Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 7 och långfilmer på iTMS

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förbättrat gränssnitt, fria skivomslag, högre videokvalite och, som väntat, långfilmer i iTunes 7 som Jobs lanserade idag.

Den stora nyheten är den minst förvånande, dvs att Apple börjar sälja långfilmer genom iTunes Store (iTunes Music Store har bytt namn till endast iTunes Store). Men själva programmet iTunes har fått sig ett antal förbättringar också.

Nyheterna iTunes 7 i korthet

  • Separata bibliotek för olika typer av media

  • Tre vyer: lista, album och "Cover Flow" vilket ser ut som att blädda igenom skivsamlingen.Exempel på Cover Flow.

  • iPod-uppdateraren inbyggd i iTunes, "iPod Summary" ger full kontroll över ens iPod från iTunes.Mer info om iPod Summary.

  • Tv-program nu med 4 ggr högre upplösning: 640 x 480 pixlar jämfört med tidigare 320 x 240.

  • Synkning mellan flera datorer genom en iPod (om den är aktoriserad på båda)

  • Tillgänglig nu.

Nyheter i fd iTMS, numera iTunes Store

  • Nu med långfilmer.Mer info hos Apple.

  • Långfilmer från Walt Disney, Pixar, Touchstone, Miramax (alla ägs av Disney)

  • 57 långfilmer just nu, fler varje vecka.

  • Ny filmer kostar 12,99 dollar vid förhandsbeställning och första veckan, 14,99 dollar därefter.

  • De flesta filmer kommer att kosta 9,99 dollar.

  • Nästan DVD-kvalité. Upplösning som tv-programmen, dvs 640 x 480 pixlar.

  • Endast USA än så länge, Applehoppaspå internationell lansering 2007.

  • Filmerna släpps samma dag som de kommer på DVD.

  • Samma rättigheter/begränsningar som för tv-program (när det gäller kopiering/användning).

Senast redigerat 2006-09-12 23:20
  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-12 20:26

Har precis installerat 7:an, ser grymt ut! Me like!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 20:31

Telefondrivrutin?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 20:34

Har oxå precis installerat 7:an, ser HEMSKT ut! Me HATE big time!!

Gillar inte knapp menyn överst och den nya sidebaren... Ser "billigt" ut!!

/Joakim

Senast redigerat 2006-09-12 20:45

En intressant noterin är att ITMS är död, Apple kallar det numera kort och gott för "iTunes Store".

/M

Album Artwork

Kan någon förklara varför informationen skickas till Apple om de inte ska använda den? Vågar man köra featuren på album som man inte köpt i iTunes Store?

iTunes store account

Verkar överhuvud taget inte funka särskilt bra just nu...

Ursprungligen av wwwandi:

Kan någon förklara varför informationen skickas till Apple om de inte ska använda den? Vågar man köra featuren på album som man inte köpt i iTunes Store?

Det är ju hela vitsen. Har du köpt all din musik har du redan alla skivomslag.

iTunes laddar ner albumomslag till din egen inlagda musik. Klart information måste skickas till Apple för att de ska veta vilka omslag du behöver!!

Dessutom står det inte att informationen inte används utan bara att den inte lagras. Viss skillnad och framgår om man läser.....

Ursprungligen av Rickard A:

Det är ju hela vitsen. Har du köpt all din musik har du redan alla skivomslag.

iTunes laddar ner albumomslag till din egen inlagda musik. Klart information måste skickas till Apple för att de ska veta vilka omslag du behöver!!

Dessutom står det inte att informationen inte används utan bara att den inte lagras. Viss skillnad och framgår om man läser.....

Menar ni att iTunes 7 nu kan lägga till coverart på alla album som saknar detta?

Har någon testat och verifierat att det fungerar? Då är det dags att uppgradera!

Hur upplever ni hastigheten, jag kör en 1ghz G4 och tycker redan att iTunes
går sakta, går det ännu långsammare med iTunes7?

Ursprungligen av kebarb:

Menar ni att iTunes 7 nu kan lägga till coverart på alla album som saknar detta?

Har någon testat och verifierat att det fungerar? Då är det dags att uppgradera!

Varför skulle det inte funka om Apple nu utger sig för att ha en sån funktion?

Ursprungligen av Rickard A:

Varför skulle det inte funka om Apple nu utger sig för att ha en sån funktion?

Snälla Rickard, alla som någonsin ägt och använt en Mac vet att Apple alltid
har någon hake med sina produkter och tjänster.

När jag grävt närmare i detta visade det sig att man måste vara registrerad
som kund i iTunes store och ha ett kreditkort/betalkort för att denna tjänst skall
fungera. Varför det skulle vara så vet jag inte, helt idiotiskt faktiskt.

Alltså kan man sammanfatta det med att denna tjänst går helt bort för alla
som inte har ett betalkort eller vill registrera sig som kund hos ITS.

Förstår du nu varför jag frågade?

Ursprungligen av kebarb:

När jag grävt närmare i detta visade det sig att man måste vara registrerad
som kund i iTunes store och ha ett kreditkort/betalkort för att denna tjänst skall
fungera. Varför det skulle vara så vet jag inte, helt idiotiskt faktiskt.

Alltså kan man sammanfatta det med att denna tjänst går helt bort för alla
som inte har ett betalkort eller vill registrera sig som kund hos ITS.

