Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om min nya iMac!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 02:51

Har tidigare haft Mac mini och var mycket nöjd med denna. Jag kände mig dock lite begränsad, och så ville jag ha en ny skärm..

Köpte min nya iMac 20" intel för någon vecka sedan och jag är våldsamt nöjd med den hitills. några frågor bara..

*En eventuell "bugg" nu är att om man satt datorn i vila, och man senare klickar på musen för att starta den igen, så kan min skärmsläckare "flurry" dyka upp i ett låst format ca 1-2 sekunder. Skitsak kanske.. Något ni upplever?

*Är det ok att ha 1.5 GB Ram? 512 + 1GB stickor som jag har?

*Enligt instruktioner skall skärmen vara inställd optimalt redan vid köp. Jag tycker den lyser för skarpt. Vad kör ni för ljusstyrka på i era iMacs?

*Datorn är väldigt tyst, och framför allt fläktar den otroligt jämt till skillnad från min gamla Mac Mini G4.. Men helt knäpptyst är den absolut inte. Sitter man i ett knäpptyst rum hörs ju fläktarna om än ganska svagt. Skall det vara så?

*Är 119 poäng i Xbench ok värden om man har min konfiguration?

tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2006-08-31 10:21

låter i princip exakt som min.. jag har också lite problem med viloläget, att datorn låser sig.. ibland så måste jag fimpa den helt för att starta om.. för min del är det inget problem dock efterssom jag aldrig låter den gå i vila normalt sett.. kanske är den buggen löst, jag vet inte, har inte testat på väldigt länge..

jag har också 1,5gb.. och möjligen så hade den pinnat på lite bättre med lika minnen, men jag tror inte man märker någon nämnvärd skillnad.. hursomhelst råder det ingen tvekan om att 1,5gb ram är ok.

min är också otroligt tyst.. men visst hör man den som du säger.. men det är väldigt sällan fläktarna går upp i varv.. nu i sommar har jag hört att dom gått på något högre varv, men fortfarande väldigt tyst, iaf om man som jag är van vid en pc.

xbench har jag inte kört på ett tag, men jag vill minnas att jag hamnade i samma område som du..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 22:06

Lånar tråden lite med en fråga ang. iMac.. Kan man använda skärmen som ja, endast en skärm? Koppla in nåt annat i den osv? En annan dator t.ex.? Antar att det ej går men man vet ju aldrig.. Tänker bara på det att när prestandan inte håller längre så känns det dumt att göra sig av med en fullt duglig skärm.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:30

^^ Nej, det går tyvärr inte.

Ursprungligen av governor:

*En eventuell "bugg" nu är att om man satt datorn i vila, och man senare klickar på musen för att starta den igen, så kan min skärmsläckare "flurry" dyka upp i ett låst format ca 1-2 sekunder. Skitsak kanske.. Något ni upplever?

Har ingen iMac själv men det låter som om det är för att hårddisken spinner upp? Isf är det helt normalt. Det är medan hårddisken startas upp och hämtar information datorn behöver för att kunna gå ur viloläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 09:26

Det är helt ok att köra med 1,5 gig ram. Många säger att performance blir bättre om man två likadana minnen för att datorn då drar nytta at dual channel teknik men jag tror skillnanden är liten. Jag är själv lite petig och kör med 2X1 gig och det fungerar bra men jag har aldrig sett någon artikel som förklarar skillnade och visar hur stor den egentligen är.

H

Govermor: 119 later lite lite, jag kan ha fel men jag sag jamforelser pa xbench sida pa 125+ poang men de kanske hade upgraderat grafikkort och mer minne - och kanske i par? Men i vilket fall sa ar 1.2 ggr snabbare an en ett arig proffs dator ratt coolt...

Guero, DDR2 kan bara utnyttjas om man anvander program som belastar bada CPU karnorna, da blir det natt som kallas dubble data rate, da data kars parallelt in till var sin processor och bearbetas (i teorin) 2ggr snabbare.

Att ha L2 cache pa 4mb gar storre skilnad for det mesta dock.

Kenny: ar din dator en c2duo?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 12:41

General Motors: Jag har fått en ny C2D iMac nu. Denna har bara 1GB i ram, istället för den förra core duo som jag hade 1.5GB i, men den nya presterade ändå hela 140 i xbench.

Ganska stor hint till att det ändå är en hel del skillnad mellan CD och C2D..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 14:37
Citat:

*En eventuell "bugg" nu är att om man satt datorn i vila, och man senare klickar på musen för att starta den igen, så kan min skärmsläckare "flurry" dyka upp i ett låst format ca 1-2 sekunder. Skitsak kanske.. Något ni upplever?

Har sett symtomen själv. Jag slutade köra flurry och kryssade bort "sätt hårddisken i vila när det är möjligt" (systeminställningar/strömsparare), efter detta har det aldrig varit några problem.

Citat:

*Enligt instruktioner skall skärmen vara inställd optimalt redan vid köp. Jag tycker den lyser för skarpt. Vad kör ni för ljusstyrka på i era iMacs?

Smaksak. Beror ju på omgivande ljussättning och typ av arbete som skall utföras. Själv kör jag på full fräs!

Citat:

*Datorn är väldigt tyst, och framför allt fläktar den otroligt jämt till skillnad från min gamla Mac Mini G4.. Men helt knäpptyst är den absolut inte. Sitter man i ett knäpptyst rum hörs ju fläktarna om än ganska svagt. Skall det vara så?

Knäpptyst är den inte. Men å andra sidan, om rummet i fråga verkligen är knäpptyst så får du räkna med ett litet surr.

/Micke

Ja man hinner se skärmsläckaren när man väcker datorn, men den var ju aktiv när den gick i vila och det tar ju någon sekund för allt att snurra igång.. kan inte se detta som en bugg eller ens ett problem.

Jag tycker nog man kan beskriva fläkten som mer ett sus än ett surrande.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 15:07
Ursprungligen av governor:

*Datorn är väldigt tyst, och framför allt fläktar den otroligt jämt till skillnad från min gamla Mac Mini G4.. Men helt knäpptyst är den absolut inte. Sitter man i ett knäpptyst rum hörs ju fläktarna om än ganska svagt. Skall det vara så?

Det är en dator med fläktkyld processor. Naturligtvis låter den.

Skulle nästan kalla den knäpptyst, däremot kan den resonera med underlaget så att du hör ett tydligt "hum". Går att lösa på lite olika sätt, annat underlag, lägga nåt tungt brevid, ställa den på nåt.

1
Bevaka tråden