Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få ljudböcker till mappen ljudböcker i iTunes 7.0?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis uppdaterat och äntligt fått allt att fungera i Itunes 7.0. Någon som kan tipsa mig om vad man behöver göra med sin ljudböcker för att få dem till Itunes mappen Ljudböcker, idag ser jag bara en bok där, som jag köpt på itunes store, övriga har samma attribut, dvs typ=audiobooks etc. Någon som vet vad mappen tittar på för attribut?
/Fredrik

Det finns en massa trådar om detta och vad jag vet så går det inte. Jag har då inte lyckats trots ett flertal besök.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 22:22

Sicket piss!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-13 23:32

Du måste döpa om dem till .m4b - dvs skyddad ljudboksformat. Det är ändå inte garanterat att det fungerar. Sunkigt att man inte kan högerklicka och välja "markera som ljudbok" eller nått....

Det är inga problem.

Rippa böckerna till AAC( .m4a) och påtvingad stereo.
Sen byter du ändelsen på själva filen till .m4b
Sist så ser du till att ha detta "make bookmarkable" script installerat: http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=1#makebookmarkable

Markera den fil du har ändrat till .m4b och välj Make Bookmarkable ur script menyn i iTunes.

Sen är det klart:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 18:40
Ursprungligen av EricBradley:

Det är inga problem.

Rippa böckerna till AAC( .m4a) och påtvingad stereo.
Sen byter du ändelsen på själva filen till .m4b
Sist så ser du till att ha detta "make bookmarkable" script installerat: http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=1#makebookmarkable

Markera den fil du har ändrat till .m4b och välj Make Bookmarkable ur script menyn i iTunes.

Sen är det klart:)

Det visar sig att den gode Doug har en fullständig lösning på problemet. Jag får genom jobbet ljudfiler som numera är i mp3 format. Det är i vissa avseenden alldeles utmärkt, men leder till en massa filer med samma namn (se inläggen närmast ovan), vilket inte fungerar så bra på en iPod. Jag använder Dougs lösning Join Together för att skapa ett fåtal filer med unika namn. Filer som dessutom är indelade i kapitel och som är bokmärkbara.

Installera enligt instruktionerna, du kan till och med skapa ett skript i iTunes skriptmeny som startar programmet, och slår ihop de filer som är markerade i iTunes. Det tar sin tid, men sedan fungerar talboken utmärkt i din iPod.

Vänligen, Ylan, som är så dryg att han uppmanar menigheten att skänka en slant till den förträfflige herr Adams (dvs. Doug Adams)

Ps. För att få ut det jag fick ut, måste man installera Chapter tools också! RTM

Jag ser nu att den nya versionen av Make Bookmarkable, alltså version 1.5, ändrar filändelse åt dig
Hoppa över steg 2 så blir det ännu lättare!

1. Rippa till AAC, Stereo

2. Välj Make Bookmarkable

Klart!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-14 08:07

Fast det är ändå inte klart. Det går inte på alla filerna, av någon anledning...

Jag har säkert fixat ett 20-tal audiobooks till min iPod på detta sättet och det har aldrig varit några problem...
Här finns en bra länk som kanske kan vara till hjälp: http://ilounge.com/index.php/articles/comments/the-complete-guide-to-ipod-audiobooks/

Om ni har problem med en speciell fil kan ni skicka den till mig så kan jag hjälpa er.

Eric

Även detta har jag testat och det fungerar inte. Eller så gör jag något konstigt...
Men om du säger att det fungerar måste jag prova igen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Även detta har jag testat och det fungerar inte. Eller så gör jag något konstigt...
Men om du säger att det fungerar måste jag prova igen.

Hej Mattias... har du fortfarande inte fått det att fungera.:'(
Vi får väl ordna en Apple Remote session eller nåt så att alla på 99:an som behöver hjälp med detta kan få det. Det verkar ju helt kler vara ett par.
Jag kanske skulle göra en tutorialfilm och lägga upp den...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-14 08:58

Till iPod kanske det fungerar, för min del försöker jag få mina ljudböcker att sorteras som just ljudböcker i iTunes. Och det är lögn i h-e att få det att fungera.

Ursprungligen av Snooze:

Till iPod kanske det fungerar, för min del försöker jag få mina ljudböcker att sorteras som just ljudböcker i iTunes. Och det är lögn i h-e att få det att fungera.

Det fungerar för båda.;)
Om man läser lite på andra forum så verkar några ha problemet att biblioteket måste uppdateras.
I iTunes kan man slå på sin view information genom CMD + J. Se till att Kind är ibockad; Står det Protected Audio file så är allting som det ska och filen borde hoppa över till Audiobook menyn.

Om det inte står Protected så gå till findern och leta efter m4b filen som ni har skapat. Dubbelklick på den... eller dra den till iTunes ikonen... eller välj det sättet som passar er för att få in en fil i iTunes. Nu borde biblioteket ha uppdaterats med "rätt" fil och allting torde fungera.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-21 15:26

Jag är en av dom som absolut inte klarar det, jag har konverterat filerna AAC och bytt filändelser till m4b, men sen tar det stopp. Jag försöker och försöker med att få in dom under mappen ljudböcker till min iPod, men det verkar vara lönlöst. Hjälp?!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-21 15:30
Ursprungligen av femman:

Jag är en av dom som absolut inte klarar det, jag har konverterat filerna AAC och bytt filändelser till m4b, men sen tar det stopp. Jag försöker och försöker med att få in dom under mappen ljudböcker till min iPod, men det verkar vara lönlöst. Hjälp?!

Kanske ska tilläggas också att jag har en PC och program som är kompatibla med windows är lätträknade

  • Medlem
  • 2008-01-03 23:42

Nu har jag följt punkterna ni nämnt, och alltså lyckats få in ljudböckerna under "Ljudböcker" MEEN dom vill inte ligga ordnade. De ligger alltså som om de vore samma bok. Finns det någon lösning på detta, eller är det bara möjligt att ha en ljudbok i taget i iPoden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 12:45
Ursprungligen av prr:

Nu har jag följt punkterna ni nämnt, och alltså lyckats få in ljudböckerna under "Ljudböcker" MEEN dom vill inte ligga ordnade. De ligger alltså som om de vore samma bok. Finns det någon lösning på detta, eller är det bara möjligt att ha en ljudbok i taget i iPoden?

Jag tycker att det låter som att du inte har dina taggar i ordning. Om flera böcker har CD1, CD2 t. ex. med spår 1, spår 2 osv., kan ju inte iTunes se skillnad på böckerna, om det saknas "Artist"-namn. Annars kanske du bara sorterar på Spår istf Album

Ursprungligen av femman:

Jag är en av dom som absolut inte klarar det, jag har konverterat filerna AAC och bytt filändelser till m4b, men sen tar det stopp. Jag försöker och försöker med att få in dom under mappen ljudböcker till min iPod, men det verkar vara lönlöst. Hjälp?!

Jag lyckades just (under Mac OSX, iofs) genom att slänga spåren ur iTunes, utan att slänga filerna! Sedan drog jag in filerna i iTunes igen, enligt förslag från EricBradley (Tack Eric!)

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 13:13

Det visar sig att man måste ha unika spårnamn i iPoden, då iPoden alltid sorterar efter spårnamn. Surt!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden