Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook smc Firmware 1.0 måste man uppdatera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 16:49

Ja, som titeln lyder; måste jag uppdatera min macbook??
Låter datorn mer efter uppdateringen? För just nu låter den inte alls och det gillar jag !

Min dator låter inte konstigt och enligt programmet CoreDuoTemp så ligger temperaturen runt 50c.

Så, bör jag uppdatera?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-09-13 17:28

Apple hade väl inte gjort firmwaren om de inte tyckte att du borde uppdatera?
Datorn kommer må bättre efteråt, och du kommer inte märka av någon markant skillnad från fläkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 14:45
Ursprungligen av j0ppe:

Apple hade väl inte gjort firmwaren om de inte tyckte att du borde uppdatera?
Datorn kommer må bättre efteråt, och du kommer inte märka av någon markant skillnad från fläkten.

Mycket sant, så jag uppdaterade firmwaren och märker ingen specifik skillnad. Den låter iaf inte mer än vanligt!

Jo det märks stor skillnad på fläkten. Jag hade knappt hört fläkten innan uppdateringen. Nu kommer den igång väldigt lätt. Störande.

Jag vågar då inte uppdatera firmwaren i min MacBook. Den fungerar bra och fläktarna låter inte alls. Tror bara att jag har hört dem 2-3 gånger under de veckor jag har haft den. Det enda som låter är ett vinande ljud som jag antar kommer från processorn. Angående temperaturen så stör den inte mig och jag vet faktiskt inte vad den ligger på. Har inte använt CoreDuoTemp...

Edit: Laddade ner CoreDuoTemp och det visade sig att min dator ligger omkring 66-72 grader när jag bara surfar som vanligt och har några inte allt för krävande program igång. Är det en okej temperatur eller borde jag installera den nya firmwaren även om jag själv inte störs av värmen?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 22:26
Ursprungligen av upnorth:

Jag vågar då inte uppdatera firmwaren i min MacBook. Den fungerar bra och fläktarna låter inte alls. Tror bara att jag har hört dem 2-3 gånger under de veckor jag har haft den. Det enda som låter är ett vinande ljud som jag antar kommer från processorn. Angående temperaturen så stör den inte mig och jag vet faktiskt inte vad den ligger på. Har inte använt CoreDuoTemp...

Edit: Laddade ner CoreDuoTemp och det visade sig att min dator ligger omkring 66-72 grader när jag bara surfar som vanligt och har några inte allt för krävande program igång. Är det en okej temperatur eller borde jag installera den nya firmwaren även om jag själv inte störs av värmen?

Jag har haft igång min nu i runt 3 timmar och tempen ligger nu när jag surfar i runt 50 grader och jag hör inte fläkten om jag inte har örat vid tangentbordet, om jag spelar något spel drar fläkten igång efter ett tag, men slutar direkt när jag avslutar spelet.
Jag tycker att efter uppdateringen är datorn tystare eftersom det är inget råmande, den sätter på fläkten när det behövs och tystnar sedan direkt (tycker jag)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-09-14 11:14

jag tycker inte alls fläkten är störande.. hör den inte förrens man verkligen lyssnar efter den.. bara ett svagt svagt susande..
och som J0ppe skrev.. Apple lär ju knappst gjort någon uppdatering om dom inte tyckte de behövdes?

Det jag undrar är varför min Cpu på min MacBook låser sig till 1.0 Ghz vid användning av nätadapter. Det intressanta i det hela är at vid användning av batteri då hoppar min Cpu mellan 1 Ghz till 2 Ghz t.ex. (1,33 Ghz eller 1,6 Ghz och 2 Ghz ).

Jag kan lätt få datorn i 2.0 Ghz, men om jag belastar datorn så når den lätt 90 - 100°C

1
Bevaka tråden