Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägger man upp en hemsida?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan ju börja med att säga att jag inte kan sånt här (så jag kanske låter korkad), men vill gärna lära mig.

Jag har gjort en hemsida i Dreamweaver MX, allt ser bra ut när man väljer prewiev i webbläsare. Alla filer ligger prydligt i mappen users/admin/webbsidor.

Hur gör jag nu? Enligt indexfilen som fanns i webbsidor-mappen skulle man aktivera "Personlig webbdelning" i Systeminställningar - Fildelning. Efter detta skulle man bara gå in på adressen som visades och där skulle sidan dyka upp. Men det funkar inte.

Får upp följande meddelande:
Forbidden
You don't have permission to access /~admin/ on this server.
Apache/1.3.33 Server at apple-ibook-g4.local Port 80

Någon som kan vara snäll och hjälpa mig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-12 21:56

Testa adressen http://127.0.0.1/~admin/

(jag förutsätter att "admin" bara är ett namnet du gett ett VANLIGT konto och inte ett särskilt admin-konto? I så fall så kan det ju vara helt riktiga hinder i vägen - tror jag. I så fall ksnake du får skapa en ny användare och lägga sajten i den webbmappen)

Varför skulle den länken funka? Det gjorde den inte iallafall.. Hmm, vet inte hur det där med admin funkar, det är orginal-användaren och kan administrera andra konton. Kortnamnet är admin..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 09:02

Hannes,

Jo, de flesta datorer (alla?) har just det IP-numret som "sitt eget". Nu är jag inte alls nån hävert på sånt här fast jag kört egen server sen jag gick från OS9 till OSX. Därför blir säkert mina svar och tips lite skakiga. Hoppas nån som verkligen beshärskar ämnet kommer in. Tills dess får du väl hålla till godo med mig....

Börja med detta:

1. Starta om datorn.
2. Reparera behörigheter.
3. Kolla så att "Personlig webbdelning" också är ikryssad under tabbem "Brandvägg"

Beskriv sedan så gott du kan:

Skriver du in adresserna ovan exakt som dom står - i en webbläsare?
Kan du markera den där webbsidesmappen, ta äpple + i och ta en bild på den nedersta delena av fönstret som öppnas? (dvs delen med behörigheterna) och ladda upp den här?
Har du möjlighet att göra så att Finder visar dolda mappar och filer? kan du i så fall kolla om du har en mapp och en fil som heter:
(datorns namn)/etc/httpd/users/admin.conf (jag har engelskt system. Kanske mappar har annat namn i ditt)

Danne

Skulle vilja fixa så min adress blir www.******.tk och kollade lite för hur man fixar en sådan adress, men jag lyckades inte.. man ska ange en webbadress, vad ska jag skriva där?

Skriver du in adresserna ovan exakt som dom står - i en webbläsare?
- Ja. Och det funkade från andvänadre nr.2 som inte är admin.

Kan du markera den där webbsidesmappen, ta äpple + i och ta en bild på den nedersta delena av fönstret som öppnas? (dvs delen med behörigheterna) och ladda upp den här?

Har du möjlighet att göra så att Finder visar dolda mappar och filer? kan du i så fall kolla om du har en mapp och en fil som heter:
(datorns namn)/etc/httpd/users/admin.conf (jag har engelskt system. Kanske mappar har annat namn i ditt)
- Vet inte... sökte efter filen och hittade den inte, vet inte hur man visar dolda filer

Tack för svaren såhär långt.

Provade att skriva i adressen till mig, http://192.168.1.4, men de funkade inte. Det står: Den angivna webbadressen är ogiltig.

Ska det vara typ http://192.168.1.4/webbmappen/?

Hmm.. flyttade alla filer till en annan användares webbmapp, gick in på den nya länken och det funkade. Men jag vill fortfarande veta om de går från den andra användaren. Ligger min sida uppe nu hela tiden? Vad har man en .tk/.nu/.se adress till? bara att det är snyggare än ipt eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 22:19
Ursprungligen av hannesek:

Hmm.. flyttade alla filer till en annan användares webbmapp, gick in på den nya länken och det funkade. Men jag vill fortfarande veta om de går från den andra användaren. Ligger min sida uppe nu hela tiden? Vad har man en .tk/.nu/.se adress till? bara att det är snyggare än ipt eller?

Om du svarar på frågorna jag ställde, så ökar chanserna att kunna lösa problemet.

