Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa bilder av websidor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag undrar om någon har en idé på hur jag ska bära mig åt för att skapa en png-bild av en websida. Det är så att jag vill ha en bild som visar hur Safari har tolkat en websida. Jag antar att webkit är en bra början då den använder sig av Safar. Eller är det tvärtom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 09:39

Vad är syftet med png bilden? Hur skall den användas? Förklara lite mer vad du är ute efter.
Safari använder sig av webkit för att bla rendera html sidor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 09:39

Klicka på skrivbordet (så du hamnar i Finder)
Välj "Hjälp" högst upp
Sök på t.ex. "screen shot"
så får du allt du behöver veta.

Senast redigerat 2006-09-13 09:50

Tryck på äpple + shift + 4. Pekaren förändras. Håll inne musknappen och markera det område du vill ha som bild. Släpp musknappen. Bilden lägger sig på skrivbordet.

Du kan även prova Paparazzi om du vill ha en större bild än vad du rymmer på skärmen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 10:40
Ursprungligen av Björn Leander:

Tryck på äpple + shift + 4. Pekaren förändras. Håll inne musknappen och markera det område du vill ha som bild. Släpp musknappen. Bilden lägger sig på skrivbordet.

Du kan även prova Paparazzi om du vill ha en större bild än vad du rymmer på skärmen.

Jag lånar tråden

Paparazzi är superbt för ändamålet, jag använder det ofta.
Men, vet du om/hur man gör för att få den att funka på en sida som kräver inloggning?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:42

Eller bara:
skriv ut
förhandsvisning
spara som...PNG

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 11:57

heey Paparazzi!

Den skrev jag en gång i tiden!

(är dock någon annan som underhåller den numera)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 19:11
Ursprungligen av johan dansk:

heey Paparazzi!

Den skrev jag en gång i tiden!

(är dock någon annan som underhåller den numera)

Hej du!
Det var ett tag sen!

  • Medlem
  • 2006-09-13 18:38

Grab nås numera även direkt ifrån Preview (som ändå så gott som alltid är igång). Kolla under File-menyn. Där finns Grab Selection/Window/Timed Screen. Graben dyker upp i Preview direkt och kan sparas i Previews olika format. Smidigt tycker jag då jag aldrig lär mig de där tangentkombona.

1
Bevaka tråden