Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4- Märkligt problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 16:39

Min ett år gamla iBook G4 har på senare tid börjat betee sig konstigt. Helt plötsligt kan ljusstyrkan regleras utan att jag rör vid F1 respektive F2-tangenterna. Samtidigt som det händer aktiveras Exposé samt att skärmen indikerar att en skiva försöker matas ut. Ibland släcks skärmen helt, andra gånger dämpas ljusstyrkan något. I samband med allt detta slutar tangentbordet att fungera, trycker man ner en tangent ser man bokstaven snabbt, sen raderas den automatiskt.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Garantin gick ut i igår fredag...

Tack på förhand

/Anders

Apple har verkligen lyckats tima in in garantitiden , det måste man ju säga!

Jättetrist!
Men jag måste faktist börja ifrågasätta kvaliteten på Ibook och Macbook.
Jag har haft 3 Ibookar och en Macbook och det har varit problem med allihop.
Det verkar som det är skitkvalitet på dom billigare datorerna som Apple säljer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 20:22

Jag kommer att kontakta Apple imorgon och höra vad de tror. Efter att ha läst om alla problem så inser man ju att det är många som "drabbats"

Ursprungligen av sventa46:

Det verkar som det är skitkvalitet på dom billigare datorerna som Apple säljer.

I alla fall en del av dem. Min iBook G4 har rullat i över 2 år utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-19 12:53

Min ibook har fått byta tangentbord, touchpad och skärm.
Hur som helst låter det ju som att antingen ditt tangentbord är helt kass eller att kontrollern till det är.

Det du skulle kunna testa är att koppla ur tangentbordet och köra med ett usb-tangentbord ett tag, se om även detta drabbas av problem och om skärmen fortsätter att bete sig skumt.
Fortsätter det har du troligtvis problem i tangentbordskontrollern, i annat fall är det nog bara ditt tangentbord som behöver bytas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-19 13:07

Jag tror inte Apple kommer lyssna till "många har problem" örat, för dom vet ju bäst själva hur många som har problem. Jag vet inte, både min 5 år gammla iBook G3 fungerar perfekt, och har gjort så under hela tiden, och beträffade MacBooken så har jag bara bytt den "färgade" plasten.

Kolla om dom kan vara lite flexibla med garantin!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 08:30

Hej och tack för era svar.

I tisdags ringde jag Applestore Support och fick där prata med en kvinna som ordnade så att jag fick förlänga garantitiden med några dagar. Samma dag lämnade jag in iBooken hos min lokala återförsäljare, som har skickat vidare datorn till Skellefteå(närmaste serviceverkstad)

Så nu återstår att se vad som är fel. Det skulle ta några veckor, nu sitter jag på en PC=(

Angående tangentbordet så har jag mestadels kört med Apples USB-tangentbord, felet uppkommer oavsett om jag har det inkopplat eller ej

Trevligt att det ser ut att lösa sig.

1
Bevaka tråden