Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifogade bildfiler i Mail

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 22:37

En enkel (?) fråga som håller på att driva mig till droger när det gäller Mail:

Jag vill ofta skicka olika bildfiler (i tex pdf- eller jpeg-format) som bilagor. Oavsett om jag drar och släpper eller klickar på "bilaga" så monteras hela bilden in jättestort i mailet. Hur ska jag göra för att bara få en smidig liten filsymbol (och dessutom vara säker på att mottagaren kan spara ned min originalfil och inte bara en bild i mailet)? Det enda jag kommit på hittills är att zippa allt, men det måste väl finnas en enkel inställning någonstans?

Tusen tack!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-14 22:43

Nu var det länge sedan jag övergav Mail.app, så jag kan ju ha fel.

Jag tror att zip är det enda alternativet om du ska köra det programmet. Ett alternativt mailprogram är Thunderbird.
www.mozilla.org

Välkommen hit, förresten.

Höger klicka på bild och välj visa som symbol

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 22:46

Tack!
Ni är ju snabba som vesslor! Och högerklicket fungerade utmärkt. Krisen avvärjd!

Det spelar ingen roll om du ser det som en bild eller som en ikon. När meddelandet når mottagaren visas den som en bifogad fil.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-15 00:34
Ursprungligen av Björn Leander:

Det spelar ingen roll om du ser det som en bild eller som en ikon. När meddelandet når mottagaren visas den som en bifogad fil.

Nej då. Jag skickar bilder nästan varje dag till Windowsdatorer och bilderna är ordentligt uppmonterade i mailet när mottagaren öppnar det.

Ursprungligen av mjg:

Nej då. Jag skickar bilder nästan varje dag till Windowsdatorer och bilderna är ordentligt uppmonterade i mailet när mottagaren öppnar det.

Bilagor i ett meddelande läggs in MIME-kodade, normalt enligt Base64. Det gör Apple Mail. Därefter kan klienten välja själv hur den ska hantera det. Många klienter visar upp bilden. Oavsett om du visar bilagan som fil eller som bild när du skickar ser själva meddelandets källkod precis likadan ut och det är den mottagande klienten som sedan avgör om den ska visa som bild eller som fil.

Något man dessutom kan göra är att skicka HTML-meddelanden och då länka till den bifogade bilden i ett img-element, men den metoden använder inte Apple Mail när du bifogar bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 23:05

Aha, bra att veta. Fast det är ganska irriterande och tidskrävande att få jättebilder uppritade i sitt mail. Är Thunderbird ett bättre mailprogram? Jag har mest använt en first class-brevlåda i alla år, men nu börjar den krångla så mycket att jag måste ha ett alterbativ.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-14 23:10

Jag tycker att Thunderbird funkar väldigt bra, det är bara en sak jag saknar - snabbkommando för att skicka mail man just skrivit klart. Det kanske finns någonstans, men är isåfall väl dolt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2008-06-18 10:58

*bump*

Mail Attachments Iconizer 2.1 fixar symboler istället för öppna filer.

1
Bevaka tråden