Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper mediabox nästa år

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som avslutning på dagens pressträff berättade Steve Jobs om en kommande produkt, något som vi sällan får vara med om. Under det första kvartalet 2007 kommer Apple att släppa en helt ny konsumentprodukt som går under arbetsnamnet iTV.

I korthet handlar det om en box som ser ut som en tillplattad Mac mini, den ska vara halva storleken ungefär. Den har inbyggd nätadapter, USB, Ethernet, 802.11 "wireless component video", optisk ljudutgång, HDMI-port och RCA stereoljudutgång. Den fungerar med Apple Remote. Gränssnittet är som en andra generationens Front Row med 3D-effekter mm.

Förtydligande: Något riktigt mediacenter är det inte utan snarare en "breakout box" för att ta ut bild och ljud från en mac till en tv (och t.ex. hembioanläggning). Det är alltså ingen riktig liten mac utan snarare den AirPort Express AV som det ryktades om.

Senast redigerat 2006-09-12 22:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 21:05

Känns som en bra och prisvärd lite pryl, men kan den även ersätta stereon?
Jag har en DVD spelare med surround som nu även funkar som stereo. Skulle gärna ersätta den men en lite smart pryl som denna, men kan det funka?

Ska bli intressant att följa. Spontant låter det inte jättespännande men det vågar jag inte säga för då blir det nog som när iPod lanserades

Ursprungligen av Björnström:

Ska bli intressant att följa. Spontant låter det inte jättespännande men det vågar jag inte säga för då blir det nog som när iPod lanserades

Varför låter det inte så spännande?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-12 21:25

Låter riktigt intressant, vill ha nu!!

Dom sa inget om prisbild på den?

299usd

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-09-12 21:54

Man kommer alltså inte att kunna kolla på Tv genom den? Hade varit jävligt nice med inbyggd Tv modul så man slipper köpa dyra grejer från elgato också.

  • Medlem
  • 2006-09-12 21:53

Lite fel att kalla det ett Media Center tycker jag. Mer en Media Extender.

Ursprungligen av Efny:

Lite fel att kalla det ett Media Center tycker jag. Mer en Media Extender.

Jo, jag kan hålla med, det blev väldigt mycket att skriva om under en intensiv period och jag behövde en kort och bra rubrik i all hast. Ihopskrivet kan man ju till och med se det som ett svenskt ord. Media Extender är mera korrekt, men hur skriver man det bra på svenska? Mediaförlängare känns inte lysande direkt... "Set-top box" känns inte så svenskt heller.

"Apple släpper box för tv nästa år"?

"Apple släpper trådlös tv-box nästa år"?

TV-kabeln kopplar du ju som vanligt till TVn. Bara att switcha som vanligt... som du gör då du ska kolla på DVDn eller videon.

Jag kommer DEFINITIVT att köpa.

Verkar det inte lite knasigt om man ska ha tv kort i datorn för att skicka till tvn via den där boxen..

Ursprungligen av Jürgen B:

Verkar det inte lite knasigt om man ska ha tv kort i datorn för att skicka till tvn via den där boxen..

Jag tror inte det är tänkt att den ska funka så. Den kallas ju inte för set-top-box för inte. Meningen är nog snarare att den ska funka som en mediahub för allt man vill kunna köra på tv'n utan andra extra tillbehör eller utan kablar. Fast det återstår nog en hel del spekulerande och rykten innan vi får se dess verkliga kapacitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:29

Det där är fakiskt en sån pryl jag verkligen saknar. Tycker det är otroligt irriterande att behöva bränna filmer på dvd/cd etc för att titta på dom på plasman..

Däremot så kan man ju undra om den spelar upp ALLT media. Dvs. DivX, MPEG-II, DVD, osv "rakt från mac'en".

Är mer inne på att köpa en KiSS som har HDTV möjligheter också (Steve nämde inget om det, men inte så troligt kanske att den har det, även om det är lite kvar innan dom släpper den.)

Kiss spelaren kostar runt 3000 och klarar HD-WMA, Dolby Digital, har HDMI osv osv osv. + en dvd- läsare också. Så det blir tuffft för Apple. Men ett steg åt rätt riktning.

[QUOTE="studiox"]Det där är fakiskt en sån pryl jag verkligen saknar. Tycker det är otroligt irriterande att behöva bränna filmer på dvd/cd etc för att titta på dom på plasman..

Öh. Jag köpte en DVI-kabel i stället. Med denna fantastiska kabel kan jag kolla på datorn på min HDTV-plasma (och köra frontrow via fjärrkontrollen). Kör både iTunes och filmer på detta sätt.