Nej, man behöver inte ha ett kreditkort för att ha ett konto hos Apple.

Det är samma konto som du har på Apple Developer Connection, Apple Discussions och Apple Store. Så har du någonsin gjort ett inlägg, utvecklat något, köpt något eller på annat sätt registrerat dig hos Apple så kan du också logga in med det användarnamnet och lösenbordet i iTunes.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nej, man behöver inte ha ett kreditkort för att ha ett konto hos Apple.

Det är samma konto som du har på Apple Developer Connection, Apple Discussions och Apple Store. Så har du någonsin gjort ett inlägg, utvecklat något, köpt något eller på annat sätt registrerat dig hos Apple så kan du också logga in med det användarnamnet och lösenbordet i iTunes.

Verkligen? För när jag försöker med mitt AppleID som jag har för ADC så får jag upp "This Apple ID has not yet been used with the iTunes music store. Please review your account information". Sedan får jag godkänna avtalet och fylla i kreditkortsuppgifter?

Ursprungligen av Hagelin:

Verkligen? För när jag försöker med mitt AppleID som jag har för ADC så får jag upp "This Apple ID has not yet been used with the iTunes music store. Please review your account information". Sedan får jag godkänna avtalet och fylla i kreditkortsuppgifter?

Då är något fel (om de inte ändrat det de senaste veckorna). Kontakta kundtjänst och fråga.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-13 19:51

Tycker iTunes 7 är ok i överlag, men den "snyggaste o mest imponerande funktionen" Cowerflow tycker jag bara blivit sämre.:'( Jag kör det separata programmet Cowerflow och jämför det med Cowerflow som är inbyggt i iTunes.
Följande tycker jag blivit sämre:

Möjligheten att se albumomslaget i helskärmsläge finns ej.

Möjligheten att ställa in "Album Filters" dvs bestämma att t ex den artist som man bara har 2 låtar av ej visas. Samt de andra inställningarna man kan göra i det fristående Coverflow.

Enkelheten att söka rätt på ett albumomslag via att högerklicka o välja att söka på Google.

Tycker att iTunes tar längre tid på sig att ladda omslagen när man bläddrar snabbt än vad Coverflow gör.

Om någon vet lösningar på detta får ni gärna hojta till.
Kommer nog fortsätta att köra separata Coverflow ett tag till..:tveksam:

Ursprungligen av kebarb:

Menar ni att iTunes 7 nu kan lägga till coverart på alla album som saknar detta?

Ja, men allt hittar den förstås inte. Jag saknar kanske 30% av omslagen. Men jag har väl för obskyr musiksamling. Det som saknas går inte att Googla fram heller.

Hursom... jag fattar inte än om man måste högerklicka och be om omslaget, eller om iTunes kontinuerligt söker i bakgrunden på allt som saknas?

Den skickar information för att kunna ladda ner de skivomslag som saknas.

/M

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 20:59

De har fixat det!!!!!

Äntligen... låtar spelas i följd utan avbrott. Det här trodde jag inte de skulle bry sig om att fixa. Det är inte så vanligt med album där låtarna går in i varandra. I vissa fall hör man lite glapp men det är mycket bättre än förut.

Ursprungligen av elsevero:

De har fixat det!!!!!

Äntligen... låtar spelas i följd utan avbrott. Det här trodde jag inte de skulle bry sig om att fixa. Det är inte så vanligt med album där låtarna går in i varandra. I vissa fall hör man lite glapp men det är mycket bättre än förut.

Jippie! Äntligen så slipper man dessa små hack som är så störande... särskilt i liveskivor.:p

Verkar ju jättebra. Men - efter uppdateringen vägrar Itunes att spela upp musik över Airtunes. Den hittar fjärrhögtalarna, men de går inte att välja...

"Förbättrat gränssnitt" håller jag inte med om.

Ursprungligen av Christobal:

"Förbättrat gränssnitt" håller jag inte med om.

Jag tog Apples ord för det. Jag har inte hunnit utvärdera själv. Som jag förstod det menade Jobs att det var bättre organiserat nu. Men som sagt, jag har inte testat det själv ännu.

Är det bara jag som får ett ytterst konstigt utseende på de skivomslag som jag inte har i Coverflow?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-09-12 21:21

är det detta de kallar "bestämmer konternuerlig uppspelningsinformation"?

om inte, vad är det då iTunes gör nu?

  • Medlem
  • 2006-09-12 21:31

Det kostar inget att uppdatera albumomslagen va?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 21:34

Blir det svensk version?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Blir det svensk version?

Yes!!

Av vad? iTunes? Ja isf.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 21:39
Ursprungligen av Rickard A:

Av vad? iTunes? Ja isf.

Nu ikväll?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Nu ikväll?

Yes!!

Men allvarligt, NÅT kan du väl göra själv:
http://www.apple.com/itunes/download/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 21:44
Ursprungligen av Rickard A:

Men allvarligt, NÅT kan du väl göra själv:
http://www.apple.com/itunes/download/

Trevligt svar Richar A.
Det finns INGET som tyder på svensk version i den länken. Självklart förstår jag att det kommer en svensk version med tiden.
Tagga ner...

Yes!!

Bevaka tråden