Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N92 - första intrycket

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, joho, har ikväll och sex veckor framåt gått och blivit med en Nokia N92. Jag har fått möjligheten att ingå i en pilotgrupp som ska testköra N92 och mobil-TV när det testsänder i Stockholm. Så nu sitter jag här med en splajs ny N92.
Första intrycken så här långt:
Exteriört: Det här kan vara bland den fulaste lur jag någonsin sett. Funktionen är det inget fel på, men estetiken känns så där. Det är lite våffeljärnsvarning på den. Den är stor, riktigt stor, men ganska behaglig att hålla i och känns hyfsat gedigen. Skärmen går att vrida och vända på på ett gäng sätt, funkar helt OK.

Skärm och knappar: Mycket bra skärm. Bra kontrast, hög ljusstyrka (känns dock som den här skärmen skulle kunna vara batteritörstig), fin upplösning. Knapparna känns lite annorlunda, men ganska bra. Aningen gummiaktiga, men det är å andra sidan något jag gillar. Lite knöligt att komma åt vissa knappar när skärmen är vriden till TV-läge. Där är två små högtalare på luren med förvånansvärt bra ljud.

Programvara: Symbian Series 60 v.3. Funkar väl som det brukar, känns dock inte lika rappt i den här luren som i min E61 som jag har till vardags. Det som är skillnaden mot E61 är också ikonen Mobil-TV (mer om den nedan). Har redan efter bara en knapp timmes användande fått några hägningar och programfel, så det finns nog en del att jobba på mjukvarumässigt. Speciellt fick jag en tokhägning på just TV-mjukvaran, och det är väl kanske inte så lyckat i en lur med just mobil-TV som huvudpoäng.

TV-funktionen: Först måste jag erkänna att jag är rätt kluven till idéen med mobil-TV. Imponerande att det går, men en gnagande känsla av fullständigt överflödig produktutveckling finns där också. Nåväl, när det är avklarat kan jag ju gå in på själva funktionen. Och den är tyvärr hitintills, sådär. Jag vet inte om det är utsändningen eller luren som krånglar, men det är fördröjningar, hackande bild och och ibland en framerate som snarast påminner om diabilder. Jag får nog testa lite mer vid senare tillfälle. Dock ska sägas att vid de tillfällen som det funkar som det ska så blir det mycket bra bild och bra ljud, så det finns nog potential.

Övrigt: Det sitter en 2mpix-kamera i luren med både stillbild och video. Funkar väl som kameror brukar, varken bra eller dåligt.

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att det finns en del irriterande småsaker som inte fungerar riktigt som de ska ännu och som drar ned det första intrycket, men det finns en del potential trots allt. Sedan ska det bli intressant att se om man kommer att använda TV-funktionen särdeles mycket efter de första dagarnas nyhetens behag. Jag återkommer med mer kommentarer så småningom.

Senast redigerat 2006-09-13 08:56

Dag 2

Uppdatering

Då har jag använt luren lite mer och har några snabba kommentarer kring hur det fungerar.

Mjukvara: Efter någon halvtimmes användning tvärhängde sig luren och det enda som fungerade för att komme ur det var att ta ur batteriet. Jag har fått flera felmeddelanden när jag startat vanliga program, så det känns som att det finns en del kvar att önska sig vad gäller mjukvarustabiliteten.

Blåtand: Blåtanden är klart buggig. Det är svårt att ansluta, det är svårt att parkoppla och det är hart när omöjligt att föra över filer mellan dator/telefon. Här kommer det krävas en hel del jobb innan det fungerar som det ska.

Mobil-TV: Funkade lite bättre på morgonen men lite sämre på dagen. Jag undrar hur stark sändare som sänder ut signalen, för jag tror just nu att strulet snarare ligger i utsändningarna än i telefonen.

Mer om telefonen följer...

Dag 3

Synkning

Idag har jag gett mig på att försöka synka. Det gick sådär. Dels så är som sagt var blåtanden buggig som satan vilket gjorde att det var en lång och tämligen tålamodsprövande process att få datorn att överhuvudtaget hitta telefonen. Sedan, eftersom telefonen är så ny som den är, så finns det inte ens några tredjepartstillägg ute för att få den att funka med iSync, så jag försökte ig på ett fulhack, Det gick sådär. Eller, för att vara helt ärlig, inte alls. Så jag har fortfarande inte lyckats synka telefonen.

I övrigt fungerar den väl som jag tidigare skrivit om, rätt buggig programvara, men funkar bra när den inte hänger sig. Nokias utvecklare kommer nog ha några timmars jobb till med den här luren innan den släpps skarp.

prövat deras uppdateringstjänst? kanske finns ny mjukvara till den, vet dock inte om den är supportad där ännu och du behöver windows dator, men kanske du ahr tillgång till en sådan.

angående synkning med isync, prövat detat plugin till isync? http://web.mac.com/mac.tomster/iWeb/mactomster/isync.html

Jag hade inte sett den plugin. Måste jag testa med.

Vad gäller uppdateringstjänsten har jag inte testa. Jag har en Intel-macbook med en M$ Fönster installerad, så det går nog att testa. Var hittar jag uppdateraren? Länk, någon?

denns finns här http://www.nokia.co.uk/nokia/0,1522,,00.html?orig=/softwareupdate dock verkar N92 ännu inte finnas med på listan, men när det kommer ny mjukvara så kommer det dyka upp där. konstigt att du har sånna buggar när det flyter så bra på min N73, det ska ju vara samma system på dem, med undantag för tv programmet

För all del att det är samma system, men det kan väl i o f s sitta lite annan hårdvara i med en ny spännande uppsättning konflikter...

Hur som helst har det varit lite mindre buggigt idag när jag nyttjat luren, men Blåtanden är fortfarande skakig som f-n.

Tck för länken förresten, ska kolla direkt

jorå, det är lite annan hårdvara i, men lite konstigt att det skapar sånna konflikter som det verkar göra

En vecka

Intryck så här längt

Jaha, då har jag kört den en vecka. Buggighet i mjukvaran verkar vara lite avhängigt dagsformen, men helt klart är att Nokas mjukvarufolk nog bör ta en extra koll på den här innan den kommer ut fullt ut. Blåtanden är så pass dålig stabilitet i att den är att betrakta som oanvändbar. Blåtandsproblem har också gjort att det är omöjligt att uttala sig om synkningen med macen, för det går inte att få att fungera. Jag har dock inget skäl att misstänka att den här luren skulel fungera sämre (eller bättre, d v s tredjepartslösning ett absolut måste) än någon annan modern Nokialur vad gäller synkning om man bara fick blåtanden att fungera som den skulle.

Vad gäller TV-funktionen funkar den bra. Vad som dock gör mig lite tveksam är räckvidden på TV-sändarna. I Stockholm har Telia en sändare igång och den har en effektiv räckvidd på kanske två kilometer i stadsmiljö. Det innebär att det kommer krävas en h-vetes massa sändare om man ens ska komma i närheten av vettig täckning. Frågan är om eferfrågan på den här typen av tjänst blir tillräckligt stor så pass snabbt att det kan motivera de (gissar jag) rätt stora investeringskostnaderna som krävs för vettig täckning. Annars blir det DYRA abbonemang...

1
Bevaka tråden