till minusgrader också. då går systemet i viloläge då den tror att den är överhettad.

avslut -------------
löste/undvek problemet genom att rycka drivrutinerna för trackpad-sensorn.
länk: http://people.aero.und.edu/~spoonk/powerbook.html

tack!

Senast redigerat 2006-09-17 23:42
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-01 16:37

Tråd rensad från inlägg som inte hörde hemma här (korspostning).

//Mod

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-13 21:36

Fipppe, hur har det gått med datorn? Jag har precis samma problem som du och undrar om du har kommit boven på spåret?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2007-02-19 13:16
Ursprungligen av Millie:

Fipppe, hur har det gått med datorn? Jag har precis samma problem som du och undrar om du har kommit boven på spåret?

jajjemän, den tuffar på fortfarande.. jag följde denna guide; http://people.aero.und.edu/~spoonk/powerbook.html

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-19 15:06

Oj, det var många tips där...Vad av alla olika grejerna som folk på länken hade testat, gjorde din dator glad?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 04:12

Jag har en polare som har samma problem med sin dator. Han har testat alla fixar utan resultat. Han har dessutom lämnat in den på reparation på ett Apple Center fast dom verkade inte ha nån koll där. Däremot bytte dom logik-kort åt honom för det var trasigt. Men hans Powerbook har fortfarande sömn-problemet.

Någon som vet om det finns andra saker att testa?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2007-04-09 20:38
Ursprungligen av Perrapa:

Jag har en polare som har samma problem med sin dator. Han har testat alla fixar utan resultat. Han har dessutom lämnat in den på reparation på ett Apple Center fast dom verkade inte ha nån koll där. Däremot bytte dom logik-kort åt honom för det var trasigt. Men hans Powerbook har fortfarande sömn-problemet.

Någon som vet om det finns andra saker att testa?

Av en slump återkom jag till min gamla tråd....

Såg ett meddelande till ovan och det jag exakt gjorde var helt enkelt att flytta bort drivrutinerna så att min käre powerbook inte kan kommunicera med denne (och därav aldrig tro att datorn håller på att brinna upp)

För att lokalisera problemet till överhettning kan man öppna programmet Systemmeddelanden och titta i system.log-loggen.

Följande kommandon kan man skriva i terminalen för att flytta drivrutinen till root/kext.backup:

cd /
sudo mkdir kext.backup
sudo mv /System/Library/Extensions/ApplePMU.kext /kext.backup/
sudo rm /System/Library/Extensions.kextcache /System/Library/Extensions.mkext

  • Medlem
  • Mora
  • 2007-05-19 10:44

Ciao!
Jag har samma problem,och har flyttat drivrutinerna för trackpadsensorn, men igår flippa den ur helt igen. Funkar din utan problem än?

1
Bevaka tråden