Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart försvinner all ram?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-03 14:04

Har nyss fått min nya macbook som innehöll 512mb ram, Jag förstod direkt att det inte skulle räcka så jag hade köpt en 1gbs sticka redan innan. Men trots att jag har 1.25gb ram i macbooken tar den i princip allt. Just nu har jag safari och paralells på och har sett till att XP bara skulle ta 256mb. Ändå har jag bara 20mb ledigt och 700 ligger inaktivt.

Vad innebär detta och kan jag göra något åt det?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-03 14:12

Om 700MB ligger inaktivt är det ingen fara.
Det är ofta program som cachat något men inte använder det längre, och är fritt för vilket program som helst att använda. Du har alltså 720MB användbart minne ledigt

Det är väl bra att allt minne kommer till användning nu när du betalt så mycket för det.

Du kan köra programmet "top" i terminalen för att se hur mycket olika program tar. Men, det är en hel del dubbelrapporteringar där så ta det med en nypa salt. De libraries som krävs för ett program räknas också in, och dessa libraries kan användas av flera program (vilket är poängen).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-03 14:47

Ok tack! Så jag behöver inte oroa mig då? Är det normalt att ha 13gb i virtuellt minne föressten? Jag e nybliven macare så jag vet som inte vad som e normalt.

Ursprungligen av skogum:

Ok tack! Så jag behöver inte oroa mig då? Är det normalt att ha 13gb i virtuellt minne föressten? Jag e nybliven macare så jag vet som inte vad som e normalt.

Bara datorn känns pigg så är det ingen fara. Mac OS X använder ledigt minne till att cacha.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-03 14:58

Vilket är det bra sättet, minne bör aldrig ligga oanvänt, då gör det ju ingen nytta

Fast det verkar inte funka riktigt så bra i praktiken. Så fort man bara har runt 10-20 MB minne kvar och nåt program behöver mer minne, så blir det ofta så att datorn börjar tugga från hårddiskens virtuella minne och badbollen dyker upp. Minneshanteringen verkar inte vara riktigt det bästa med OS X tyvärr. Vad än vissa skriver om det där inaktiva minnet så verkar det inte funka bra, inte på dem 5 Macar jag använt i a fall.
Det jag tycker är irriterande är att det inte finns något sätt att få tillbaks minnet utan att behöva starta om datorn. Jag hade hellre velat att minnet skulle frigivits helt när man stänger ner ett program så man får tillbaks minnet.
Fanns en mängd sådana små program till Amigan som funkade bra, Flushmem osv.
Någon som vet om det finns något motsvarande för OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 21:13
Ursprungligen av tobiwan:

Det jag tycker är irriterande är att det inte finns något sätt att få tillbaks minnet utan att behöva starta om datorn. Jag hade hellre velat att minnet skulle frigivits helt när man stänger ner ett program så man får tillbaks minnet.

Minnet friställs visst när du avslutar ett program! Du behöver inte starta om datorn.

Men du måste dels tänka på att det inte räcker med att stänga alla fönster för att programmet skall avslutas. Du måste använda t.ex. kommando-Q, eller avsluta från menyn i docken (håll ner musknappen länge över en dock-symbol så får du upp menyn).

Man måste också inse att inaktivt minne kan användas precis lika bra som fritt minne då datorn behöver mer minne.

Ursprungligen av pesc:

Minnet friställs visst när du avslutar ett program! Du behöver inte starta om datorn.

Men du måste dels tänka på att det inte räcker med att stänga alla fönster för att programmet skall avslutas. Du måste använda t.ex. kommando-Q, eller avsluta från menyn i docken (håll ner musknappen länge över en dock-symbol så får du upp menyn).

Man måste också inse att inaktivt minne kan användas precis lika bra som fritt minne då datorn behöver mer minne.

Tyvärr funkar det inte så bra i praktiken, inte för mig i a fall. Jag får "badbollar" som "låser" programmet i många sekunder ofta och när det händer kollar man på minnesmätaren så är det nere på runt 10-30 MB ledigt minne och ändå står det att där ligger flera hundra MB inaktivt minne. Borde den inte ta av det istället för att sega ner datorn genom att ta från cacheminne istället. Hur som helst, det känns inte som det funkar riktigt optimalt. Hur bra det är tycks vara i teorin så funkar det inte i praktiken, så är det bara. Har jag ett par hundra MB ledigt minne typ precis när man startat datorn och bara har ett par program igång, så får man typ aldrig badbollar och det flyter på som det ska. Men när man haft många olika program startade och nedstängda, så tillslut så finns det inget minne kvar för att det är låst till vissa program. Tycker man ska kunna få välja själv att rensa allt minne så att man kan få en rappare dator.

Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum, därför att vi tenderar att tänka på inaktivt minne som upptaget, men så är det inte, utan precis som redan sagts så ligger tidigare använd data kvar i minnet så att den kan accessas snabbare om det behövs. Skulle andra program behöva det så frigörs automatiskt det minnet.

Att frigöra minne när det inte behövs skulle därför bara leda till en långsammare dator, inte en snabbare

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-04 07:10

Ok tack! Det e bara det att jag känner att datorn blir långsam så fort den närmar sig 25mb i ledigt minne o då ligger kanske 2-300 u inaktivit minne. Iofs kan det bara vara min fantasi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 08:15
Ursprungligen av skogum:

Ok tack! Det e bara det att jag känner att datorn blir långsam så fort den närmar sig 25mb i ledigt minne o då ligger kanske 2-300 u inaktivit minne. Iofs kan det bara vara min fantasi.

Jag har ingen aning om vad problemet med din dator kan vara, men jag personligen har problemet att Safari ibland växer mycket i virtuell storlek. Detta kan man se i programmet Aktivitetshanteraren (sök i Spotlight). Detta gör dels att Safari tränger ut andra program som då blir långsamma, och dels att då man börjar använda Safari igen skall allt detta virtuella minne läsas in. Problemet avhjälpes genom att avsluta Safari (kommando-Q). Stänga alla Safari-fönster hjälper inte. Det kan även finnas andra program som bloatar på samma vis (RapidWeaver).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-09-04 08:23

Min erfarenhet är att både Safari och Firefox suger väldigt mycket minne men det är klart jag har minst 4 flikar framme oftast 6-7 stycken. Så det är oftast som pesc säger att när du byter från safari och något annat program ofta så känns datorn seg för den ska läsa in safaris alla cachade filer från det virtuella minnet.

Jag ligger på runt 8 GiB virtuellt minne och då har jag haft datorn igång 4 dagar utan omstart. Har 226 MiB inaktivt minne samt 10 MiB ledigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 16:33

8 Gb virtuellt minne... är det vanligt med så stora mängder av hårddisken utnyttjad för virtuellt minne? Betyder det att OS X blir långsamt om man har ont om ledigt utrymme?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2006-09-15 14:01

Om man har 1gig i ram så tror jag man brukar ha det dubbla i virtuellt minne, rätta mig om jag har fel.

har också märkt att bla zerus och safari bloatar... men jag vet inte... stör inte sååå mycket men badbollen är ju inte jättekul

har oxå mräkt att datron saktar ner med badboll när man har typ 0-20mb ledigt även om jag har 200 i inaktivt minne. så jag tror att det saktar ner ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 01:44

Kan någon svara på om det är normalt att ha 8-14gb virtuellt minne hela tiden?
I min tidigare dator (PB G4 1,33ghz med 2GB ram) så hade jag inte i närheten av så mkt.
Men i min nya (MBP 2,33ghz med 2GB ram) så är det alltid minst 10gb virtuellt trots att jag använder exakt samma program.

Ursprungligen av Elias:

Kan någon svara på om det är normalt att ha 8-14gb virtuellt minne hela tiden?
I min tidigare dator (PB G4 1,33ghz med 2GB ram) så hade jag inte i närheten av så mkt.
Men i min nya (MBP 2,33ghz med 2GB ram) så är det alltid minst 10gb virtuellt trots att jag använder exakt samma program.

Jo, det verkar ganska normalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 10:57

Om du har t.ex. 10GB virtuellt minne så är det summan av det virtuella minne som varje process drar (du har nog 50-80 processer igång). Det man måste tänka på är att en stor del av varje process minnesutrymme är delat minne eftersom de använder samma systembibliotek, etc. Så även om alla processer skulle få plats i RAM-minnet samtidigt så skulle de inte dra 10GB totalt.

Så jag tycker att totala mängden använt virtuellt minne är en ganska ointressant siffra.

1
Bevaka tråden