Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro: Annat "ej mac" grafikkort i windows?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom det inte blev någon nya Macbook pro så får det väl bli en mac pro istället. Min powermac behöver avlastning.

Saken är den att jag har en liten svaghet att bekänna. Ibland spelar jag spel, typ BF2 Till det har jag en Dualcore AMD med ett 7950GX2 kort i, och har haft lite tankar på Quad SLI men det får nog vänta i och med att DX10 står för dörren. Alltså, hög fps på stor skärm är viktigt för mig.

Frågan är nu om en Mac pro skulle kunna ersätta min PC. Jag har inte hängt med i snacket kring pro:n, så jag vet bara vilka grafikkort som finns tillgängliga i OS X. Men skulle det fungera att trycka i ett vanligt PC-anpassat grafikkort tillsammans med det ordinariekortet och kunna använde PC-kortet i Windows? Skulle gärna ha ett 7950GX2 när battelfield ska köras, Mac pros prestanda i övrigt är det ju inget fel på (veckan understatement).

Någon som vet? har det diskuterats någonstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-14 10:42

Jag vet inte men menar du att apple inte tillhandahåller drivrutiner för korten genom BootCamp?
Osäker själv och har just beställt en MacPro och jag har ett program som behöver Windows. Wilket jag gärna kör i paralells men hur är det med spel under bootcamp

på mac pro behövs ju inga apple drivrutiner till just grafikkortet i windows, utan då bör ju de vanliga drivrutinerna från grafikkortstillverkarna funka. det är väll snarare en fråga hur det funkar i osx. MEN det kortet som kommer med standard, om man inte gör nå tillval är ju ett Nvidia kort, så det kortet du nämner borde funka i osx med. om det är som på pc, att det bara finns en drivrutin för alla kort.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 14:00

Klart du kan stoppa in ditt PC kort i Mac Pro och köra under windows (under förutsättning att du har ett PCIe kort).

Du använder dina vanliga Nividia drivrutiner under Windows och det ska fungera fint.
Det är dock inte säkert att kortet fungerar till OSX - Så i det fallet skulle du behöva två kort - vilket blir lite krångligt när du ska byta (om du inte har en monitor med två DVI ingångar).

Jag kör själv BF2 ganska mycket *S* och köpte min Mac Pro med ATI 1900XT kortet och det fungerar prefekt. Inget illa om BF2 men spelmotorn är ju inte den hetaste idag (även om den är riktigt bra). Så att köra alla inställningar på max var inga som helst problem för mig. Kör annars ett ATI 850XT på min "spel-pc" och det känndes ingen skillnad, förutom att det kanske flöt lite bättre.

Det låter ju bra att man kan ha två kort i. Lite orolig att datorn ska vägra boota OS X eller så bara för att det sitter ett extra kort i som den inte känner igen. Eller nått. En DVI switch har jag stående, och till skillnad mot en analog switch har inte jag upplevt några försämringar av bildkvaliteten när den är inkopplad trots att det är en billig pryl köpt på Mycom.

Nu är det försent att ångra sig dock, för nu står min Mac Pro bredvid mig nyss inhandlad på Inlife. Så var det nudlar i ett halvår... igen... Det är Apples fel att jag ständigt är undernärd!

Ett ATI 1900XT borde ju räcka utmärkt även för nya BF som kommer om en månad, men än så länge är det 7300 kortet som sitter i och det är ju i klenaste laget (veckans andra understatement).

Nå, om någon lyckats kombinera ett ATI 1900XT eller Nvidia 7300 med ett PC kort i burken, svara gärna i denna tråd.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 16:43

Har ett ATI 850XT med PCIe sittandes i min PC. Kan stoppa in det o testa. Inte för jag behöver det men ändå

ATI 1900XT lär räcka i alla fall ett år frammåt minst... BF2142 har ju samma enginee som BF2 (EA är ju lite snåla och är i behov att trycka fram titlar HELA tiden).

Däremot hur det blir med Quake Wars, och nya Crysis blir intressant och så. ATI 1900XT är ju inte DX10 kort (Finns ju inga sådana än). Men jag tror det kommer fungera fin fint.

Jo, vi får väl se hur bra DX10 är egentligen. Vore kanon om du kunde testa med ett ATI 850XT. Om allt bootar och fungerar så finns det inget skäl att äga en PC längre!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 10:31

Lyckades inte så bra vid första försöker. 850XT är ju ett rätt fett kort och kräver, precis som ATI't extra strömförsörjning. Så jag skulle behöva ta det från mac'en nätagg, alternativt ett annat.

Fick inte riktigt loss skyddsplattorna heller för dom extra PCIe platserna. Kanske står i manualen alt. får man leka lite

Fast det finns dom som lyckats bätte

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=230505

Suveränt! Tack för den länken, och att du försökte. Då finns det alltså inget skäl att ha kvar PC:n längre!

1
Bevaka tråden