Är inte helt med på exakt vad denna pryl kommer att klara av. Kommer den t ex ha Slingbox-funktion? (www.slingmedia.com). Med lite bättre h264-codec och Mac-kompatibel till skillnad från Slingen, det skulle jag digga.

Ursprungligen av Jürgen B:

Verkar det inte lite knasigt om man ska ha tv kort i datorn för att skicka till tvn via den där boxen..

Vitsen är väl att kunna sitta vid TVn och bläddra på de filmer man har på datorns disk och spela upp dem trådlöst. Inte att skicka TV-signal från boxen till TVn.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-09-13 11:05
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Vitsen är väl att kunna sitta vid TVn och bläddra på de filmer man har på datorns disk och spela upp dem trådlöst. Inte att skicka TV-signal från boxen till TVn.

Jag tycker iallafall det hade varit underbart med Tv kort så man kunde spela in de tv-programmen man vill ha på hårddisken utan att behöva ha en Elgato box ståendes brevid tv:n också, eller iallafall intigrera Eyetv med Frontrow på ett smidigt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:28

Är det bara jag som tycker den där saken är helt värelös?:tveksam:

Det den gör är att skicka video till TVn utan sladdar, samt kan navigera och välja media på en dator med en fjärrkontroll. That's it. Värt 2999 kr? Hmm... Jag tycker inte det iaf.

Ursprungligen av SeBBBe:

Är det bara jag som tycker den där saken är helt värelös?:tveksam:

Det den gör är att skicka video till TVn utan sladdar, samt kan navigera och välja media på en dator med en fjärrkontroll. That's it. Värt 2999 kr? Hmm... Jag tycker inte det iaf.

Nja snarare lite över 2000 kr. $299 är 2,178 kr.

Jag väntar med att såga eller hylla den tills produkten är lanserad och man får en mer klar bild av exakt vad man kan och inte kan göra med den. Tycker det låter spännande och definitivt intressant som komplement till iPoden och Macen.

Ursprungligen av tobiwan:

Nja snarare lite över 2000 kr. $299 är 2,178 kr.

Jag väntar med att såga eller hylla den tills produkten är lanserad och man får en mer klar bild av exakt vad man kan och inte kan göra med den. Tycker det låter spännande och definitivt intressant som komplement till iPoden och Macen.

Apple Store Sverige brukar pressa upp priserna en aning med, så det blir nog 2999:- om den kostar $299.

Det är ju likadant med Minin t ex.

SJälv tror jag att de flesta skulle uppskatta om man kunde ta emot TV för att spela in, samt spela DVD, möjligtvis blu-Ray på senare revisioner.

Den är inte värdelösare än vad än AE med skulle vara.

Nu får du även menysystem och fjärr.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-12 22:29

Ingen dvd spelare i den?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:31

Jag som varken har komponent eller hdmi ingång på tv:n då? Får jag fortsätta köra film genom min gamla xbox?
Funderar sedan tidigare på att köpa en Thecus YES box, den har ju inbyggd itunes server. Frågan är om den kommer funka till iTV:n. Men alltid kul med lite grejer att lägga det tjocka studiemedlet på...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 23:08
Ursprungligen av mammascan:

Jag som varken har komponent eller hdmi ingång på tv:n då? Får jag fortsätta köra film genom min gamla xbox?

Den har väl en vanlig komposit RCA-utgång vad jag förstått? En sådan signal kan du ju köra in via scarten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-13 01:07
Ursprungligen av rhesus:

Den har väl en vanlig komposit RCA-utgång vad jag förstått? En sådan signal kan du ju köra in via scarten.

Fast det var ju bara för analogt ljud. 2 st RCA.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-09-12 22:44

Äntligen!

Jag var rädd att jag skulle behöva ersätta min Mac mini som jag har under TVn redan nästa år, men det verkar inte alls som en ersättare för den. Hade hellre sett en "riktig" media central.

Så, nu är rubriken mera lik verkligheten. Jag gillar inte när andra macsajter skriver rubriker som inte stämmer, så jag måste ju föregå med gott exempel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 23:45

Sades det något om vad för film som kan streamas? Det blir nog svårt att trycka ut HDMI upplösningar över 802.11g, eller?

Ursprungligen av d99gnu:

Sades det något om vad för film som kan streamas? Det blir nog svårt att trycka ut HDMI upplösningar över 802.11g, eller?

De visade väl en strömning av HD-video, har jag för mig att jag läste. Men jag vet inte om det strömmades över kabel eller trådlöst.

Bevaka tråden