Nej, om inte du kommer in på den andra adressen, så är det nog stopp för alla andra också. Om du är orolig, töm den där mappen då.

Jo, i princip är ett domännamn till för att det "är snyggare" än en ren ip-adress. Det är ju lite lättare att komma ihåg t.ex. 99mac.se än 195.43.255.242.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 22:15

Det är ju lättare att komma ihåg www.hannesek.nu än 84.114.34.182.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 22:39

Där ska du ange det IP du har hem till dig.

Men om du har dynamisk adress (vilket du troligen har) så betyder det att din ISP (Internet Service Provider, alltså internetleverantör) kan ge dig ett nytt IP varje gång du stänger av och sätter på ditt modem. Då kommer din .tk-adress inte att hitta hem till dig längre.

Det finns lösningar för detta, men jag minns inte vad de heter.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 23:07

192.168.-adresser är interna adresser - alltså sådana du får av din router.
Du behöver:
1. Ta reda på din IP som du får av din leverantör (www.mittip.se hjälper dig)
2. I din router se till att all trafik (utifrån) till port 80 skickas vidare till din dator.

Jaha, nu har jag mitt ip, men vad ska jag skriva i webbsida-rutan? Hur kollar man det där med routern?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 23:34
Ursprungligen av hannesek:

Jaha, nu har jag mitt ip, men vad ska jag skriva i webbsida-rutan?

Det borde funka om du skriver http://000.000.00.00 (byt ut nollorna mot det IP du fick fram på www.mittip.se).

På mittip.se kommer 83.253.119.49 upp.. det funkar ej med den.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 23:29

Jag fick det inte att funka förut och gjorde som du - startade en tråd. Efter att tråden fallit i glömska så fick jag det att funka. Jag vet inte hur.

Vad har du för router? Logga in på den och leta efter ”Port forwarding”

*Nu startar jag webdelning för att testa igen.*

Så här har jag ställt in min router:

Port Forwarding
HTTP -- start port 80 -- end port 80 -- Server IP: 192.168.0.3

Detta gör att alla anrop till http://81.231.76.34 kommer att skickas vidare från routern - till port 80 på min dator. Testa så landar du i min PowerBook.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 23:50

- Har du gjort en Port forwarding i din router? (se inlägg #14)

Fattade inte riktigt hur de gick till, har samma router som du. Loggade in men fattade nada.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-14 00:20

Gå in i routern, titta till vänster där jag rödmarkerat.

Fyll i som jag gjort, men skriv ditt interna IP 192.168.1.4 (mitt är 192.168.0.3)

Edit: Jag förtydligar med steg-för-steg:

1. Klicka på Port Forwarding/Port Triggering.
2. Se till att ”Port Forwarding" är valt.
3. Välj ”HTTP” vid Service Name och skriv in ditt interna IP.
4. Klicka på ”Add”

Gjorde som du sa, det ser exakt ut som på din bild förutom att mitt ip är annorlunda Vad innebär det?

Edit, såg ditt inlägg, vad gör jag nu då?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-14 00:34

http://83.253.119.49/

Så där ja.. nu kan man komma åt din server. Nu handlar det om att fylla rätt mapp med rätt grejer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-14 00:39

Ganska oviktigt, det funkar ju

Din router har fått 83.253... av din ISP.
Din router heter 192.168.x.1 (det gör i princip alla routrar).
Routern delar sedan ut IP-nr på samma serie - 192.168.. - i det lokala nätverket.

Okej, jag tänkte på hur jag kommer åt mappen Webbsidor där mina filer ligger.. hur blir urlen då?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-14 00:46

Lägg din hemsida i rätt mapp:
Macintosh HD > Bibliotek > WebServer > Documents
Då kan man via ditt 83.253-nummer se vad du skapat.

Sedan var det det där med din .tk-adress.
Där ska du ange ditt 83.253-nummer, så man kommer till din server om man surfar till .tk-adressen

Nuuuu är jag trött och ska krypa till kojs.
God natt och lycka till.

Okej, nu ligger ju filerna i Users/användaren/sites.. men när jag skrev in det funkade det.. det kanske går lika bra?

Aja, nu verkar de funka, även med .tk adressen! Kanske inte det bästa som finns, men gratis och enkelt.. Önskar bara reklamen kunde försvinna, aja, det går väl att fixa på något sätt. Tack så mycket för hjälpen, helt sjukt svårt egentligen, det trodde jag inte..

Man lär sig något nytt varje dag, tack 99mac och filuren för att ni finns!

1
Bevaka tråden