Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Kensingtonlås

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-16 00:37

Hej

Köpte för ca 1 vecka sedan ett kombinationslås till min MacBook.

http://www.matting.se/matting/itemcard.asp?PageNo=ITEMCARD&itemcategory=E&productgroup=1180&itemno=203850

Efter att ha testat med den förinställda koden 000, följde jag instruktionerna och bytte kod. När jag sedan satte låset i datorn och skulle låsa upp det med den nya koden fungerade det inte!!

Ojoj tänkte jag och började testa den förra koden, och koder i närheten av den jag valt. Ingen fungerade. Så, bara att testa alla som går, men efter 999 olika kombinationer satt fortfarande låset fast.

Detta gjorde mig såklart irriterad eftersom det uppenbarligen var något fel på låset. Efter lite kontakt med deras support osv fick jag besked att för att låsa upp det krävs ett verktyg som just nu håller på att tillverkas på deras fabrik. Detta lär ju alltså ta lång tid att få och det hänger fortfarande en kabel i min dator.

Men, ikväll möttes jag av en ljuv syn. På något sätt har min gode far lyckats lirka ur låset från T-porten. Visserligen blev det pyttesmå skavanker, men hellre det än att en låssmed skulle börja härva.

Alltså. Akta er för detta låset eftersom det inte verkar gå att öppna men inte heller verkar sitta i ordentligt. Visserligen fick jag säkert ett måndagsexemplar, men det faktum att det krävs ett verktyg som inte producerats än för att öppna det i olyckliga fall är värd en varning bara det.

God kväll

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-16 01:41

Tack för varningen. Ett tips är annars att testa låset INNAN man sätter fast sin dator i något fast föremål. Inte för att jag haft problem med låsen, men det känns ändå tryggast - och mer naturligt - att prova produkten innan den låter datorn smälta samman med övriga fastighten.

Jag kände spontant (efter att ha skrattat lite innombords, för lite roligt var det ju!?) att du borde testat den sista koden också, för med tre siffror från 000 till 999 är ju 1000 kombinationer...

PS. jag förstår att du med 999 menar 1000, kunde bara lite låta bli... och hade det varit min dator hade jag nog inte tyckt det var lika roligt, det är ju så man blir mörkrädd! DS.

En på jobbet glömde koden till sitt lås, vi sågade sönder låser och de blev inte nåt märke alls på datorn...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-16 17:46

Japp, gissa om jag hatade mig själv när jag inte testade den nya koden först. Men nu är det loss iallafall, bara småsmå märken på t-porten.

Funderade annars på att anlite en låssmed, men om man kan såga (!) sönder låset känns ju det helt onödigt.

Nej, enda det här låset kan vara bra till är väl om man åker tåg och vill gå på toa, vilket jag sällan gör (åker tåg alltså). Om den är fastlåst hemma/kontoret och låset enkelt kan sågas bort när de klippt vajern och stuckit så gör det ju ingen nytta.

Sammanfattningsvis tror jag att jag ska bli paranoid och sova med "den lille vite" i famnen.

Ja, dessa lås är ju till för att hindra tillfällestjuven. Är det någon som riktigt bestämt sig för att sno en dator så är inte dessa typer av lås något hinder.

1
Bevaka tråden