Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hela iPod-serien uppfräschad

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag presenterade Steve Jobs en uppdaterad iPod-serie under pressträffen i San Francisco. Hela iPod-serien har fått sig en uppfräschning utan några nya revolutionerande nyheter, dvs precis i linje med ryktena. iPod nano har fått ett skal i aluminium och olika färger. Det största nyheten är den helt nya iPod shuffle som nu blivit ännu mindre.

iPod

  • 60 procent ljusstarkare skärm med inställning för ljusstyrkan.

  • 3,5 timmar videospeltid (jämfört med tidigare 2 timmar), största versionen får 6,5 timmar.

  • Ny mjukvara med nya spel och omedelbar sökning.

  • Spel för iPod kommer att säljar på iTunes Store för 4,99 dollar.Mer info om detta.

  • Spelen kommer att fungera på förra (femte) generationens iPod-modeller.

  • Två modeller:

  • 30 GB för 2.795 kr inkl moms.

  • 80 GB för 3.695 kr inkl moms.

iPod nano

  • Ny modell med skal i färgad aluminium.

  • Färger: Grön, silver, svart, blå, rosa.

  • 24 timmars speltid.

  • Ny mjukvara precis som på vanliga iPod.

  • 3 modeller:

  • 2 GB, 1.495 kr inkl moms, endast silver

  • 4 GB, 1.995 kr inkl moms, alla färger förut svart

  • 8 GB, 2.495 kr inkl moms, bara svart

iPod shuffle

  • Andra generationens iPod shuffle

  • Storleken samma som iPod Radio Remote

  • Metalskal

  • 1 modell: 1 GB, 795 kr inkl moms, kommer i oktober

Kom ihåg att ni kan tjäna på att handla era nya iPod-modeller via 99bonus

Mer läsning: Apples iPod-sidor

Senast redigerat 2006-09-12 23:18

Kan ju passa på att tipsa om http://www.99bonus.se/ som ger dig poäng på alla köp hos AppleStore, iTunes Music Store och många fler.

Kostar inget - tar en minut att registrera och ger dig poäng till ännu en iPod på sikt!

Aktivera 99bonus här: http://www.99mac.se/view.php?pg=99bonus

Ursprungligen av Björnström:

Kan ju passa på att tipsa om http://www.99bonus.se/ som ger dig poäng på alla köp hos AppleStore, iTunes Music Store och många fler.

Kostar inget - tar en minut att registrera och ger dig poäng till ännu en iPod på sikt!

Kommer det bli möjlighet att använda 99bonus och Mecenat tillsammans?

För att inte någon ska missa det är det väl bäst att ta det en gång till.

Det går att TJÄNA PENGAR genom att ANVÄNDA 99bonus bums.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 20:31

Det är 30 GB som kostar $249...

Hur kommer det sig att iPod nano 8 GB och iPod 30 GB båda kostar $249 i USA, medan nano här kostar 2495 kr och 30 GB 2795 kr?

Ursprungligen av annan:

Det är 30 GB som kostar $249...

Ja, det blev lite fel där först, är fixat nu.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-12 20:50

Det var precis dåligt tajmat för min del!

Beställde en MacBook och en iPod nano för en dryg vecka sen. Grejerna skickas imorgon.
Vet nån hur det funkar med att avbeställa grejer... Ifall det är någon avgift el så man får betala?

Mindre Nano?

Nu blir det handla av!

Någon som fick klarhet i om den nya Nanon var mindre än den förra? Det verkade lite oklart...

Först:
iLounge: All models are 52% smaller in volume than previous nano. new charger, new armband, new lanyard

Sen:
correction: it appears as though the nano's packaging is 52% smaller, not the nano itself.

Är det bara lådan som är mindre? Och vem bryr sig i så fall...Visst lite mindre skräp i miljön, men ändå...

Hummm nu är det svårt, vill ha 8 gig men en rosa... Varför finns inte det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 23:27
Ursprungligen av predde:

Det var precis dåligt tajmat för min del!

Beställde en MacBook och en iPod nano för en dryg vecka sen. Grejerna skickas imorgon.
Vet nån hur det funkar med att avbeställa grejer... Ifall det är någon avgift el så man får betala?

Det är bara att ångra köpet så hämtar UPS upp prylarna. En polare gjorde det med en iPod strax före video iPod släpptes och det var inga problem trots att den var graverad. Du kan ju undvika använda iPoden dock

Alternativt kan du ju se om prylarna redan skickats, har de inte det är ju oddsen rätt stora du får de nya prylarna. Annars, se ovan

Fattar jag det rätt att shufflen inte funkar som USB-minne längre? Det var ju klart smidigt.

Ursprungligen av Johannes:

Fattar jag det rätt att shufflen inte funkar som USB-minne längre? Det var ju klart smidigt.

Ett 1GB USB-minne från Kingston kostar inte mer än 250 spänn på Clas-Olle. Funkar utmärkt på min iBook.

Någon som hittat sökfunktionen som Steve visade?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-12 22:33

Varför bara svart på 8GB Nano, skulle vilja ha en rosa eller silver.....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-12 22:40

Tror Apple vill göra Svart till en exklusiv färg i deras sortiment, t.ex är ju den svarta macbooken dyrare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-12 22:42

Finns det inte ny programvara för oss med G5? Så vi också kan latja med spel och sökning?

Ursprungligen av adzam 1:

Finns det inte ny programvara för oss med G5? Så vi också kan latja med spel och sökning?

Det ska finnas inuti iTunes 7 men jag kan inte uppdatera min G5...
Har för nuvarande version 1.1.2

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:48

Ingen rabatt med mecenatkortet på nya ipodarna, inte nanon iaf... Vad i helv...

Ang. Mecenat rabatt

Antar att mecenat sidan bara är seg på att uppdateras. Hade varit mycket märkligt om student rabatten plockats bort endast för dessa produkter(ipod). Jag hoppas att det ska se bättre ut imorgon, då blir det en svart 8 gig nano.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 14:47
Ursprungligen av mammascan:

Ingen rabatt med mecenatkortet på nya ipodarna, inte nanon iaf... Vad i helv...

Inte heller med Studentkortet vad jag kan se... Tråkigt...

Ursprungligen av hkim:

Inte heller med Studentkortet vad jag kan se... Tråkigt...

Det brukar ta någon dag ibland innan Mecenat-/studentkortet hunnit uppdatera sina sidor. Det är ju bara 16 timmar sen produkterna släpptes.

Det verkar gå om jag gör en restore

Ja... nu är det version 1.2 istället.

Gör man en restore så går det, köpte Majhong och spelade, skitbra!

Men hittar som sagt inte sökfunktionen, kanske inte finns...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-12 23:23

Sökfunktionen finns inte, lite synd, MEN, det fanns andra nyheter:

1. Alla låtar går in i varandra utan mellanrum. Äntligen kan jag lyssna på Pink Floyd och Sigur Rós som det ska lyssnas på!

2. Om man scrollar snabbt i listan Artister (har bara kollat där) så kommer det upp en stor bokstav som visar vart man är någonstans. Ägd Zune.

3. Ljuset på skärmen går att ställa in på högre nivå. Skitbra!

Plus spelen såklart. Sen vet jag inte om det är nått nytt, och man får som sagt hoppas på sökningsfunktionen i framtiden...

Ursprungligen av adzam 1:

1. Alla låtar går in i varandra utan mellanrum. Äntligen kan jag lyssna på Pink Floyd och Sigur Rós som det ska lyssnas på!

Det kan låta som en fånig liten detalj, men jag tror att väldigt många blir glada nu, jag har sett otaliga klagomål på detta förut.

Ursprungligen av adzam 1:

2. Om man scrollar snabbt i listan Artister (har bara kollat där) så kommer det upp en stor bokstav som visar vart man är någonstans. Ägd Zune.

Smidigt!

Ja, det kanske är dags att pensionera den där första generationens iPod jag fortfarande släpar omkring på...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-12 23:47

Ja jag älska den första funktionen. Framgick inte det i mitt inlägg?

Ursprungligen av adzam 1:

Ja jag älska den första funktionen. Framgick inte det i mitt inlägg?

Jodå. Jag ville bara understryka att du inte är ensam. Framgick inte det i mitt inlägg?

Ursprungligen av governor:

Jag anser att den gamla nanon är betydligt snyggare än den nya.

Spontant kan jag nog hålla med. Men å andra sidan var det många som saknade iPod mini så denna tillbakagång till den designen kommer nog att tillfredsställa en del. Men sen har det väl med material att göra också. En iPod i metall är lite tåligare och repor blir inte lika synliga antar jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-13 00:19
Ursprungligen av Adrian B:

Jodå. Jag ville bara understryka att du inte är ensam. Framgick inte det i mitt inlägg?

Spontant kan jag nog hålla med. Men å andra sidan var det många som saknade iPod mini så denna tillbakagång till den designen kommer nog att tillfredsställa en del. Men sen har det väl med material att göra också. En iPod i metall är lite tåligare och repor blir inte lika synliga antar jag.

Det kändes som att du trodde att jag var ironisk i det jag skrev, men så var inte fallet tydligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 07:34

Har ni någon teori kring prisskillnaden?

Citat:

Hur kommer det sig att iPod nano 8 GB och iPod 30 GB båda kostar $249 i USA, medan nano här kostar 2495 kr och 30 GB 2795 kr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 09:24
Ursprungligen av annan:

Har ni någon teori kring prisskillnaden?

Ja det är skumt. I stort sett alla produkter, inklusive datorerna, har en omräkningskurs om 10 kronor eller mindre per dollar, och det är väl i stort sett rätt med hänsyn till moms och högre omkostnader i Sverige. När det gäller 30 GB iPoden är kursen däremot runt 11,20. Kursen vad gäller 80 Gb iPoden är 10,60. Men det är väl bara därför att jag vill ha en 30 GB iPod.

Chuck

Bevaka tråden